10 mei 2025, 05:43:46

isabel

Gestart door demi, 26 juni 2003, 15:34:54

« vorige - volgende »

Mandy

Tja, ik ben benieuwd. Voor zover ik nu dus weet is het allebei hetzelfde...
Hier nog een foto van 2 cinnamon jongen, van Z&J trouwens. Ze hebben allebei nog geen baasje, dus als iemand een adresje weet?
Groetjes van Mandy en de hele beestenboel.
Wil je ons zien, kijk dan op; www.mandysbeestenboel.nl

fientje

nee sry heb geen foto

Mandy

18 juli 2003, 03:38:08 #17 Last Edit: 18 juli 2003, 03:42:00 by Mandy
Ik heb hier een boekje van de NBvV over de standaard eisen van valkparkieten voor tentoonstellingen voor me liggen, uitgave zomer 1993, dus misschien al weer verouderd?
Maar daar staat dus in dat de cinnamon en isabel 2 verschillende valkparkieten zijn, maar eigenlijk ook weer niet... ::) Het zit nl zo;

Na onderzoek en overleg is de TC (Technische Commissie) tot de conclusie gekomen dat de isabel valkparkiet (nog) niet bestaat. In de oude standaard werd de isabel omschreven als een combinatie vogel uit de cinnamon en de pastelfactor. Inderdaad komen uit deze combinatie vogels met een bleek grijs-bruin kleur die isabel genoemd zouden kunnen worden. Bij alle andere vogelsoorten noemen we dit echter cinnamonpastellen, en in veel soorten zijn dit geen gevraagde TT vogels. De TC is van mening dat al deze vogels cinnamons zijn.

Ik zal nog eens bij de bond informeren of dit nog steeds zo is of dat het in die 10 jaar misschien veranderd is?
Dus eigenlijk weten we het nog steeds niet... :-/
Groetjes van Mandy en de hele beestenboel.
Wil je ons zien, kijk dan op; www.mandysbeestenboel.nl

Barbara

Weet je wat mij niet helemaal duidelijk is? Of pastel nou alleen wil zeggen dat de wangvlekken pastelkleurig (lichter)worden of wordt de rest van het verenkleed ook lichter? Ik dacht het eerste, maar in mijn nieuwe boekje van Adri van Kooten zijn de valkjes waar pastel bij staat altijd helemaal lichter.... bv witkop pastel is dan lichter grijs.... dit zag ik in dit boekje voor t eerst. Weet iemand dit?