27 april 2024, 09:53:36

11 eieren bij één koppel

Gestart door nunspeet, 20 mei 2006, 09:54:52

« vorige - volgende »

nunspeet

Hallo Allemaal,

Wij hebben in één nestkastje nu nog 9 eieren liggen, 2 zijn er
dus uitgekomen, en leven gelukkig nog.
De vorige keer hadden wij een bacterie en gingen alle jongen die uit het ei kwamen gelijk dood, dus we zijn al dolblij dat de
jongen die nu uitgekomen zijn nog leven :)
Maar is dit niet teveel voor één koppel?
Ik kijk 1 per dag of er wat is uitgekomen en kijk ook bij de jongen die er nu zijn, maar kan ik als de jongen 1 week zijn of misschien eerder ze er even uithalen en dan gelijk weer terugleggen? ik heb dit nog niet eerder gedaan bang dat ze toch nog dood gaan, we letten er goed op dat alles schoon is en dat we onze handen wassen voordat we ergens aankomen.
Graag reacties en/of ervaringen.
En mochten die andere 9 eieren nog bij dit koppel uitkomen kunnen de ouders dit aan? met voeren e.d.? of moet ik nutribird in huis gaan halen voor het geval de ouders het niet vol kunnen houden?
Bij de andere 6 koppels liggen er in totaal nog 29 eieren.

Het ene jong is wit (moeder is witmasker) dus we vermoeden dat dit een witmasker wordt. Het andere jong is geel (vader lutino) wat zou dit kunnen worden? een lutino?
Dan nog afwachten of het een pop of man is.

Groetjes Ria

Sanna

Hoi Ria,

Als de moeder witmasker is en de vader lutino, zouden daar normaal gesproken alleen maar wildkleur en lutno jonkies uitkomen, geen witte donsjes dus. Ik vermoed dat de vader split voor witmasker is. Als dat zo is, dan zou je wildkleur en witmasker mannetjes krijgen, en lutino en albino popjes. Je witte donsje zou dus wel eens een albino popje kunnen zijn :D.

Pffff... 9 eieren is wel heel erg ontzettend veel hoor, ik denk niet dat dat goed gaat. Meestal is 6 al een hele klus. Die andere 6 koppels, zijn die ongeveer dezelfde tijd gaan broeden? Kun je daar niet 3 eitjes onder verdelen? Dan heb je wat meer kans dat het goed gaat. Je kunt voor de zekerheid nutribird in huis halen. Maar heb je ervaring met handopfok? Het is misschien handig om eens bij een kweker te kijken die daar ervaring mee heeft.

Succes met al je eieren ;).

Groetjes, Sanna

nunspeet

Hoi Sanna

Bedankt voor je reactie. een albino popje zou leuk zijn ;D
ik weet niet of de lutinoman spit is voor witmasker dus voorlopig blijft het nog afwachten.
We hebben nog 2 koppels daar liggen er 5 dan zou ik bij ieder 1 ei neer kunnen leggen.
1 koppel broedde niet meer (hadden 2 eieren) en die 2 eieren heb ik verlegd naar een koppel die er 4 had.
Ik heb zelf geen ervaring met handopfok en het liefst begin ik er ook niet aan. Zit ook met mijn werk. ( zou ik ze mee moeten nemen ;D)
Hoe het precies werkt met de mutaties ben ik ook nog niet uit. Wij zijn vorig jaar april pas begonnen met valken dus het is allemaal nog uitproberen, advies vragen en afwachten.

Groet Ria