10 mei 2025, 21:53:21

veren plukken

Gestart door judith, 27 juni 2003, 13:07:18

« vorige - volgende »

judith

Hallo,

sinds een maand hebben wij een lutino valkparkiet.
Toen wij hem kregen was hij net een dag uit het blok.
De valk is erg tam, en vindt het fijn om geaaid te worden over zijn rug en boven op zijn hoofd.
Maar nu plukt hij sinds een paar dagen zijn veren, vooral op zijn hoofd.
Zou dit kunnen komen doordat hij alleen zit en dus geen soortgenoot heeft, dus zich verveelt. Hij komt elke dag uit zijn kooi, heeft speeltjes, waterbak etc.
Wel merken we dat hij onder in de kooi heen en weer loopt als hij ons ziet.

Wie o wie heeft de tip?

groet judith

Dark_Fox

Bedoel je echt zijn veren eruit trekken, of slechts met zijn snavel eraan zitten?
Vogels die alleen zijn, gaan een mens als surrogaat-partner zien, dus als je hem alleen houdt moet er bijna altijd iemand bij hem zijn.

Valerkiet

ja en erg vaak uit de kooi nemen.
en boven zijn koppie :-/
volgens mij plukt hij ze niet heur dat is zo bij ze meeste lutino's ook bij de mijne.
ofwl is dat door de rui?

judith

het klopt dat hij een beetje kaal op zijn hoofd was, maar nu is dat veel erger. En er liggen ook veel veren op de bodem van de kooi.
We halen hem er veel uit en geven hem dus veel aandacht, maar ik denk dat een soortgenoot beter zal zijn?

Dus gaan we een valk er bij kopen, maar we weten nog niet of het een man op pop moet zijn, aangezien we het geslacht van deze nog niet weten, iemand een tip?

groeten judith

Karin

Als je niet wilt kweken maakt het niet uit of het een man of pop is hoor. Twee van hetzelfde geslacht kunnen ook de dikste maatjes worden.

Groetjes, Karin.
Groetjes, Karin

mijn website

mijn dagboek

De Bonte Parel hyves

yentl

27 juni 2003, 21:31:12 #5 Last Edit: 27 juni 2003, 21:31:46 by yentl
 ??? ??? ???sorry hoor, ik kan ff niet volgen  ??? ??? ???
een lutino die op zijn HOOFD plukt? Vogels kunnen toch moeilijk de veren van hun hoofd afplukken? Heb je hem dat echt zien doen? Normaal  is het toch zo dat lutino's een kaal plekje op hun kop hebben achter de kuif, en je hebt er een.

Verenplukken kan vele oorzaken hebben, je kan best eerst denk ik de reden zoeken waarom die valkparkiet plukt.
Mijn tante heeft een dwergpapegaaitje dat Jipke noemt, die plukt ook, hij heeft bij ons gezeten en gewoon op een bepaalde dag zat hij zijn veren te plukken. Het kwam waarschijnlijk doordat hij zijn baasjes miste. Nu zit hij daar terug. Mijn neefje heeft Jipke een keer terug mee naar buiten genomen en sindsdien plukt hij weer. Dus misschien was het ook een andere reden geweest... je ziet dus wel...

Het kan inderdaad ook zijn uit verveling.

groetjes Yent'l

Paul

Hoi judith,
Het kan gewoon zijn dat ie in de rui is hoor, hoe oud is je valkje?
Als ie een half jaar oud is kan de eerste rui al beginnen.
En zoals Yentl al zegt kan een valkje nooit bovenop zijn eigen kopje plukken of je hebt wel een hele speciale valk hoor met een snavel die hij kan buigen want ander kan ie er nooit bij.
Een Lutino heeft altijd een beetje een kale plek op zijn kopje en als ie een beetje gaat ruien lijkt het al snel heel erg maar de veertjes komen gewoon terug.

Groetjes, Paul

judith

Hallo,

Onze valk is pas een maand uit het blok, dus de rui lijkt me wat te vroeg.
Ik weet dat hij een kaal plekje had, maar deze is groter geworden en verder op zijn koppie wordt het dunner.

wij overwegen dan ook een maatje voor hem bij te kopen, zodat hij niet alleen is, hoe is jullie advies, twee beter dan een, of maakt dat niet zo veel uit?

groet judith

Marianne

Hoi Judith,

Twee is gezelliger voor je valkjes. Zijn ze niet zo alleen.

Groetjes Marianne
Ook de valkgroetjes van Bassie, Dobey, Pino, Yuko, Zazou, Dory, Koda, Kazoo, Jut en Jul !!!