handopfok (ben net begonnen en heb wat vraagjes)

Gestart door renzokuif, 5 mei 2006, 14:50:43

« vorige - volgende »

renzokuif

Ik geef sinds vanmiddag pap aan een jong valkparkietje van mij. hij is hier geboren. toen ik vanmorgen Baby (zo heet hij/zei) uit het nest blok pakte zag ik dat de ouders hebben zitten plukken. er zijn een aantal pennen helemaal verdwenen en zommige zijn aangevreten.
ik heb hem/haar er nu dus uitgehaal en nu geef ik dus sinds vanmiddag pap. nou had ik nog wat vraagjes hierover.

1)als de poep te dun is moet ik dan de pap wat dikker maken?
2) hoe dik moet de pap ongeveer zijn? hij is nu 18 daagen oud.
3) heeft iemand misschien een idee hoe het zou kunnen komen dat de ouders zijn gaan plukken?

ze hebben 1 x eerder een nestje met 2 jongen gehad en daar was alles goed gegaan. deze jongen zijn wildkleur. het jong wat ik nu heb zitten (het is er maar 1) is zover ik het nu kan zien wit met een geel kopje, oranje wangvlekken en heeft rode oogjes.

4) zou het plukken kunnen komen omdat dit jong wit is?

Lin

Bij mij zijn ze gaan plukken omdat ze het niet druk genoeg hadden. De hel rug en in de nek was kaal. ik heb ze bij de ouders gelaten. want die voerden nog goed. Zolang ze niet bloeden en ze voeren goed laat ik ze bij de ouders. Je hebt het over een lutino trouwens die je bedoelde.

Ja pap moet niet te dik en niet te dun zijn. Moet 39 garden en je moet wel een aantal keer per dag voeren. Papje mag niet afkoelen je voert met nutribird a21. Ik hoop dat het allemaal goed komt met de kleine. Weet wel dat er echt veel werk in zit. Heb je een foto van het valkje?

Groeten, Lin

Volg onze kwekerij ook op Facebook (klik op Like)

Lin

Hier in dit dagboek van Roosje zie je hoe kaal een valkje kan zijn. Deze zijn nog wel bij de ouders.

http://www.valkparkiet.com/sqlforum/index.php/topic,13514.2205.html

Lin

Als je echt denkt dit wordt niks dan voer je 10% van het lichaamsgewicht aan pap en dat 4x op een dag. De ontlasting is altijd dun bij handopfok. papje niet te dik maken want dan kunnen ze zich verslikken. Maar te dun dan komen ze niet echt aan. Weet wel dat dit geen garantie is dat je valkje het red. De pap moet gewoon net zoals yoghurt zijn. Het is even kijken hoe en wat.

Riny

Hallo Renzo
Welk merk pap geef je?
Meestal zit daar een gebruiksaanwijziging bij hoe de verhouding water/poeder moet zijn.
Wat ik je wel aanraadt is om na een paar dagen ,als het valkje in de gaten krijgt dat hij zijn voer door jou krijgt,met een lepeltje te gaan voeren.
Dat is al een stapje dichterbij zelf eten als met een spuit.
En zoals Lin ook al aangaf iedere dag wegen ,liefst s'morgens met lege krop.
Als je verder nog vragen hebt horen we het wel.
Groetjes Riny :D

Lin

Volgens mij heet je geen renzo want bij je profiel staat vrouw. Ik zou nogmaals goed kijken hoe erg het met je valkje is als het erger is dan bij roos en het bloed of er wordt niet gevoerd dan eruit halen anders zeker bij de ouders laten. ik heb er net een van 5 weken verloren en als deze goed gevoerd werd door de ouders was deze er denk ik nog. Daarom haal ik persoonlijk pas als het echt niet kan een valkje bij de ouders weg. Het komt nog vrij vaak voor dat valkjes verkeerd pap krijgen en zwak worden. Je zit er daarnaast nog een paar weken aan vast en het is best tijdrovend en je kan niet zomaar voedingen overslaan. ik hoop dat je tot een goed besluit kan komen nu je alles weet.

en net zoals riny zegt voor vragen staan onder andere wij klaar.

Groeten, Lin

renzokuif

nou ik heb hem/haar dus al weg gehaald bij de ouders. toen ik vanmorgen zag dta ze hadden zitten plukken zag ik het aan het bloed hij heeft allemaal kleine wondjes waar ze hebben zitten plukken. ze hebben of 1 van de ouders heeft de pennen er helemaal uitgetrokken en op sommige plekken hebben ze de pennen aangevreten, daar zat ook bloed. ik heb nog geen foto van hem sorry

Lin

je hebt klein wondjes dus echt plekken en je hebt kleine rode of zwarte puntjes dat is niet erg dat groeit wel weer aan. Maar echt de vleugels zijn kapot?

renzokuif

en ja ik heet geen renzo hoor ;D zo heet mijn hond ik zelf heet desiree. onder zijn vleugel heeft ie al wat pennetjes zitten daar zijn er een paar kapot gevreten, in zijn nek hebben ze ze er uitgetrokken en op zijn vleugels ook maar daar maar een paar en een paar aangevreten. het is in zijn nek het ergste. maar wat kan een reden zijn dat ze zijn gaan plukken?

Lin

kijk de pennen op de vleugels zijn belangrijk de nek en de rug niet. een paar kael plekken kan ook komen doordat de veren nog niet echt door zijn. Ze gaan waarschijnlijk plukken omdat ze zich vervelen of een nieuw nestje willen. Maar ik zie dat je nog vrij jong bent. red je het dan 5/7 weken lang elke keer te voeden en in het begin dus ook overdag? Als je die tijd niet hebt dan echt bij de ouders laten is mijn mening. als je overdag niet voert dan kunnen ze door verzwakking overlijden.

renzokuif

op het moment heb ik vakantie, volgende week heb ik school en als ik dan op school zit dan voed mijn moeder hem/haar dat is maar 1 voeding die zei dan doet de rest van de voedingen ben ik gewoon thuis. en na volgende week is er grote vakantie dus dan doe ik de voedingen gewoon weer de hele dag door

Lin

Als je het denkt te redden dan is het goed. maar overdag zeker nog twee keer voeren dus in total 4x keer.

renzokuif

ik had hier op de site tijden gevonden,
7 uur 12 uur 17 uur en dan 23 uur gr

Lin

Ja dat is wel goed. ik hoop echt dat het allemaal goed komt. Ik ben namelijk geen voorstander alleen in noodgevallen. Zelf had ik het dus niet gedaan want de kans is vrj groot dat het niet goed aankomt. Maar jij hebt je keuze gemaakt dus help ik je.

Lin

Oh ja het valkje mag natuurlijk niet afkoelen! en ook zorgen dat de pap dus niet heter of kouder dan 39 graden is. Vooral met te heet kunnen ze zichzelf verbranden.