20 juli 2025, 23:00:03

De laatste nestjes

Gestart door Mandy, 2 juli 2003, 18:50:14

« vorige - volgende »

Lique

Hoi Mandy,

Dat ziet er naar uit zeg, het is wel een flinke ontsteking.
Zijn de oogleden ook opgetrokken?
Ja een oogzalf of antibiotica zal wel helpen.
Succes.

groetjes lique

Mandy

28 juli 2003, 00:09:30 #91 Last Edit: 28 juli 2003, 00:23:48 by Mandy
Ik kon net een foto maken van het rechtse oog dat er het ergst uit ziet;

Naar hé... :(
Ik ga morgenochtend meteen bellen!
Gelukkig is ze verder niet ziekjes ofzo en de rest ook niet.

Het doet me trouwens ook een beetje denken aan een soort derde ooglid ontsteking wat je ook wel eens bij honden of katten ziet. De oogleden zelf zijn normaal, alleen staan die iets boller doordat die ontsteking eronder zit... ::)

En ik zag ook ineens dat mijn albino nog maar 1 staartveer heeft! :o
Hij gaat wel lekker zeg...

Maar ik zie alleen geen witte veren liggen, ik snap er niets van?
Misschien weggewaaid? Ze was wel heel bang en druk toen ze hier net was, misschien wat veertjes geknakt die nu afgebroken zijn?
Ach, als het goed is groeien ze weer aan, ze had ze in ieder geval wel toen ik ze kocht, dus er kan geen verborgen probleem zijn ofzo... ;)

Momenteel heb ik een logéétje in de voliére zitten en dat is nogal een bazig manneke, ik dacht nog even dat hij misschien iets gedaan kon hebben. Maar het zou wel heel toevallig zijn dat ie alleen bij Jil allebei d'r ogen heeft aangepikt ofzo? En alleen bij die albino de staartveren eruit getrokken zou hebben? Ik zie 'm verder ook niets doen, alleen dat ie bazig is. :-/
Groetjes van Mandy en de hele beestenboel.
Wil je ons zien, kijk dan op; www.mandysbeestenboel.nl

moonwitch (diana)

hoi mandy

Joh wat erg voor je dat de oogjes van Jil ontstoken zijn.
Hopelijk kun  je haar helpen zonder haar te veel stress te bezorgen. In ieder geval wens ik je heel veel sterkte en hopelijk komt het weer snel goed.
groetjes diana B
R.I.P. Boomer 15-11-06
Voor altijd in onze gedachten , Kanjer

Karin

28 juli 2003, 01:48:29 #93 Last Edit: 28 juli 2003, 01:48:52 by kazoo
Hoi Mandy,

Het is een normaal beeld bij een oogontsteking bij vogels hoor. Vraag om een oogzalfje die je zo min mogelijk hoeft te gebruiken ( sommige moeten 2 keer per dag zoals fucithalmic, en sommige 4 keer zoals chloomamfenicol oogzalf ) of probeer het eerst alleen met een antibiotica door het water heen. Dat scheelt veel stress. En het is niet erg als de andere vogels er ook van drinken. Zelf gebruik ik altijd baytril bij mijn vogels en knaagdieren. Ik hoop dat het snel weer bijtrekt !

Groetjes, Karin.
Groetjes, Karin

mijn website

mijn dagboek

De Bonte Parel hyves

daan

Hoi Mandy,

Jeetje dat ziet er niet goed uit, bij mooie Jill, jeetje mikkie, zo ineens vreemd he'.
Nou succes en sterkte toegwenst en hopen dat het snel beter gaat.

Doegies Daan :)

Mandy

Dank je Karin, dat zijn goeie tips, heel handig van zo'n dierenartsassistente! ;) Dat ik niet meteen aan je gedacht heb zeg... ::)

Tja hoe ken da nou? Ik weet het ook niet, maar wij mensen kunnen ook ineens met een ontstoken oog wakker worden of met de misschien meer bekende padoog. Heb ik ook eens gehad, ik schrok me eigen wezeloos toen ik in de spiegel keek, met m'n goeie oog... ;D

Ik hoop dat ze er snel vanaf is, want ik vind het maar akelig hoor... :(

Barbara

28 juli 2003, 05:39:26 #96 Last Edit: 28 juli 2003, 05:45:46 by Barbara
hoi allemaal,

ik kwam hier weer eens terecht en heb de laatste paar pagina's van het dagboek bijgelzen en kwam zowaar mijn naam tegen bij een stukje over zwart- en roodoog 'albino's'. Leuk dat er aan mij gedacht werd, ik voel me gevleid!  :P

Een ino is witmasker lutino (toch?) en heeft voor zover ik dacht te weten zwarte oogjes, maar als ik er over nadenk, zou ie wel rode oogjes moeten hebben omdat ie een lutino is.... sowieso is het geen echte albino in die zin dat het geen spontane speling van de natuur is, maar hij mist wel alle (gele en grijze) pigmentatie.... en dat is wel een kenmerk van een albino...

