4 mei 2025, 10:09:38

O jeetje....

Gestart door Karin, 21 juni 2003, 22:00:47

« vorige - volgende »

Karin

In de volière bij Kazoo en Breezer zit een geel parkietje. Hij is ook niet tam en nu zag ik van de week dat zijn nageltjes wat lang beginnen te worden en dat hij af en toe aan het gaas blijft steken. Tja, knippen zullen jullie zeggen. Ik denk dat we er niet onderuit komen, maar ik ben wel bang dat Kazoo, Breezer en Yellow ( het parkietje ) meteen een stuk banger van ons zullen worden. Nu kan ik rustig de volière instappen zonder al te veel gefladder. Maar als we er één moeten vangen, wordt het flink veel gestress. Hoe kunnen we het het beste aanpakken ? Een vogelnetje kopen ? Een handdoek gebruiken ? Of een ervaren "vogelvanger" vragen om het te doen ? Zijn bovensnaveltje is ook iets te lang. Hij kan nog prima eten, maar ik denk dat ik dat ook een beetje bij moet knippen. Ik zie er erg tegen op eerlijk gezegt... Dat vangen dan, niet dat knippen  ;D, dat lukt me wel.

Groetjes, Karin.
Groetjes, Karin

mijn website

mijn dagboek

De Bonte Parel hyves

Lique

Hoi Karin,

Ik denk dat ze met een netje minder snel gesrokken zullen zijn. Zo kan je in 1 x het parkietje vangen, en hoeft de rest nergens bang voor te zijn.
En het knippen lukt wel, zoals je zei, dan moet het vangen ook niet zo moeilijk zijn.
Ik zou eerder andersom denken hahahhaha.

Veel succes.

Groetjes Lique

Valerkiet

haha nee beter idee:
er bestaan in winkels van de speciale vogelstokken om de nageltjes te slijpen, ze slijpen er ook hun bek aan.
maar tje na een jaar blijft er niets meer van over en dan moet je een nieuw kopen :-/

Lique

Hoi valerkiet,

Wist je wel dat die schuurstokken heel erg slecht zijn voor valkjes? En natuurlijk ook andere vogelsoorten?

Het slijt natuurlijk niet alleen de nageltjes, maar ook de voetjes en teentjes zelf.

Groetjes Lique

Valerkiet

ow nee a dat wist ik nie ;)
tnx
mar ik heb het nog nooit gebruikt.
wel een vriendin :-/
ik zal het haar zeggen

Karin

Hoi Lique,

Gelukkig ben ik een ervaren nagelknipper  ;D Ik moet het om de week bij mijn fretten doen ( en dat zijn hele bewegelijke beesten  ::) ) en op mijn werk moet ik het nog wel eens bij papegaaien doen ( wat een sterke klauwen hebben die ! ). Maar waar ik heel erg slecht in ben... vangen en vasthouden  ;D Ik ben altijd bang dat ik wat fijnknijp. Marcel mag hem wel vangen. Worden ze hopelijk niet bang van mij  :o

Groetjes, Karin.
Groetjes, Karin

mijn website

mijn dagboek

De Bonte Parel hyves

Lique

Hoi Karin,

Jeetje zeg, om de week is wel heel erg snel hoor, groeien ze zo snel, of is het een ziekte?

Eigenlijk is het ook beter om nagels knippen met 2 personen te doen. En zeker met wilde vogels en papegaaien.
Hier kan ik ze makkelijk op mijn hand zetten, en er zo een klein stukje af knippen, maar met een papegaai gaat dat neit zomaar even.

Karin

Nee hoor, geen ziekte, dat is heel normaal bij fretten. De nagels groeien snel en als je ze niet knipt blijven ze ermee in hun hangmatje hangen  :o

Groetjes, Karin.
Groetjes, Karin

mijn website

mijn dagboek

De Bonte Parel hyves

Lique

Hoi Karin,

Nee, dan moet je het ook bijhouden. Het zou ook zonde zijn, dat je iedere keer een hangmat moet kopen, ze zijn al duur zat.
Mijn konijn had ook altijd zulke lange nagels. Ik knipte ze ook regelmatig.
Bij de valken hoef ik dat gelukkig niet vaak te doen.

groetjes Lique

Karin

Ach, valt wel mee, ik maak ze zelf  ;D. Maar het is meer vervelend omdat ze zich lelijk kunnen bezeren. Gelukkig hoef het bij de valken niet om de week  ;D, dan kijken ze me nooit meer aan  :o

Groetjes, Karin.
Groetjes, Karin

mijn website

mijn dagboek

De Bonte Parel hyves

Lique

Hoi Karin,

Wel heel makkelijk, dat je zo handig bent, dat je ze zelf kan maken. Dat bespaart weer een hoop geld, want het zijn geen goedkope hangmatjes.
En nee, ik zou er ook niet aan moeten denken, dat je om de week de nagels van de valken zou moeten knippen, dan heb je net het vertrouwen weer gekregen, en dan mogen ze weer.

Groetjes Lique

Paul

Citaater bestaan in winkels van de speciale vogelstokken om de nageltjes te slijpen, ze slijpen er ook hun bek aan.

CitaatHoi valerkiet,
 Wist je wel dat die schuurstokken heel erg slecht zijn voor valkjes? En natuurlijk ook andere vogelsoorten?
 Het slijt natuurlijk niet alleen de nageltjes, maar ook de voetjes en teentjes zelf.

Die rolletjes met schuurpapier zijn inderdaad wel slecht maar misschien bedoeld valerkiet die stenen stokken die kan je met een vleugelmoer in de kooi schroeven en is van heel fijn schurend steenachtig materiaal gemaakt en ze slijpen er ook de snavels op.
Volgens mij zijn die stenen stokken niet slecht en het kan wel helpen met de nagels en de snavel.
Ik heb bij mijn valkjes nog nooit nagels geknipt en misschien slijpen ze dat zelf op het kalkblok, slijten doen ze in elk geval :-)

Groetjes, Paul

Lique

Ooo  ja die heb ik hier ook wel ja.
Die zijn echt heel makkelijk. Ze vinden het heerlijk om op te zitten, en ze slijpen inderdaad de snavel eraan.
Het is verder een soort steen ofzo, het houdt de nagels ook redelijk bij, maar schuurt niet aan de kussentjes van de poten.

Groetjes Lique

Karin

Hebben jullie daar een foto van ? Bij mijn valkjes heb ik dus geen probleem, alleen het parkietje. Misschien na zijn trimbeurt eens zo'n stok proberen.

Groetjes, Karin.
Groetjes, Karin

mijn website

mijn dagboek

De Bonte Parel hyves

Lique

Hoi Karin,

Hier een foto van het stokje. Sammy zit er op.

Groetjes Lique