14 mei 2025, 08:33:48

Wat vraagjes

Gestart door Mara, 6 mei 2006, 13:37:11

« vorige - volgende »

Mara

Mijn valkjes hebben zes eitjes in hun blok liggen en enkele zijn al helemaal donker geworden, niet bruin of zo maar als ik het lampje er tegen aan hou dan is het donkerrood. Wel zit er nog een luchtbel of zoiets in. Ik zie niets in het ei bewegen maar ik moet zeggen, ik kijk niet zo vaak, ik wil ze liever niets storen. Als alles mee zit moet het eerste ei morgen uit komen, maar ik weet niet zeker of mijn eitjes goed zijn....Of ben ik nu gewoon te zeer ongerust omdat dit mijn eerste nestje is van valkjes?

En weet iemand toevallig of rosella's valkjes groot kunnen brengen?

Groetjes Mara

Rianne

Hoi,

je zou hier even kunnen kijken:
http://animalscience.ucdavis.edu/research/parrot/d/d.htm

Dat de eitjes donker worden klopt, want het kuikentje groeit natuurlijk. Die luchtbel moet aan de onderkant van het ei zitten, zoals je ook op de foto's ziet. Ook al komt het ei niet op de geplende dag uit, laat het nog even een paar dagen liggen. :)

Of rosella's dat kunnen weet ik niet, maar ik ben er geen voorstander van om het ene soort door het andere soort vogel te laten grootbrengen. Valkjes spreken toch een andere taal als rosella's.

Mara

Citaat van: Rianne op  6 mei 2006, 13:39:56
Hoi,

je zou hier even kunnen kijken:
http://animalscience.ucdavis.edu/research/parrot/d/d.htm

Dat de eitjes donker worden klopt, want het kuikentje groeit natuurlijk. Die luchtbel moet aan de onderkant van het ei zitten, zoals je ook op de foto's ziet. Ook al komt het ei niet op de geplende dag uit, laat het nog even een paar dagen liggen. :)

Of rosella's dat kunnen weet ik niet, maar ik ben er geen voorstander van om het ene soort door het andere soort vogel te laten grootbrengen. Valkjes spreken toch een andere taal als rosella's.

Hey Rianne,

De luchtbel zit inderdaad aan de onderkant van het ei en mijn eitjes zien er zo uit als op de link die je me gaf, dus dan zal het wel goed zijn.

En wat die rosella betreft, ik kan er weinig aan doen. Ze heeft zelf gekozen om op die eitjes te gaan zitten toen de valkjes moeder er 5 had gelegd en van de eitjes af ging. En aangezien de eitjes bevrucht zijn vind ik het zonde om ze weg te halen. En anders kan ik ze eventueel nog aan Geelkop en Juf geven of bij Pinky en Do'tje zetten als het met de rosella's niet goed gaat.

Groetjes

Mara

Rianne

Volgens mij heeft Inger ervaring met Rosella's, je zou het haar eens kunnen vragen. :)

Mara

Dank je wel, maar nu zei mijn broer, dat bij de Rosella's ook een mannetje zat wat wij nooit hebben geweten....Maar goed, ik zie wel wat uit het ei gaat komen...ben echt wel benieuwd! Was er van overtuigd dat het valkeitjes waren...Maar goed, bedankt voor je tips en advies Rianne.

Riny

6 mei 2006, 13:47:14 #5 Last Edit: 6 mei 2006, 16:53:55 by Riny
Hoy Mara
Had ik je vraag niet duidelijk genoeg uitgelegt dat je ze nog een keer stelt op het forum?
Van Inger weet ik dat ze vindt dat je jonkie's het beste door hun eigen soortgenoten, groot kunt laten brengen.
Groetjes Riny :D

Mara

Citaat van: Riny op  6 mei 2006, 13:47:14
Hoy Mara
Had ik je vraag niet duidelijk genoeg uitgelegt dat je ze nog een keer stelt op het forum?
Van Inger weet ik dat ze vindt dat je jonkie's het beste door hun eigen soortgenoten, groot kunt laten brengen.
Groetjes Riny :D

Jawel hoor Riny, maar ik wilde ook meteen de vraag over de rosella stellen en toen heb ik eigenlijk min of meer (ik was zo ingedachten met mijn eitjes bezig) dat ik die vraag dus nog een keer per ongeluk gesteld heb.

Ik snap dat het beter is om de valkjes door valkjes te laten groot brengen maar ik kan nu toch niet de eitjes bij de rosella weghalen en dan bij de valkjes neerleggen?

Maar goed, ik heb antwoord gekregen op mijn vragen dus ik ben alweer goed geholpen.

Groetjes en hartelijk bedankt!!

Mara

p.s. en nogmaals sorry als ik vragen twee keer stel.... :-[

Mara

Nog even een vraagje.

Vandaag zou het eerste eitje uit kunnen komen, nu ben ik daar niet van uit gegaan maar vanmorgen bij de nestcontrole zag ik op dat eitje een soort van vage, bruine streep. Bij het schouwen zag ik een kleine luchtbel en ik zag niet echt iets bewegen maar dat heb ik nog nooit gezien. Nu heb ik even geluisterd en ik hoorde tik en daarna nog eens tik-tik. Het ei zag er niet uit als een bedorven of rot ei, anders had het natuurlijk ook geen geluid gemaakt....

*voelt zich nu heel dom*

Wie weet wat dat vage streepje moet voorstellen?

Groetjes'

Mara

Quinten

Bij mij is het zo dat als er een heel vage bruine streep op de eitjes staat dat het gaat uitkomen en zijn de eitjes uitgekomen?

Rianne

Zolang het tikt, leeft het natuurlijk :D