Als ik nog ff verder in mijn geheugen van gelezen stukjes graaf, denk ik aan de zogenaamde 'clear pieds', oftwel bonte valkjes waarvan op zoveel grote plekken het grijze pigment weg is, dat ie er uit ziet als een lutino met zwarte ogen. Als je dan witmasker 'toevoegt', kom je aan een albino met zwarte oogjes... oftwel een 'whiteface clear pied'.

Samenvattend denk ik dus nu dat een witte vogel met zwarte oogjes een 'whiteface clear pied' (misschien die van jou Paul?) is en dat een witte vogel met rode oogjes dus een witmasker lutino oftwel ino kan zijn of een 'echte' albino in die zin dat het een totaal spontane speling van de natuur (of een nakomeling van 2 'echte' albino's) is.

Natuurlijk is dit wel wat geredeneer van mijzelf en kan het anders zijn, dus ik hoor graag van anderen hoe zij denken dat het zit. Ik ga denk ik ook maar ff op internet speuren, ik ben zo iemand di ehet nu eigenlijk wel zeker wil weten  ;D

Groetjes,

Barbara

Dit vond ik op cockatiel.org:

The Albino cockatiel is pure white with red eyes. It is really a double mutation consisting of Lutino, which prevents melanin from depositing in the plumage, and Whiteface, which prevents the lipochrome pigments from depositing in the plumage.

Lutino-Whiteface cockatiels are impossible to visually sex; it is best to have a DNA blood test to determine gender if it cannot be determined from the genetics of the parents.

Dus ik had gelijk dat een witte met rode oogjes een whiteface lutino is. Ik weet niet in hoeverre 'spontane' albino's bij valkjes voorkomen, maar ik ga ff zoeken... tot later!

Gevonden op http://www.multiscope.com/hotspot/genetics.htm

Pied: The only difference between a Heavy Pied and Light Pied is the amount of Yellow on the bird. A Light Pied is mostly Gray with some Yellow areas. A Heavy Pied is Mostly Yellow with some Gray Areas. There are also "Clear" Pieds in which the gray has been completely suppressed and the bird is completely yellow. A Clear Pied will look like a very yellow Lutino except it will have black eyes. In a Whiteface Pied, all Yellow areas are replaced with White.

De laatste regel geeft dus aan dat als je een whiteface clear pied hebt, het geel wit wordt en er dus een witte vogel met zwarte oogjes overblijft... ik wist het wel!  ;D :P

Barbara

28 juli 2003, 06:26:35 #97 Last Edit: 28 juli 2003, 07:28:37 by Barbara
Ik zag ook nog het volgende stukje van Karin:

Zoals ik het van Amerikaanse kwekers heb begrepen : een albinovalk is eigelijk geen albino, maar een lutino witmasker. Als je een wildkleur man , split voor lutino en witmasker kruist met een lutino witmasker pop krijg je :

Mother:Whiteface Lutino
Father:Grey Split To Whiteface {X1:  Lutino}

male offspring:
25% Lutino Split To Whiteface
25% Grey Split To Whiteface {X2: Lutino}
25% Whiteface Lutino
25% Whiteface Split To {X2: Lutino}

female offspring:
25% Lutino Split To Whiteface
25% Grey Split To Whiteface
25% Whiteface Lutino
25% Whiteface

Ik heb dit ook eens 'berekend' en dit klopt niet volgens mij. Een lutino pop vererft sowieso alleen lutino naar de mannelijke jonkies, dus popjes kunnen nooit lutino krijgen van ma en mannetjes kunnen nooit lutino whiteface worden zonder dat pa split is voor lutino en een 2de lutino gen doorgeeft. Ik zal het in een schema hieronder laten zien.

Ik heb de verschillende genen kleurtjes gegeven om te laten zien hoe de genen volgens alle mogelijke combinaties vererven. Ik neem aan dat jullie wel weten hoe het zit met die X- en Y-genen, en dat lutino alleen op het X-gen kan zitten en witmasker op X en Y (lutino is 'sex-linked').

