5 mei 2025, 05:20:24

vleugels laten kortwieken of niet?

Gestart door bren, 23 juni 2003, 20:25:23

« vorige - volgende »

bren

Ik heb een 4 weken oude valkparkiet gekocht en hem Sjimmie genoemd! Hij is superlief en na drie dagen eet hij al uit mijn hand..Mijn vraag is of het voor het tam maken beter is hem te laten knippen? Daarnaast ben ik bang dat hij zich pijn zal doen als ik hem los laat vliegen maar hij ergens van schrikt..
 gr, Bren

Marianne

Hoi Bren,

De menigen hier op de site zijn daar heel verschillend over.
Met heel veel aandacht wordt je valkje vanzelf wel tam, niet te veel in een keer willen en dan komt vanzelf de dag dat het valkje uit zichzelf naar jou toekomt of aandacht vraagt. Hij is 4 weken en eet nu al uit je hand, dat is toch al heel wat.
Je kunt je valkje ook kortwieken maar als je hem dan nog geen aandacht geeft zal hij niet veel tammer worden, hij kan dan alleen niet zo goed meer wegvliegen dus ook niet als er gevaar voor hem is.
Ik wens je veel succes met je beslissing en het is belangrijk dat je er zelf achter staat.

Groetjes Marianne
Ook de valkgroetjes van Bassie, Dobey, Pino, Yuko, Zazou, Dory, Koda, Kazoo, Jut en Jul !!!

bren

Ok Marianne, dat helpt wel..
Ik sta er namelijk niet zo achter, een vogel heeft niet voor niets vleugels! eel veel aandacht gaat ie zeker krijgen, dus dat komt wel goed!
Bedankt voor je reactie!!

Bren

Mirjam-Moniek

Bren, als je er zelf niet zo achter staat, waarom vraag je het dan. Heeft iemand je het soms aangeraden of heb je gelezen of gehoord dat je vogels moet kortwieken om ze tam te krijgen?
Ik ben zelf niet echt voor en tegen kortwieken. Ik kan me voorstellen dat kortwieken in sommige gevallen erg zinvol is. Maar ik denk wel dat in 99 van de 100 gevallen je valkprakiet net zo tam wordt als je hem niet kortwiekt. Ik denk dat wat het beste is niet los te zien is van de context. In jouw geval lijkt me niet kortwieken het beste. Je valkparkiet wordt immers als tammer en jij vindt kortwieken zelf niet zo wat.

Wat betreft tegen dingen aanvliegen, dat gebeurt in het begin gewoon. Als je valkparkiet eenmaal gewend is aan de ruimte en alle plaatsen kent waar hij kan landen, gebeurt dat nog maar zelden.

Veel plezier met je vogel!

Kolkkie

Hoi Bren,

Als ik je verhaal zo lees, zal ik je valkje niet kortwieken hoor. Je valkje is al aardig tam, dus is het niet nodig. En in het begin stuntelig vliegen hoort erbij.
Aandacht en geduld hebben, dat is het belangrijkste.

Groetjes,

Mariska
Trots baasje van Pukkie en Harley (koppeltje), Lisa (dochter), Einstein (oma van 22 jaar), Bart en Homer.

Coco R.I.P. ??-??-1995 - 14-08-2006

Mandy

Nee niet doen Brenda, zeker niet met zo'n jong valkje die je met een hoop tijd en aandacht nog hartstikke tam kan krijgen.   :P
Als je nou een oude gestresste valk zou hebben die je met geen mogelijkheid tam kan krijgen zou ik zeggen ja, maar dan ook 1-malig om in die tijd het valkje tam te maken en als tie na de rui weer kan vliegen, lekker laten vliegen. :)
Als ze zo jong zijn en gaan vliegen kunnen ze wel eens ergens tegenaan vliegen, maar zo leren ze wat wel en niet kan en gaan ze hun eigen plekjes ontdekken. Als je maar goed op allerlei risico's let zoals een rolgordijntje van een raam dicht doen, op letten op giftige planten, opletten als je aan het koken bent, deuren dicht houden, enz.
Veel succes en plezier met je valkje. ;)
Groetjes van Mandy en de hele beestenboel.
Wil je ons zien, kijk dan op; www.mandysbeestenboel.nl

Lique

Hoi,

Ik zou het ook niet doen. Hij is 4 weken oud, en ik neem aan dat hij nog niet zelfstandig eet.
Jij gaat zijn moederrol overnemen, en hij zal jou als zijn moeder gaan zien.
Ik vind wel dat je hem niet moet laten kortwieken. Dan kan hij pas vliegen, na een paar maand. Dat zou sneu zijn, want het is wel een vogel.
Met de nodige tijd en energie kom je echt al een heel eind, meer als de vleugels laten knippen.

Groetjes Lique

Timmety

Hoi
Niet doen echt niet tip van Tim
Ik heb dat ook gedaan en daar kreeg ik alleen maar problemen van.
Tim

Dark_Fox

Ik ben sowieso tegen kortwieken, net alsof je een hardloper in een rolstoel zet en zegt 'zo, daar kom je niet meer uit'

Blijkbaar zijn de meningen toch niet erg verschillend... ;)

Ellen

Inderdaad......................niet erg verschillend.

Gr. Ellen.

Lique

ik ben er tegen, als een valkje gewoon gezond is.
Alleen zelf heb ik er ook 2 die gekortwiekt zijn, maar wel met een rede. De een is bijna blind, en komt wel omhoog, maar kan niet naar beneden komen. De ander wiek ik, omdat ze in evenwicht moet blijven, omdat haar andere vleugel voor een klein gedeelte geamputeerd is.
Dan vind ik wel dat het goed is, maar niet zomaar omdat het baasje zo graag wil, dat het valkje de hele dag bij hem komt zitten.

Groetjes Lique