14 mei 2025, 06:11:51

Luna een eitje geven?

Gestart door Roosje, 28 april 2006, 20:14:40

« vorige - volgende »

Roosje

Nu ik tot mijn grote verbazing eitjes in overvloed heb zit ik er aan te denken er eentje bij Luna te leggen. Ze is wel broeds maar het lukt haar nog niet eitjes te leggen die niet geklutst zijn. Maar ik gun het haar wel. Wat vinden jullie?

Inger m

Geklutste eitjes leggen?

Als je eitjes wilt overleggen, gebruik dan altijd meerdere. Omdat je vermoedelijk nog geen ervaring hebt met Luna, zou ik beginnen met nepeitjes of eitjes waarvan je weet dat ze onbevrucht zijn, dan kun je even ondervinden hoe ze daarmee omgaat. Ik ben daarom ook benieuwd wat je met geklutst bedoeld?

gr Inger
Lots of people talk to animals. Not very many listen, though. That's the
problem.

Roosje

Zo noemen wij hier de eitjes die ze legt ::) Ze hebben een hele slappe schaal en komen er daarom 'geklutst' en misvormd uit. We zijn al bij Feld geweest die ons een caliumpreparaat heeft gegeven. Maar nu het hele flesje leeg is nog steeds geen mooie eitjes, het moet dus ergens anders aan liggen. Maandag bel ik Feld weer even of hij nog iets weet.

Ik heb de etjes van het eerste legsel van poppie bewaard. Zal ik die aan haar geven?

Inger m

Haha soort streektaal dus. Het worden ookwel wind- of kalkeieren genoemd. Mogelijk is er iets mis met het legkanaal, waardoor er niet voldoende Calcium wordt afgezet voor de schaal. Dit gebeurd in een van de laatste fases in het deeel dat ookwel de 'uterus' wordt genoemd.

Als je de eitjes overhebt, zou ik ze gewoon geven om te kijken wat ze ermee doet.

Hoe oud zijn de eitjes? Als je eitjes bewaard moeten ze namelijk in die periode 1-2 maal per dag worden gekeerd.

gr Inger
problem.

Roosje

Ja het is er een beetje ingeslopen dus als ik dat dan zeg denk ik dat iedereen het begrijpt ;D

De eitjes keren dat heb ik niet gedaan, ze zijn onbevrucht dus had er verder geen plannen mee, waarom is dat precies?

Ze zijn een week of...7 oud.

Karin

Als ze onbevrucht zijn waarom wil je ze dan aan Luna geven ? Dat gaat ze 3 weken flink haar best doen en komt er niks uit ? Heeft ze wel een man ? Want die moet haar dan wel aflossen anders raakt ze uitgeput.

Groetjes, karin.
Groetjes, Karin

mijn website

mijn dagboek

De Bonte Parel hyves

Roosje

Ehm...Omdat Inger mij adviseerde haar eerst onbevruchte eitjes te geven om te zien hoe ze ermee omgaat :-\

Ze heeft inderdaad een man die haar kan helpen.

Karin

En zit de man ook in het blok ? Dan zou ik juist bevruchte geven als je die over hebt, want ze kunnen nog zo goed broeden, je weet pas hoe ze het verder doen als ze jongen hebben. Helaas heb ik dat mijn mijn kazoo gezien, geweldige broeder, maar liet de jongen in de steek waardoor er 2 dood zijn gegaan  :'( :'(

Groetjes, karin.
Groetjes, Karin

mijn website

mijn dagboek

De Bonte Parel hyves

Inger m

Hoi,
Dat klopt. Ik begreep uit je verhaal dat je veel eitjes over hebt. Omdat je geen ervaring hebt met Luna als kweekvogel (klopt dat?) zou ik beginnen met het onderleggen van onbevruchte eitjes. Als blijkt dat ze goed blijft zitten, kun je mogelijk gebruik maken van bevruchte eitjes.

Verder vind ik het opzich niet erg om een vogel een keer op 'niets' te laten broeden. Ze kunnen dan hun in gang gezette hormonale cyclus doorzetten.

