Wat moet ik doen zodat eitjes heel blijven???

Gestart door Lucky Charlie, 23 mei 2006, 16:31:20

« vorige - volgende »

Lucky Charlie

23 mei 2006, 16:31:20 Last Edit: 23 mei 2006, 16:43:36 by Lucky Charlie
Hallo,

Omdat mijn eerste eitje nu kapot is gegaan wil ik de broedblokken graag omdraaien, zodat er meer afstand zit tussen de ingang en de plaats waar de eitjes dan kunnen liggen. Als ik dit doe is het broedblok dan niet te laag? Het is nu 30cm hoog, en heeft een grond oppervlak van 20cm bij 20cm. Als ik het omdraai zou het maar 20 cm hoog zijn. Er komt dan misscien nog een probleem bij, als de jongen gaan rondscharrelen zit het invlieggat vrij dicht bij de bodem van het blok. Zouden ze er dan niet snel uit kunnen kiepen? Wat raden jullie mij aan? Ik heb er nu al een stokje bij in geboord zodat ze niet meer in het broedblok kunnen springen en zo het eitje breken. Ik weet niet wat ik moet doen, ik wil zo graag dat de eitjes heel blijven en het nestje lukt. help me alsjeblieft. :-\

Groetjes Lutske

Mijn liefies!!!

Elmo
Flupke
Bonnie
Lora

Sander

Hallo

Misschien kun je eens een stukje gaas in de nestkast hangen, of een plateautje maken bij het invlieggat. Ikzelf gebruik ongeveer dezelfde nestkasten als jij, en ik heb weinig problemen met kapotte eitjes. Wel gebeurt het af en toe bij jonge koppels dat ze een barstje maken in het ei. Maar dit is dus enkel te wijten aan de onervarenheid.

Een andere oorzaak kan zijn dat de vogel gestoord worden tijdens het broeden, en er zo paniek onstaat waarbij de vogel de eitjes beschadigd. Ik zou je nestkast gewoon laten hangen, want ze hebben deze nu geaccepteerd.

Groeten
Sander

Lucky Charlie

Heel erg bedankt. Er is gisteravond weer een nieuw eitje gelegd, maar in een ander broedblok. We hebben nu stokjes aan de binnekant gemaakt, en ze gaan er gewoon in. Ze kunnen nu niet meer erin springen, dus dat is wel heel mooi.
Ik hoop dat het nu goed gaat, dat de eitjes bevrucht zijn en dat ze ook nog allemaal uitkomen.

Groetjes Lutske

Mijn liefies!!!

Elmo
Flupke
Bonnie
Lora

Sander

Lucky Charlie

Heel erg bedankt. Dat heb ik wel nodig denk ik. Het is mijn eerste, maar ook het eerste van de vogels.

Mijn liefies!!!

Elmo
Flupke
Bonnie
Lora