11 mei 2025, 12:28:03

Lutino's

Gestart door M., 9 mei 2006, 14:36:32

« vorige - volgende »

M.

Ik heb even een vraagje, weet niet zeker of hij onder dit topic hoort, maar stel hem hier maar gewoon  ;)

Ik heb zoals ik al eens schreef hier ergens, sinds een tijdje een koppeltje? lutino's..

We weten niet wat ze zijn, man en pop, pop en pop, of man en man...

Nu dacht ik dat het twee poppen waren, maar mijn buren dachten man en pop.

Ze zijn behoorlijk wild, dus ik wil ze niet onnodig vangen, tenzij ze straks naar de buitenvoliere gaan.

Heeft iemand tips over hoe ik kan zien of het nou mannen of poppen zijn.

Een van de valken maakt wel het wipgeluidje trouwens, dit geluid hoorde ik ook bij mijn koppel valken buiten, maar toen ik stiekem de deur opendeed zat ie het te doen zonder een partner.
En als ik nu zou moeten aanwijzen welke het deed, zou ik het niet weten, want ze lijken als 2 druppels water, en tot nu toe heb ik niet een punt aan ze kunnen vinden om te herkennen, omdat ze als ik in de buurt ben geen moment stilzitten omdat ze bang zijn...

Ik wil graag weten wat ze zijn ;)

Rianne

Dan zul je toch het gedrag heel goed moeten observeren. Fluiten ze ook, of allebei helemaal niet?

Overigens raad ik mensen die voor de aardigheid kweken, een koppel roodogen af. De kans op zwakke jongen is aanwezig, en ook kan de kale plek op het kopje groter worden. Mocht je 2 forse lutino's hebben, zonder een kale plek op de kop, is dit risico veel kleiner. :)

M.

9 mei 2006, 14:55:59 #2 Last Edit: 9 mei 2006, 14:57:35 by M.
Ik heb zoals het nu lijkt niet plannen om te gaan kweken met de lutino´s  ;) Het zijn beiden forse lutino´s, goed gezond en ze hadden wel een kalig plekje, maar zoals ik kan zien is dit terug gegroeid en weer bedekt met veertjes, en was het stress. Maar gezien ze zo bang zijn, heb ik het nog niet weer kunnen bekijken. Heeft een van beiden nog wel een kalige plek, dan zal er met deze vogels niet als koppel gekweekt worden, misschien gekoppeld aan een ander, degene zonder plek dan he, maar volgens mij hebben ze beiden geen plek..
Ik ga zo gelijk even voorzichtig kijken, word er nu zelf wel nieuwsgierig naar haha.
Maar het is in eerste instantie mijn bedoeling dat deze 2 gewoon de voliere ingaan straks.

Broeden wil ik buiten de voliere doen, dus koppels apart, omdat ik ook parkieten heb en dat zou moordpartijen opleveren, dus mocht dit wel man en pop zijn, dan kunnen ze in feite ook niet gaan broeden.

Ik weet dat de kans bestaat bij koppels met kale plek op zwakkere jongen enzo, maar ik was gewoon erg benieuwd of ik nou 2 poppen had zitten of man en pop, of 2 mannen, al vermoed ik 2 poppen.

Mijn wildkleurman toont geen interesse in beiden, wel in zn eigen wildkleur pop, maar ja dat zegt ook weinig natuurlijk.

En dat verklaart voor mij niet waarom de ene het wipgeluidje maakt, maar verder niet fluit..

Want mijn andere mannen floten al binnen een dag, tot een week of 2 mijn deuntjes na en deze 2 gele rakkers heb ik eigenlijk nog niet horen fluiten waar ik bij ben, en ik kan niet door de deur heenkijken haha ;D

Kun je het aan de kleur of bepaalde dingen zien, of is het gewoon afwachten ???

Rianne

Een lutino pop heeft aan de binnenkant van de vleugelveren, gele vlekjes zitten, en heeft een visgraatmotief aan de staart. Als je hier even een zoekopdracht op doet, krijg je een hoop topics te zien waar uitleg en foto's bij staan. Onlangs is er nog naar de spots gevraagd, ook bij Mutaties. :)

M.

Ik ga even zoeken.

Volgens mij hebben beiden een visgraatmotief, en vrij duidelijk, en ze zijn volgens mij ook beiden wel donker onder de staart, maar ja, als zij telkens net wegdraaien als ik wil kijken ::)

En als ik denk dat het poppen zijn, kan het dan wel goedkomen dat ze dus het wipgeluidje maken ???

Mijn koppels doen dit alleen, de overige niet gekoppelde valken, behalve de lutino vanochtend heb ik het nog niet horen doen.

Rianne

Bij dat geluidje, gaan ze dan ook wat voorover staan, met de vleugels een beetje wijd? Want dan zijn het zeker popjes. :)

M.

Ja volgens mij wel. Mijn lutino's hangen allebei vaak wat voorover als ik kom, maar dat is meer omdat ze wat bangig zijn, maar deze zat nog te tjiepen op de stok toen ik de deur voorzichtig opendeed,...

Maar ik meende dat alleen de mannen dit geluid maakten?

M.

Na wat gepruts, geknip en geplak heb ik een foto onder mijn bericht weten te krijgen.

Dit zijn dus mijn beide lutino's,...

Rianne

Ze zijn prachtig! :D Maar ik kan niet zien wat het zijn. :)

De mannetjes maken meestal geluid als ze het popje versieren, en als ze aan het paren zijn. Het popje maakt ook geluid, als zij paart.

M.

Dank je  ;D Ik vind ze zelf ook prachtig, ze zijn mooi fors en zitten goed in de veren en ondanks hun bangheid ben ik dol op ze :D

En dat geluid dat klinkt ongeveer net als dat van het mannetje?

Ik denk dat de ene dan een pop is, maar ja dat zou ik nu al niet meer kunnen zien welke, want ze zijn zo beweeglijk dat ik niet de tijd krijg me te observeren op een herkenningspunt  ;D