6 mei 2025, 07:31:43

Bang en niet bang

Gestart door Raymond, 21 mei 2006, 18:59:49

« vorige - volgende »

Raymond

Hey,

Ik heb sinds een paar dagen 2 valkparkieten. Een stelletje uit een dierenwinkel.  Ik heb hier aardig het forum doorgelezen over hoe ze tam te krijgen.

Nu is het volgende gebeurd. Ik heb na een tijdje de kooi open laten staan en eentje ging er dus uit. Ik wilde haar weer terug in de kooi krijgen. Ze wilde toen wel op mijn vinger zitten, maar als ik dicht bij de kooi kwam sprong ze op de zijkant van de kooi en klom erop. Na diverse keren geprobeer te hebben, heb ik haar uiteindelijk vastgepakt, waarbij ze ontzettend begon te krijgen en mij erg hard beet. Ze zit nu weer in de kooi, maar is heel erg angstig en trilt regelmatig. Als ik mijn hand in de kooi doe klimt ze meteen omhoog of weg van mijn hand. Ik gok dat ze bang is voor mijn hand nu.

Terwijl het mannetje, die dus altijd in zijn kooi is gebleven totaal niet bang is voor mijn hand. Hij gaat op mijn hand zitten zonder dat ik er ook maar iets van eten in heb zitten. Ik kan hem ook gewoon over zijn kopje en buik aaien (voorzichtig) Soms hapt/likt hij heel voorzichtig aan mijn vinger. Deze is dus totaal niet bang.

Mijn vraag is nu hoe ik het vrouwtje weer vertrouwen in mij kan laten krijgen. Want zodra mijn hand in de kooi gaat klimt zij weg en trilt terwijl ik het mannelijk dus wel krijg op die manier. Ik weet dat het te maken heeft met dat ik haar vast hebt gepakt en mij daarom niet vertrouwd. Ik ben totaal niet bang voor bijten. Dat weet ze wel.

Het is voor het eerst dat ik valkparkieten heb dus alle info is welkom.

Klik op de banner voor onze website

Klik hier voor ons huidige dagboekje

hippysuus

Hoi, gewoon weer opnieuw beginnen met het winnen van haar vertrouwen. Ze went wel weer aan die hand als je hem gewoon stil in de kooi houdt...vooral als er op die hand een klein stukje trosgierst ligt wint haar nieuwsgierigheid het uiteindelijk wel weer van de angst.

Als ze een volgende keer ontstnapt en niet in de kooi wil dan kun je dus ook met trosgierst lokken en over het algemeen als ze er echt niet in wil....gewoon maar even laten, uiteindelijk gaat ze er vanzelf wel weer in.

Raymond

Ohja ze blaast er ook bij. ook als ik soms alleen voor de kooi sta en niet eens mijn hand of vinger erin steek.
Ik lees ook dat iedereen trosgier gebruikt. Maar ik heb zo'n stengel in de kooi hangen, maar dat boeit hun ook niet echt. Ze eten daar 'nog' niet van. Maar das hetzelfde met de andere stengel die erin hangt.

Zou het een idee zijn om de trosgier eruit te halen ivm het lokken met trosgier?

En ook meteen een andere vraag. Als de uitwerpselen blijven hangen is dat erg of maken ze dat zelf wel schoon?

Ivy

Hoi!
Als ze trosgierst niet eten als het in de kooi hangt, is er een kans dat ze het niet kennen. Dan kan je het beter eerst laten hangen, zodat ze eerst van gaan eten - dan weten ze hoe lekker het is. Want als ze het niet kennen dan kan je ze er niet mee lokken...
Je zegt dat je ze nog maar een paar dagen heb... hoe lang? Ze zijn waarschijnlijk nog niet zo goed gewend, en blazen is een teken van angst. Je moet inderdaad het vertrouwen van je pop terug winnen. Als je bij de kooi sta, ga niet te dichtbij - dat kunnen ze als bedreiging ervaren, en probeer ook niet te hoog uitsteken boven hun. Gewoon half uurtje bij ze zitten en met ze praten. Met valkjes die niet tam zijn duurt het eenmaal ietsje langer voor je hun vertrouwen wint maar met geduld kom je er wel! Verder heb je het stappenplan waarschijnlijk al op de site gelezen, ik wens je verder veel succes met tam maken!

En plakkerige ontlasting kan op gezondheidskwaaltjes wijzen, bijvoorbeeld wormen... Is het heel erg? Is de cloaca erg vies? Dan kan je beter een goede DA raadplegen
Dierenartsen
Het kan sowieso handig zijn om hun ontlasting te laten onderzoeken.

Groetjes, Ivy

Mischka&Brokkie, Jelle&Jessie, Sammy&Joepie, Leia&Bobby, Makker&Nicky & Moppie

Raymond

bedankt voor het advies. Het is dus gewoon veel geduld hebben. De tip van niet te hoog zitten is zeer handig. Van de ontlasting wacht ik nog even af. Want ze zijn nu 4 dagen bij mij. Het zal idd wel wennen zijn voor ze. Ik was al zeer blij dat het mannetje op me vinger ging zitten enzo. En het vrouwtje ook toen ze uit de kooi was. Maar dat is nu weer terug winnen dus.

Bedankt nogmaals