17 mei 2025, 05:18:58

Eitjes

Gestart door Lennert, 4 juli 2003, 15:45:03

« vorige - volgende »

Lennert

Wij kregen begin dit jaar een koppel valkparkietjes van iemand die ze niet meer wilde hebben.
Toen ze het badhuisje niet gebruikten als 'badkamer' maar ze het begonnen in te richten als nestje, heb ik snel een speciaal 'valkparkiet' nestkastje gekocht.  Ze willen niét binnen langs het vlieggat, dus het deksel maar open gezet...  Toen zijn ze heel ijverig bezig geweest àl het nestmateriaal te verwijderen (netjes op de grond gekieperd  :-/).  Toen begon het vrouwtje eitjes te leggen, het eerste eitje was wit/zwart gespikkeld, maar ging direct kapot.  De volgende eitjes waren wit tot lichtroze.  Ze heeft daar drie weken trouw op gebroed (mannetje broedt niet  >:( ).  En plots was haar interesse over.  Ze keek niet meer om naar het nest.  Ik liet de eitjes liggen, dat is nu een week geleden, maar nu heeft ze er opnieuw een eitje bij gelegd, en is ze opnieuw begonnen met broeden.  Ze blaast heel hard en pikt als ik met mijn handen in de kooi kom. (Als ik rond de kooi ben, komt ze dicht bij de tralies op een stokje zitten om te 'babbelen'). Wat doe ik met de eitjes, het nestkastje is intussen vuil geworden omdat het deksel openstaat en het mannetje zit de hele dag op de rand (één hoek ligt vol pluimen en poep  :-/).  Ik denk dat ik maar mijn stoute schoenen -euh leren handschoenen- aantrek en dat nestje maar eens schoonmaak?  Wat denken jullie?
Dank voor jullie hulp !!! ::)  Lennert

Lique

Hoi Lennert,

Uit je verhaal kan ik opmaken, dat je een man en pop hebt, die nestjes maken en eitjes leggen.
De eitjes horen er mooi wit uit te zien, en bij een bevrucht eitje, die wordt na een paar dagen wat donkeder, en als je hem tegen het  licht houdt, zie je rode adertjes lopen.

Als een pop alleen broedt, kost het haar veel energie.
Normaal gesproken hoort een ei na 18/21 dagen uit te komen.
Blijkbaar voelt ze aan, dat de eitjes niet zullen uitkomen.

Je had het over een wit met zwarte spikkels eitje.
Een valkparkietenei is geheel wit, en behoort glad te zijn, zonder oneffenheden.
De rozige kleur kan zijn, dat je er niet genoeg kalk produkten in de kooi/voliere hebt hangen.
Kalk hebben ze echter wel nodig.

Ik zou ze even rust geven, en daarna weer het blok erin zetten.

Groetjes Lique

Lennert

Hoi Lique,
Dank voor je snelle antwoord.  Dat gespikkelde eitje was kapot of heeft ons Wiske zelf kapot gepikt, dat weet ik niet... Ze krijgen grit tussen het voer en ook eivoer.  Is dat voldoende?  Ze hebben ook een sepia steentje, maar Suske hamert er tegen als een specht en dan ligt die op één-twee-drie weer op de grond.  En daar komen ze niet ...
Ik vind het wel zielig zoals ze daar nu weer zit te broeden op dat éne misschien goeie eitje en drie wellicht kapotte...  Als ze straks van de eitjes komt, controleer ik ze even met de zaklamp, en dan haal ik de kapotte er uit. (Eerst even m'n dikke winterhandschoenen zoeken haha !)
Is het ook normaal dat het mannetje niet zo vrolijk is als z'n wijfje zit te broeden? Normaal gezien speelt hij veel, en antwoordt de vogeltjes buiten als ze kwetteren, maar als Wiske op haar eitjes zit, gaat hij zo dicht mogelijk bij haar zitten zielig kijken...
Allen bedankt voor jullie antwoorden!
Ik vind dit een kei-goeie site !!!
Lennert