L staat voor Lutino (hoofletter vanwege het 'sex-linked' vererven) en w staat voor witmasker (kleine letter omdat je 2 genen per valkje nodig hebt om witmasker zichtbaar te maken op de vogel, dat heet een recessieve mutatie))

Als iemand vragen heeft, vraag maar raak, dit zag er voor mij eerst ook uit als abracadabra!

Wacht ff, ik denk dat ik al zie waar Kazoo waarschijnlijk fout gaat.... haar uitkomsten zijn volgens mij de jonkies van de omgekeerde versie: een lutino witmasker vader met een wildkleur split voor witmasker pop!

ik heb t ff bereken, maar uit de omgekeerde versie komt het volgende:
man: 50% witmasker split lutino en 50% wildkleur split lutino
pop: 50% lutino split witmasker en 50% witmasker lutino. dat was het dus ook niet...  het is dat het al zo laat is, anders zou ik gaan puzzelen welke ouders wel de uitkomsten van Kazoo krijgen... leuk hersenbrekertje! Ik hou het in gedachten voor een ander tijdstip!

Ik zie trouwens dat ik linksboven in de tabel heb staan 'wildkleur split lutino en witmasker' maar dat moet eigenlijk zijn: wildkleur split lutino-witmasker oftwel wildkleur split ino

Barbara

Ook nog ff een berichtje voor Mandy hier... ik zag dat ze dit schreef:

Daar kan heel wat moois uit komen en van alles en nog wat;

Mother: Pearl Split To Pied
Father:Whiteface Pearl Split To Pied {X2: Cinnamon}

male offspring:
13% Pied Pearl Split To Whiteface
13% Pied Pearl Split To Whiteface {X1:  Cinnamon}
13% Pearl Split To Whiteface
13% Pearl Split To Whiteface {X1:  Cinnamon}
25% Pearl Split To Pied Whiteface
25% Pearl Split To Pied Whiteface {X1:  Cinnamon}

female offspring:
13% Pied Pearl Split To Whiteface
13% Pied Cinnamon Pearl Split To Whiteface
13% Pearl Split To Whiteface
13% Cinnamon Pearl Split To Whiteface
25% Pearl Split To Pied Whiteface
25% Cinnamon Pearl Split To Pied Whiteface

Een familie ratjetoe!  

Ik wilde nog ff zeggen dat het dus niet zo is dat je alle mutaties die hier staan uit 1 koppel kunt krijgen. De grote variatie onstaat, omdat niet bekend is waar de splits voor bont en cinnamon zitten bij ma en pa. Ze geven alle mogelijkheden en tellen die op. Als er 4 mogelijkheden zijn hoe de spilts verdeeld zijn, komen er dus 4 mogelijke nestjes met hun eigen mutaties uit, dus alle mutaties die er uit kunnen komen, komen voor in 4 groepjes van mogelijke mutaties die vast bij elkaar horen.

Als je denkt aan de bonte split bij de pop, kan die op de X of de Y zitten, en dus naar de mannetjes of naar de vrouwtjes gaan, de cinnamon split van de man kan bij de split voor bont zitten of op het andere gen en zo krijg je dus samen met de 2 mogelijkheden van ma dus 2x2=4 verschillende mogelijke nestjes.

Misschien wist je dit al, dan heb ik nix gezegd, maar als je dat niet wist, weet je nu dat het dus niet echt een hele grote ratjetoe kan worden! Ik zal misschien van de week s alle 4 de schema's maken en dan laten zien hier zodat je aan de hand van de jonkies kunt zien hoe de genen bij pa en ma verdeeld zijn en welke mutaties je dus bij het koppel kunt verwachten.

Ik zet hier alvast op een rijtje wat pa en ma kunnen zijn, misschien kun je het dan zelf 'berekenen' en kijken of de percentages kloppen! Das ook wel leuk misschien.

pa kan zijn: WPwp XPC of XPw XPCp
ma kan zijn: XP Yp of XPp Y

Als je dus de 4 mogelijke combi's maakt, krijg je voor de mannetjes 8 mogelijkheden en voor de vrouwtjes ook (telkens 8x12,5%). Waarschijnlijk zijn er bij zowel de mannetjes als de vrouwtjes 2 mutaties die in 2 nestjes voor kunnen komen, dus die komen dan elk 25% voor zoals je al liet zien.

