7 juni 2024, 20:17:30

Bloederige neusdop

Gestart door spikey, 25 april 2006, 06:59:26

« vorige - volgende »

spikey

Vanacht was spike voor het eerst de hele nacht in de voliere gebleven (meestal haal ik hem er rond schemer uit, omdat hij altijd binnen heeft gezeten).
Vanacht werd het 9 graden, dus best lekker buiten.
Nou ging ik vanochtend even checken, en zag ik dat hij een bloederig neusdopje had (die bollen boven de neus).
Het zit niet in zijn neusgaten, maar erom heen.
Ik zal zo even kijken of ik een foto kan plaatsen....

Is het verstandig om dit schoon te maken? Zo ja, Hoe kan ik dat het beste aanpakken? En hoe kan ik 'm het beste vasthouden dan enz...
Of is het beter om het gewoon zo te laten genezen?

Zou het kunnen dat hij vanacht 'ergens' tegenaan gevlogen is, of is het waarschijnlijker dat het vrouwtje wat erbij zit hem een bijtje heeft gegeven?


spikey

25 april 2006, 07:09:18 #1 Last Edit: 25 april 2006, 07:17:31 by spikey
Het is me niet gelukt om een duidelijke foto te maken.
De vogels zaten net met zijn allen op de grond, ik zag dat hij zich wat slomig bewoog.
Hij eet wel gewoon goed.

Zijn 'band' met het andere valkje is niet geschaad. Hij vliegt hem/haar nogsteeds achterna. Ik heb haar ook nog niet agressief zien doen tegenover spike. Dus ik denk misschien dat hij ergens tegenaan gevlogen is.

Ik heb wel met 'rood' in paint aangegeven waar er een korstje zit (het bloed is dus al opgedroogt).


Als ie het niet doet, hier de link:
http://mirmals.punt.nl/upload/Foto=Q4RUYMZBbb.JPG

Inger m

Hoi,
Het is het meest waarschijnlijke dat hij ergens tegenaan gevlogen is. De washuid (neusdop) is een heel kwetsbare plaats en kan dan gaan bloeden.

Je hoeft er niets aan te doen, net als bij ieder ander wondje ontstaat er snel een korstje en zal het genezen. Als je de vogel gaat hanteren, ontstaat er stress:"verhoogde hartslag en bloeddruk en heb je juist kans dat het opnieuw gaat bloeden, zeker als je eraan gaat zitten.

Dus gewoon laten genezen en in de gaten houden.

gr Inger
Lots of people talk to animals. Not very many listen, though. That's the
problem.

spikey

oké bedankt voor je reactie!
Het ziet er vandaag ook al wat beter uit!

(sorry dat ik niet wat eerder had gereageerd, ik had het wel gelezen, maar geen tijd om te reageren).