Zo heb ik mijn krielkippen (die bekend staan om hun sterke broedgedrag) al wekenlang op onbevruchte eitjes zitten. Dit gedrag is sterk hormonaal gestuurd en die kippen zitten echt niet steeds te wachten op het moment dat de kuikens uitkomen. Door omstandigheden heb ik er namelijk ditmaal geen bevruchte eieren onder kunnen leggen, dus moet ik ze straks van het nest afhalen. Er zelf aflopen na 3 weken zit er bij deze kippen niet in (ze zitten al 5-6 weken). Ik hou zeer regelmatig hun conditie bij en ze komen dagelijks van het nest om te eten, drinken en zandbaden.

gr Inger
problem.

Roosje

Ja de man zit ook in het blok. Ze zitten regelmatig samen op niks te broeden ::) Ik hoop dat niet te hoeven meemaken dat er jongen in de steek worden gelaten :-\

2 Experts die allebei wat anders beweren, wat moet ik dáár nu weer mee ::) Jullie maken het me wel moeilijk hoor :P

Ik wacht eerst even af hoeveel eitjes er bij de 2 koppels komen en hoeveel ik er dan over zou kunnen leggen. Dan heb ik ook nog even de tijd om na te denken hoe ik het ga doen.

Inger m

Citaat van: Karin op 28 april 2006, 21:12:02
En zit de man ook in het blok ? Dan zou ik juist bevruchte geven als je die over hebt, want ze kunnen nog zo goed broeden, je weet pas hoe ze het verder doen als ze jongen hebben. Helaas heb ik dat mijn mijn kazoo gezien, geweldige broeder, maar liet de jongen in de steek waardoor er 2 dood zijn gegaan  :'( :'(

Groetjes, karin.

Hoi,
Ik denk dat je het risico van in de steek gelaten jongen altijd tegen kunt komen, helaas. Zowel bij echte ouders als overgelegde eieren.

Wat ik in het begin nogal eens zie bij jonge vogels, is slecht broedgedrag. De eieren gaan dan verloren. Dit kun je proberen te voorkomen door eerst onbevruchte eieren onder te leggen. Overigens is dit een praktijk die veel wordt gebruikt bij krielkippen om te testen of ze geschikt zijn om bv. eenden of fazanteneieren uit te broeden.
Het grootbrengen van deze nestvlieders ligt uiteindelijk wel een stuk makkelijker, omdat dit ook gemakkelijk met de hand mogelijk is. Met valkparkieten is dit uiteraard een heel ander verhaal.

Ik ben het ook absoluut niet oneens met Karin. Ik denk dat je beide adviezen moet meenemen en kijken hoe je dat in jouw situatie kunt toepassen.

Zo zou je bv. kunnen proberen om de (bevruchte) eieren (na testperiode) zo over te leggen dat ze ongeveer gelijktijdig met andere stellen uitkomen. Dat is mogelijk omdat je bij hen eieren wilt wegnemen. Mocht het dan fout gaan, dan kun je de jongen weer overleggen.

Maargoed dit zijn allemasal situaties die je in de praktijk zult moeten uit proberen.

gr Inger
problem.

Roosje

Ik denk dat ik dat inderdaad ga doen. Ik laat haar even zitten op onbevruchte eieren om te kijken of ze goed broed, anders is het ook zo zonde wanneer ik dit met bevruchte eieren doe.

Maar jij zei dat de eitjes dan gekeerd hadden moeten worden? Waarom is dat? Kan ik ze nu niet meer gebruiken? Ze liggen na de 3 weken dat poppie erop gebroed heeft al 4 weken onaangeroerd in een bakje...

Voordat ik haar bevruchte eieren geef ga ik nog 1 keer naar feld voor de zekerheid of er geen infectie of iets zit.

Inger m

Hoi,
Als je eieren wilt laten uitbroeden is het belangrijk dat ze ook in de bewaarperiode 1 tot 2 maal per dag worden gekeerd.
Er zijn wat voorwaarden aan het bewaren van broedeieren, zo mag de temperatuur niet te hoog zijn (>18 graden), omdat het embryo zich dan afwijkend gaat ontwikkelen. De luchtvochtigheid mag niet te laag zijn ivm uitdroging. Het keren is bedoeld voor het hagelsnoer, deze zit vast aan de dooier. De dooier blijft niet netjes in het midden liggen. Door het ei te keren voorkom je dat en raakt het hagelsnoer niet 'lam'. Tijdens het bebroeden van eieren is het keren tevens belangrijk voor een goede verwarming van het embryo.
Er zijn ook nog wat theorien over het horizontaal danwel verticaal bewaren van de eieren, maargoed ik zal verder niet meer in detail gaan.
Dit bovenstaande is belangrijk als je eieren wilt uitbroeden.

Als dat niet de bedoeling is, kun je eieren gewoon zonder problemen bewaren (mits onbevrucht), want bevruchte, bebroede eieren kunnen gaan rotten.
Check de eieren even voordat je ze eronder legt. Zijn ze mooi helder van binnen zonder oneffenheden, dan kun je ze gebruiken.

Het is inderdaad verstandig om aan Feld te vragen of hij nog een oorzaak kan vinden. Mocht hij iets vinden, dan ben ik daar wel benieuwd naar.

gr Inger

problem.

bobbie

Hoi,

Citaat van: Inger m op 28 april 2006, 21:38:21
Hoi,
Als je eieren wilt laten uitbroeden is het belangrijk dat ze ook in de bewaarperiode 1 tot 2 maal per dag worden gekeerd.
Er zijn wat voorwaarden aan het bewaren van broedeieren, zo mag de temperatuur niet te hoog zijn (>18 graden), omdat het embryo zich dan afwijkend gaat ontwikkelen. De luchtvochtigheid mag niet te laag zijn ivm uitdroging. Het keren is bedoeld voor het hagelsnoer, deze zit vast aan de dooier. De dooier blijft niet netjes in het midden liggen. Door het ei te keren voorkom je dat en raakt het hagelsnoer niet 'lam'. Tijdens het bebroeden van eieren is het keren tevens belangrijk voor een goede verwarming van het embryo.
Er zijn ook nog wat theorien over het horizontaal danwel verticaal bewaren van de eieren, maargoed ik zal verder niet meer in detail gaan.
Dit bovenstaande is belangrijk als je eieren wilt uitbroeden.

gr Inger

Ik begrijp hieruit dat je bevruchte eitjes die je even bewaard, 1 à 2 keer per dag moet draaien. De eitjes zijn door mij direct weggehaald bij de ouders (ze waren nog 3 jongen aan het verzorgen). Er werd 1 nepper voor in de plaats gelegd.

Ik heb de eitjes 12 dagen bewaard, vertikaal in een laagje grit in een eierdoos zonder ze ooit te keren. De temperatuur in de vogelkamer (waar de eierdoos stond) is meestal rond de 20 graden.

Die heb ik weggegeven en ze zijn onder diverse valken gelegd.  Na een week broeden bleken er diverse eitjes bevrucht te zijn. Er zijn er 3 uitgekomen.

Dit houdt dus in dat we enorm veel geluk hebben gehad.

Groetjes, Nel :)

Inger m

28 april 2006, 22:22:17 #14 Last Edit: 28 april 2006, 22:23:58 by Inger m
Hoi Nel,
Veel onderzoek hiermee is gedaan bij kippeneieren ten bate van grote broederijen. Hierbij is het uitkomstpercentage heel belangrijk. Vermoedelijk is uit de onderzoeken gebleken dat het niet of weinig keren per kippeneieren een lager uitkomstpercentage geeft.
Ook bij een langere bewaarperiode neemt het uitkomstpercentage af.

Het gaat dus om percentages waarmee de conditie van het ei achteruit gaat. Absoluut gezien betekent het dat nog een groot deel van de eieren wel uitkomt. De wijze waarop jij de eieren hebt bewaard is niet optimaal geweest, maar heeft uiteindelijk geen noemenswaardig negatief effect gehad op deze eieren.

Daarbij komt dat eieren nog relatief veel kunnen hebben. Wat betreft de temperatuur is 20 graden relatief hoog. Mogelijk verschilt deze grens bij kippeneieren en valkparkieteneieren. Ik vermoed overigens dat valkparkieten een wat hogere lichaamstemperatuur hebben (ze zijn kleiner). Daarnaast zijn er uiteraard verschillen tussen kippen- en valkparkieteneieren, maar in de grote lijnen zal veel overeenkomen.

gr Inger
problem.