Groetjes,

Barbara

Barbara

28 juli 2003, 07:47:33 #99 Last Edit: 28 juli 2003, 07:53:01 by Barbara
Ok, zie ik dus net dat het mannetje waar Karin het over had dus wel split lutino is en dat de uitkomsten dus wel kloppen.... dat was een hoop typewerk voor nix  ::) Suffe ik!

Maar goed, ik heb nu dus ook een schema van haar uitleg, dat is misschien sowieso wel leuk om te laten zien.... ook een voorbeeld van hoe 1 koppel 2 mogelijke nestjes kan leveren, haakt weer aan bij mijn berictje voor Mandy...

In de schema's gaat het dus om hetzelfde koppel alleen heb ik de plek van de lutinosplit veranderd.

Mandy

Goeiesmorgens Barbara! :D
Die verhalen lees ik later nog wel ff op m'n gemak en dan reageer ik daar nog wel op! ;D

Ik heb net naar de oogarts gebeld en die wilde Jil toch graag ff zien, dus daar ga ik dan vanmiddag maar naar toe. Tja of ik ze nou moet pakken om het oog schoon te maken en te zalven of hij doet dat straks ineens maakt ook niet veel uit, want ik zal ze hoe dan ook moeten pakken.  :-/
Antibiotica in het water zou niet effectief genoeg zijn om bij d'r ogen te komen. Ik laat straks wel ff weten hoe het gegaan is.
En het rechter oog is trouwens al minder erg als gisteren, de linkse is nog hetzelfde.  ::)

Mandy

28 juli 2003, 18:48:13 #101 Last Edit: 28 juli 2003, 18:49:51 by Mandy
Hallo allemaal,

Ik kom net terug van de dierenarts en hij besloot toch maar om haar een injectie met antibiotica te geven zodat ik ze niet dagelijks stress hoefde te bezorgen met opjagen met een netje om ze te kunnen pakken voor d´r ogen te zalven-druppelen. ::) Nu heeft ze een flinke shot in d'r bloedbaan en komt zo ook via de bloedvaten bij d'r ogen en hopelijk wordt het minder. Zo niet dan moet ik donderdag ff bellen en dan kan ik antibiotica druppels halen om door het voer te mengen. De rest krijgt dat dan ook wel binnen, maar dat is dan niet zo erg zei tie.
Nu maar hopen dat ze goed opknapt... :-/

Ik heb ze net trouwens niet hoeven te vangen, want ze zat toevallig in het blok, dus kon ik ze er met dubbele handschoenen uit pakken en zelfs toen beet ze er nog doorheen! :o

En ik hoorde net dat hun 2e jonkie onderweg is, ook zag ik al wat barstjes. Met hun 1e gaat het in ieder geval prima en met die 2 van Z&J ook. ;)

Gisteren is er nog iemand uit Brussel gekomen voor een wildkleur valkje en morgen komt er iemand uit Zeeland voor dat geparelde valkje en hou ik dus nog 1 wildkleurtje over. :)

Andrea

Hoi Mandy,

Wat een toestand allemaal zeg, ik hoop dat het snel beter met Jil. Heeft ie er veel last van?
Sparkle wordt steeds ondeugender. Ik had haar los laten vliegen, en ze was echt op ondekkingstocht. Al gauw had ze ook mijn oorbellen ontdekt. :D
De vogels van mijn moeder (napoleonnen) vond ze ook heel interresant. De kleine vogeltjes schokken zich eerst rot, toen ze op hun kooi landde. :o
Ze begint ook al te fluiten, wat ze eerst helemaal niet deed.
Het ziet er naar uit dat ze dus al aardig begint te wennen. :)

Groetjes Andrea

Binkie en Sparkle

Karin

Ik hoop dat Jill snel opknapt Mandy, ene, die antibiotica komt prima bij de ogen hoor. Zalf werkt wat sneller, maar ja, stress is ook niet bevordelijk voor de genezing  ::)

Groetjes, Karin.
Groetjes, Karin

mijn website

mijn dagboek

De Bonte Parel hyves

Mandy

Het is wat minder geworden bij Jil, maar helemaal weg is de ontsteking bij d'r oogjes nog niet. ::)

En ze is weer mama geworden, want het 2e jonkie van J&J is geboren!;

De veertjes zijn nog nat, want hij/zij was er nog maar net uit. :P

Er zit 4 dagen tussen deze twee en ik verwacht dat het derde eitje overmorgen uit komt. Waarschijnlijk dat het onbevruchte eitje de 2e was en eigenlijk 27 juli uit had moeten komen en dan gaat het dus toch wel goed volgens de planning. ;)