24 mei 2025, 01:15:19

Maracana's op valkeneitjes?

Gestart door Mandy, 23 mei 2006, 00:04:04

« vorige - volgende »

Mandy

Ik kreeg de volgende vraag van iemand;

Heb jij eventueel bevruchte eitjes voor mij te koop?
Ik heb een koppel maracana's wat broedrijp is, en waar ik bevruchte eieren bij wil leggen. Als ze er verder niets mee doen, zal ik ze in de broedmachine leggen en ze met de hand grootbrengen, zodat ze toch niet verloren gaan
Het koppel wat ik heb had de eerste ronde dode jongen, en het zou fantastisch zijn, als ze nu jonkies konden grootbrengen.

Dit was mijn reactie;

Ik vind het een beetje vreemd.
Hoe kan een maracana nou een valkparkietenei uitbroeden, laat staan een valkje groot brengen?
Een valk maakt toch hele andere bedelgeluidjes dan een maracana, dus die zal dan toch niet gevoerd worden?
En een valk van dag 1 groot brengen is haast onbegonnen werk, denk aan alle antistoffen die hij niet meekrijgt.
Je neemt dan nogal een risico.

En dit was weer de andere reactie;

Ik begrijp je punt. Ik was afgelopen zaterdag op een papegaaiensymposium, waar een filmpje werd vertoond, waar halsbanden rosees grootbrachten. Daar ontstond mijn idee. Toen ik de vorige keer de eieren bij de marancana's weg moest halen, omdat ze niet leefden, hebben ze de hele nacht gehuild, echt vreselijk om te horen. Nu hebben ze weer een ei, dus bij mij ontstond de gedachte om ze een bevrucht ei van een andere vogel te geven, dat goed te voeren zou zijn. Dan hebben ze in elk geval iets, dacht ik.
Maar waarschijnlijk heb je gelijk, ik weet het niet.
Als halsbanden rosees grootbrengen, leek mij, dat maracana's valkjes konden grootbrengen.

Denkt iemand dat het kan? ::)
Groetjes van Mandy en de hele beestenboel.
Wil je ons zien, kijk dan op; www.mandysbeestenboel.nl

Riny

Hoy Mandy
Of het wel of niet kan weet ik niet.
Wel denk ik dat je er een valk met gestoord valkengedrag aan overhoudt.
Niemand beter als de ouders kunnen hem leren, hoe zich te gedragen tussen valkjes.
Ik ben hier geen voorstander van.
Wij hebben ook wel eens vragen gehad dat mensen zo iets wilde uit proberen, ik werk hier niet aan mee.
Bij mij broedt ieder soort zijn eigen eitjes uit.
Anders is het jammer voor hun , en beslist de natuur anders.
Groetjes Riny :D

Rianne

Hoi Mandy,

ik ken de soort niet, maar ik zou het ook niet doen. De kans is natuurlijk aanwezig dat het misgaat, en een valkje vanaf dag 1 grootbrengen is niet niks.

Sander

Hallo

Halsbanden zijn inderdaad in staat om rose-kaketoes op te voeden, ik ken verscheidene kwekers die dit toepassen, maar bij maracana's en valkparkiet acht ik dit vrijwel onmogelijk. Allereerst zal een maracana met zijn grote bek het heel moeilijk hebben om kleine valkjes te voeden, en de bedelgeluiden zullen ook wel niet dezelfde zijn. Dan is er nog een grote kans dat eitjes of jongen beschadigd raken, want ara's zijn een stuk robuuster!

Groeten
Sander

Inger m

23 mei 2006, 22:46:38 #4 Last Edit: 24 mei 2006, 00:31:53 by Inger m
Hoi,
Dan is hij ook op de PDD dag geweest, net als ik!
Ik heb inderdaad dat filmpje gezien, maar zou niet weten bij wie deze gedachte is opgekomen.

In iedergeval iemand die niet het verschil weet tussen de grootte van een valkparkiet en een maracana. Een halsband die een Rose grootbrengt is andersom. De rose is nl groter dan de halsband. Daarnaast staat de halsband bekend als een goede pleegouder. Dat is niet per se bij alle soorten zo.

gr Inger
Lots of people talk to animals. Not very many listen, though. That's the
problem.

♪ Marlies

Hoi, ;D

Ik heb datzelfde mailtje ontvangen en er niet op gereageerd.
Vond het zo belachelijk. Hier werk ik dan ook niet aan mee. Ken trouwens heel de vogelsoort niet. :-\

Groetjes Marlies ;)

Toine

Ik begrijp het ook niet helemaal goed. Valkparkieten kan je gemakkelijk door de ouders groot laten brengen dus dit zou ik een Valkparkietje niet aan doen.
Een Ara Maracana is een vogel van een heel ander kaliber. Ik zou juist hier veel moeite in steken om deze succesvol te laten broeden aangezien dit best moeilijk schijnt te zijn. Ook voor de imprint lijkt zou ik het zoveel mogelijk proberen te vermijden. Daarom gebruik ik ook geen broedmachine voor mijn vogeleieren.
Als je het echt wilt zou ik toch eerder op zoek gaan naar bevruchte eieren van een andere Ara Maracana.

Dit is 'm trouwens: