13 mei 2025, 08:33:24

Vraagje over de jonkies

Gestart door yentl, 23 juni 2003, 01:03:03

« vorige - volgende »

yentl

Hoi iedereen,
Spark & Pluk hebben ondertussen 2 gezonde jonkies, maar hoelang mogen ze af hun nest gaan?
Sparkel zat daarjuist te eten, en Breezer (die soms helpt bij de nest) zat daarjuist wat te rusten, dus ook niet op de nestkast. Plukkie zit er nu wel in, maar ze broedt alleen maar, normaal moeten valkjes toch constant op hun kleintjes zitten, of niet dan? Al is het zomer, die kleine beestjes zijn toch zo kwetsbaar... Dus er zat gewoon geen enkele valk op de kleintjes, en de kleintjes piepten de hele tijd, komt het dan door de kou of zo?

groetjes Yent'l

Tara

Hoi Yent'l,

je valkjes weten wel wat ze doen hoor. Ze blijven daar ook niet voortdurend op zitten. Vaak gaan ze er af. Het voornaamste is dat de kleintjes warm blijven en dat ze gevoerd worden, nu ze met 2 zijn kunnen ze elkaar ook wat warmer houden, maar de ouders zullen er zeker wel voor zorgen hoor, wees maar niet bang, mijn koppel zat daar ook niet voortdurend op.

Groetjes, Tara

Lique

Hoi,

Ze kunnen wel eventjes zonder de papa en de mama, maar het ligt aan de leeftijd van de jongen, voor hoelang.
Als ze net geboren zijn, dan hebben ze nog alle warmte van de ouders nodig.

Groetjes LIque

Valerkiet

ik denk dat dat geen kwaad kan heru bij Tara is er zelfs eentje overleeft waar er een hele n8 niet op gebroed werd, maak je geen zorgen het komt goed :)

yentl

23 juni 2003, 01:45:15 #4 Last Edit: 23 juni 2003, 01:45:41 by yentl
Ik d8 het ook wel, Plukkie mag dan alleen broeden, maar als de kleintjes het te koud krijgen, zal ze die wel opvangen hé.
De natuur z'n gangetje laten gaan ;). Bedankt, ik voel me toch al een stuk geruster.

groetjes Yent'l

Tara

Hoi Yent'l,

bij mij is er een nest een hele nacht niet bebroed, een nest van 5 bevruchte eitjes, normaal mag dat maar een hoogstens 20tal minuten verlaten worden, ik heb het nu over eieren, maar die zijn kwetsbaarder. 1/5 is uitgekomen en is een zwakkelingetje gebleven, de eieren waren al erg ver, Lucky is nu heel sterk en geen zwakkeling meer :).

Maar ik denk niet dat ze het jong een hele nacht daar laten liggen, zelfs Tiko, zij liet haar jong ook niet liggen, toch niet altijd, alleen als het een week of 4 was, toen ging ze er alleen nog maar in om eten te geven ...

Het komt wel goed hoor Yent'l.
Groetjes, Tara