27 april 2024, 20:06:12

Dag lieve Gijssie

Gestart door hetty, 24 april 2006, 18:18:10

« vorige - volgende »

hetty

Gijssie was onze lieve kleine lutino en hij was al een tijdje zichzelf niet. Voor de Kerst was het nog een levendige vogel die het heerlijk vond om liedjes te fluiten en samen met ons te kletsen. We waren erg trots op hem. Eerst was hij nogal schuw toen we hem enkele jaren geleden van andere mensen hadden overgenomen. Maar langzamerhand werd hij steeds aanhankelijker en kwam hij automatisch op je afrennen als je zijn kooi open deed. Vliegen en ontdekken was nooit zijn grootste hobby. Hij was een lief, rustig vogeltje dat het gezellig vond om veel drukte om zich heen te hebben.

Na de Kerst werd hij steeds stiller en begon hij steeds meer te slapen. We dachten dat hij eenzaam was, omdat we ivm werk minder thuis waren. Dus hebben we een vriendje voor hem gehaald (Pico). Op dezelfde dag dat we Pico haalden, zijn we met Gijssie voor het eerst naar de dierenarts geweest. Hij had opeens onverklaarbaar een zwarte streep over zijn snavel en plotseling groeide zijn snavel heel snel. Hij bleek een grote hoeveelheid dood hoorn in zijn snavel te hebben. Gelukkig at hij nog wel goed met zijn misvormde snavel. Uiteindelijk zijn we drie keer bij de dierenarts geweest voor controle en bijknippen. Omdat ons nieuwe valkje ondertussen goed tam was geworden en het goed tussen hem en Gijssie leek te gaan, hebben we ze samen in een kamervoliere gezet. We hebben er goed opgelet dat Gijssie nog voldoende at, want Pico was hem duidelijk de baas. Twee weken geleden kreeg hij ineens last van epileptische aanvallen als hij een stukje gevlogen had. Na de landing bleef hij een paar seconden staan en zakte dan ineens helemaal in elkaar. Bij de eerste aanval dacht ik dat ik hem kwijt was. Maar hij stond na 5 seconden ineens weer op en leek weer helemaal in orde te zijn. Die aanvallen gebeurden daarna nog een paar keer, waarbij ze steeds langer duurden. De laatste paar dagen hebben we hem weer apart in een kooi gezet in een poging om hem meer rust te gunnen. Het nieuwe valkje is namelijk nogal enthousiast en dominant. Ik wilde Gijssie niet meer uit zijn kooitje laten, uit angst dat hij na een vliegtochtje weer zo'n aanval zou krijgen. Blijkbaar heeft hij vanmiddag in zijn kooi toch weer zo'n aanval gehad, want mijn vriend vond hem vanmiddag in een rare houding op de bodem (vleugels gespreid op de grond en nekje scheef tegen de wand). Hij was toen al overleden.

We zijn erg verdrietig om het verlies van Gijssie. Ik had zo gehoopt dat hij weer de oude zou worden, maar was ook voortdurend bang dat hij het niet zou halen. Nu heeft zijn zieltje hopelijk ergens rust gekregen en kan hij vrij rondfladderen en zijn liedjes fluiten.

Hetty en Ulrik

carco

Wat erg zeg voor jullie!
Hoe je het beschrijft en wat ik eerder op het forum heb gelezen klinkt het als een hartaanval.
Sterkte met het verlies.
Caroline.
Klik op het plaatje voor onze site!




Saar

heel veel sterkte met jullie verlies
:-* Saar

Marianne

Heel erg veel sterkte.

Marianne
Ook de valkgroetjes van Bassie, Dobey, Pino, Yuko, Zazou, Dory, Koda, Kazoo, Jut en Jul !!!

Mara

Hey Hetty

Ik vind het heel jammer om dit verhaal te lezen en ik leef met je mee. Ik wens je veel sterkte en ik hoop dat je alle goede herinneringen koestert.

Liefs en veel sterkte.

Mara

Karin

Heel veel sterkte Hetty. Ik hoop dat Pico jullie een beetje kan troosten  :'(  Ik heb je email inmiddels al beantwoord.

Groetjes, Karin.
Groetjes, Karin





mijn website

mijn dagboek

De Bonte Parel hyves

Riny

                                                   
Hallo Hetty
Dat jullie heel veel gehouden hebben van Gijsje is duidelijk te merken,
aan de manier waarop je alles beschrijft.
Ik hoop met jou dat hij nu rust gekregen heeft.
Groetjes Riny :'(

hetty

Dank voor jullie warme reacties! Dat doet ons goed.
Omdat we bang zijn dat Gijssie misschien iets had wat hij kon overdragen op Pico, zijn we gisteren bij Dr. Feld geweest met beide valkjes. Eind deze week horen we de uitslag en kunnen we Gijssie op een mooi plekje begraven.

Groetjes, Hetty en Ulrik

Rianne

Hoi,

ik lees je verhaal nu pas. Het is duidelijk dat Gijssie erg geliefd was bij jullie. :)
Weten jullie al wat meer van het onderzoek bij Feld?

hetty

Ja, hij had ernstige leververvetting. Volgens de arts was er nauwelijks meer gewoon leverweefsel over.  :-[ Meer daarover heb ik geplaatst in de rubriek Ziek.

Gerda

Hoi Hetty,

Nog veel sterkte met het verlies van Gijssie!! Hij heeft bij jullie een heerlijk leventje gehad. En dat telt het meest, de kwaliteit van zijn leventje (niet de lengte ervan).
Maar jullie hadden hem natuurljk graag nog langer bij jullie gehad!!

Ik heb gereageerd bij 'Ziek'.

Groetjes, Gerda