4 mei 2025, 19:29:48

mijn valkjes :)

Gestart door Saar, 5 mei 2006, 19:00:06

« vorige - volgende »

Rianne

Hoi Saar,

juist door de stress (door verhuizing in dit geval) kunnen ziektes zich uiten. Vooral omdat je je valkjes uit een dierenwinkel of tuincentrum vandaan hebt, is de kans op ziektes groter.
Ik heb mijn valkje wat ik op de markt in Meppel gekocht heb, ook 8 weken beneden laten staan. Het is misschien zielig, maar het is helemaal zielig als straks het hele vogelbestand ziek is.

Saar

Citaat van: Rianne op  5 maart 2007, 11:14:20
Hoi Saar,

juist door de stress (door verhuizing in dit geval) kunnen ziektes zich uiten. Vooral omdat je je valkjes uit een dierenwinkel of tuincentrum vandaan hebt, is de kans op ziektes groter.
Ik heb mijn valkje wat ik op de markt in Meppel gekocht heb, ook 8 weken beneden laten staan. Het is misschien zielig, maar het is helemaal zielig als straks het hele vogelbestand ziek is.

Ze oogt niet ziek hoor :) Ze is mooi op gewicht en kijkt helder uit haar ogen. Ze ruikt ook gezond.Naar mijn mening is ze niet ziek, en vind ik ook dat ik haar niet alleen hoef te zetten. Hier kunnen natuurlijk de meningen over verschillen, maar ik doe het zo. :)
Groetjes Saar :-*

Rianne

Hoi,

je hebt ze per 2 gekocht, dus hadden ze samen apart gezet kunnen worden. Ziektes kun je niet altijd aan de buitenkant zien, dat zou wel heel makkelijk zijn. Ik hoop maar dat ze idd gezond zijn. :-\

Saar

Citaat van: Rianne op  5 maart 2007, 11:24:51
Hoi,

je hebt ze per 2 gekocht, dus hadden ze samen apart gezet kunnen worden. Ziektes kun je niet altijd aan de buitenkant zien, dat zou wel heel makkelijk zijn. Ik hoop maar dat ze idd gezond zijn. :-\

Kyra Moby en Ukkie zitten apart in hun eigen kooi en Pér en Linkie ook :)

Rianne

;D

Met apart bedoel ik, apart van de rest ;D In een andere kamer bijv ;)

Saar

Citaat van: Rianne op  5 maart 2007, 11:31:29
;D

Met apart bedoel ik, apart van de rest ;D In een andere kamer bijv ;)

Maar het lijkt mij, dat je dan alsnog de 'ziektekiemen', als ze die zouden hebben, kunt overdragen aan je andere vogels ::) Of heb ik dat nou verkeerd ???

•=Bonnie=•

Hoi Saar,

Dat is wel te voorkomen door eerst de vogels die je al had te verzorgen en daarna de "quarantaine" vogels pas. Door ze niet in dezelfde kamer te houden voorkom je besmetting door rondvliegende stofdeeltjes.

Ik had de quarantaine valkjes hier in een heel ander deel van het huis.

Rianne

Het wordt daarom ook aangeraden om eerst je 'oude' vogels te verzorgen en als laatste je nieuwe. Wil je helemaal op safe spelen, zou je ook nog andere kleren aan kunnen trekken en zo maar dat heb ik ook niet gedaan.
Ziektes verspreiden zich via de lucht of via de ontlasting. Ontlasting die al even in de kooi ligt, wordt droog en gaat schilferen. Die schilfertjes gaan in de lucht hangen en kunnen worden ingeademd door de andere vogels (als je ze niet apart houdt). Heb je op dat moment een vogel met een lage weerstand (denk aan baby valkjes, oudere vogels of gewoon vogels die toevallig op dat moment wat minder fit zijn door bijv rui) is er al kans op besmetting.

Ik wil je met dit verhaal niet bang proberen te maken, maar ik vind het zo jammer als ik lees van mensen dat ze er zo makkelijk over denken.
Heb je echt geen gelegenheid om ze apart te zetten, is het een ander verhaal, dan is het onmacht. Maar is de wil er niet om ze apart te zetten... is er niet goed voorgelicht. :-\

Saar

Citaat van: Rianne op  5 maart 2007, 11:47:26

Ik wil je met dit verhaal niet bang proberen te maken, maar ik vind het zo jammer als ik lees van mensen dat ze er zo makkelijk over denken.
Heb je echt geen gelegenheid om ze apart te zetten, is het een ander verhaal, dan is het onmacht. Maar is de wil er niet om ze apart te zetten... is er niet goed voorgelicht. :-\

Dit is de enige kamer die kat-vrij is. We hebben een kat die de deuren open weet te maken. Kruk omhoog of niet.Deze deur krijgt hij gelukkig niet open.Ik wil ze wel apart zetten, maar dat gaat gewoon niet op dit moment :-\ Ik had ze ook liever in een andere kamer gezet, maar dat is op dit moment echt niet mogelijk. Als ik de valkjes nou bv 2 a 3 keer in de week zou douchen en 2 keer in de week de kooi zou verschonen, is de kans dan ook al een stuk kleiner dat de andere ziek zouden kunnen worden?

•=Bonnie=•

Ik zou in dat geval een krant op de bodem leggen, elke dag verschonen om de dag even sproeien (hoeft niet drijfnat).  ;)

Rianne

Ja, zo zou je het al een stuk kunnen beperken. :)

Saar

Citaat van: Bonnie op  5 maart 2007, 11:57:56
Ik zou in dat geval een krant op de bodem leggen, elke dag verschonen om de dag even sproeien (hoeft niet drijfnat).  ;)

Citaat van: Rianne op  5 maart 2007, 12:01:03
Ja, zo zou je het al een stuk kunnen beperken. :)

Okee dan gaan we dat doen :)
Is het ook goed als ik bv houtsnippers onder de krant laat liggen?

Rianne

Tuurlijk, waarom niet? :)

Saar

Citaat van: Rianne op  5 maart 2007, 12:03:54
Tuurlijk, waarom niet? :)

okee :)
Dan krijgen ze morgen weer een sproeibeurt en dan ga ik straks een krant in de kooi leggen. Ik ga nu eerst even de kamer stoffen. Moet ook gebeuren :)

Caroline

En natuurlijk apart douchen, niet de "ouwe" valkjes op de kooi van je nieuwe, dit is wel heel erg dichtbij elkaar.  ;)
Pablo, Rocky, Noa, Coco, Eros, Diégah, Amor, Perle, Ricky, Kouros,
Princess, Armani, J´adore, JOOP! Queenie, Van Gils, Giorgio,
Jim, Anaïs, Naomi, Dior, Jasmijn, Vlinder, Ashley, Juicy, Tommy,
Isabella, Azzaro, Lilly, Zara, Valentino, Dolce & Violet.

Regelmatig jongen.

KLIK op foto.