13 mei 2025, 01:06:43

Tammaken en of kortwieken?

Gestart door Cherrel, 28 juni 2003, 14:49:06

« vorige - volgende »

Cherrel

Hallo ,
Ik heb een paar vraagjes en twijfels en hoop dat jullie mij daar bij kunnen helpen.

Ik heb een tamme valkparkiet , en me oma heeft ook een valkparkiet ,maar die is heel erg schuw als je al tegen hem praat dan gaat hij al vladderen. Nou mocht ik hem meenemen om tam proberen te maken maar als we dat alsnog voor elkaar zouden willen krijgen moeten we hem kortwieken , en nou heb ik op tv gezien dat als je een vogel kortwiekt dat hij dan nooit meer kan vliegen ! Is dat zo ? En me vader wil ze na een tijdje wel samen in een kooi hebben , maar ik ben bang dat mijn tweety dat minder tam wordt hoeveel kans heb ik daarop ??

alvast bedankt !

Groetjes Cherrel

Tara

Hoi Cherrel,

wat je daar op tv hebt gezien is flauwekul, als je ze kortwiekt zoals het hoort, zal hij na een maand of 3-4 al weer super kunnen vliegen. Je ander valkje zal misschien minder tam worden, maar als je je nog evenveel met hem bezighoudt, zal dat niet het geval zijn hoor :).

Succes,

groetjes, Tara

Dark_Fox

Je kunt op twee manieren je valk laten kortwieken (doe dit niet zelf), als je wilt dat hij nooit meer vliegt (niet dus) wordt er ook iets van het vleugel'vlees' weggeknipt, op de gewone manier, die je dan wel wilt, enkel een deel van de veren. Ik zou eerst nog een tijdje veel aandacht aan hem schenken om hem gewoon tam te krijgen.