10 mei 2025, 19:38:29

Even voorstellen

Gestart door Rocky, 23 april 2006, 12:28:07

« vorige - volgende »

Rocky

Hallo ik ben marisca, ik ben 24 jaar oud en heb gister een valkparkiet gekocht, ik weet nog niet veel van valkparkietjes af, ik heb hem/haar rocky genoemd en hij zit al best rustig in zijn kooi, hij zit eigenlijk alleen maar op de grond is dit normaal...?? en hij is al een jaar oud, kan ik hem nog tam maken...??

Groetjes maris....

Karin

Alleen op de grond zitten is niet goed, maar je hebt hem net 1 dag, dus hij moet misschien gewoon nog even wennen. Of je hem nog tam kan maken ligt aan hoe hij nu is en aan je eigen inzettingsvermogen. Bij "tam maken" staan verschillende tips. Omdat je verschillende vragen in 1 hebt gesteld twijfelde ik naar welk subforum ik hem moest verplaatsen  ;D Uiteindelijk heb ik hem bij gedrag gezet i.v.m. de combinatie op de grond zitten en tam maken  ;D

Groetjes, karin.
Groetjes, Karin

mijn website

mijn dagboek

De Bonte Parel hyves

Rocky

hoi, hij zit nu nog steets op de grond van zijn kooi, soms klimt hij naar boven en springt hij weer naar beneden...ik probeer een paar keer per dag mijn hand een stukje verder de kooi in te doen maar dan gaat hij snuifen en blazen...moet ik dan door gaan...???

groetjes maris...

Riny

Hoy Rocky
Eerst zou ik zorgen dat het beestje zich wat meer op zijn gemak voelt.
Ik denk dat die nu alleen maar banger wordt, als je het probeerd te forceren.
Praat veel tegen hem op een lieve toon,en benader de kooi heel voorzichtig.
Ook kun je proberen om hem trosgierst te geven door de tralies heen.
Als het vertrouwen er eenmaal is ,dan ga je weer een stapje verder.
Groetjes Riny :D

Rocky

Hoi,
Oké dan ga ik dat proberen, dus wat ik nu doe is niet goed...??
bedankt voor je reactie...

groetjes maris....

Riny

Hoy Maris
Ik bedoel niet dat het fout is wat je doet,
maar ik zou het zelf anders doen.
Een valkje wat naar je blaast is duidelijk angstig.
Daarom zou ik proberen om hem eerst wat meer vertrouwd met je te maken.

mickeledoki

hee hallo
ik heb net ook twee valkjes aangeschaft  die hebben ook zitten blazen en ze blazen af en toe nog  maar vooral als ze in de kooi zitten... dat  is toch  hun plaatsje.....   het  maakt je wanhopig omdat je denkt dat je het fout doet ... ik heb gedaan zoals het je hierboven geadviseerd is  en het werkt wel.
de aanhouder wint...ook van een valkje
grtz mickeledoki ;)

Rocky

Hallo,
het gaat al wat beter, hij zit nu meer op zijn stokjes dan dat hij op de grond zit, hij was vandaag ineens uit de kooi,ik wist echt niet wat ik moest doen dus heb ik de dierenwinkel gebeld en die zijden dat ik met een stok achter hem aan moest, hij vloog eerst elke keer weg natuurlijk maar na 15 min stapte hij gelukkig op de stok en heb ik hem weer in zijn kooi gezet, nu is hij wel rustiger als ik tegen hem praat, maar wat kan ik nog meer doen zodat hij het niet zo eng meer vind....???

groetjes marisca....

Riny

Hoy Mariska
Je zou ook het stappenplan van begin af aan kunnen volgen.
Het staat op onderstaande link.

http://www.valkparkiet.com/sqlforum/index.php/topic,12896.0.html

Rocky

Hoi Rinky, ja die had ik al gelezen en dat ben ik ook aan het doen, maar de dierenwinkel zij dat hij al te oud is om hem tam te maken is dat zo...??? hij ia namelijk al een jaar....

groetjes marisca....

Riny

25 april 2006, 17:38:09 #10 Last Edit: 25 april 2006, 17:46:43 by Riny
Hoy Mariska
Een valkje van 1 jaar oud is nog wel tam te krijgen,maar het gaat niet gemakkelijk daar ben ik eerlijk in.
Vooral valkjes uit een dierenwinkel zijn vaak bang van handen.
Dat komt omdat ze vaak op een niet zachtzinnige manier gevangen worden.
Van de kweker naar de handelaar en dan weer naar de dierenwinkel.
Dergelijke handelingen doen er geen goed aan.
Daarom adviseer ik iedereen om een valkje bij een hobbykweker te kopen.
Die zijn meestal handtam en er zijn zelfs kwekers die de valkjes helemaal tam maken.
Het zou best zo kunnen zijn als je een tweede valkje erbij neemt wat wel tam is,dat nummer 1 het voorbeeld gaat volgen.

Rocky

Hoi , bedankt voor je reacties, wij hebben hem indd bij een dierenspeciaalzaak gekocht, en hij werd niet zo zachtaardig gevangen nee, ik vond het ook heel erg zielig, maar goed hij is nu hier en het gaat steets een beetje beter hij vind het al niet meer zo eng als ik mijn vinger door de tralies streek, ik moet eerlijk zeggen dat ik zelf ook wel een beetje bang ben voor het bijten wat hij miss wel gaat doen haha.... maar ik heb heel veel gedult...!!!

Groetjes marisca...

Riny

Hoy Mariska
Dat is een heel voornaam ding ,dat je geduld hebt.
Maar laat hem niet merken dat je bang bent ,die angst van jou voelt het valkje aan.
Veel succes Riny :D

Natasja

Hoi Maris,

Ik heb ook een valkje uit een dierenspeciaal zaak. Rico mocht daar de hele dag gewoon rondvliegen door de winkel en was wel gewend aan handen, maar toch moest hij van mij in het begin niets hebben. Nu 2 maanden later eet hij zelfs trosgierst uit mijn mond!  :D Dus ik zou zeggen de aanhouder wint! Trouwens over dat bijten... Rico bijt mij ook nog wel eens, maar dat is eigenlijk meer kriebelen hij bijt namelijk helemaal niet door( hij doet dit meestal om te laten merken dat hij het er niet mee ens is  ::)... dus het hoeft geen pijn te doen!!!!

Heel veel succes en natuurlijk plezier
Gr. Natas en Rico

Rocky

Hoi Natasja,

We zijn gelukkig al een heel stuk opgeschoten, gister heb ik hem even lekker laten rond vliegen, en heeft hij ook uit mijn hand gegeten en op mijn vinger gezeten, snel he, maar hij wil echt graag bij ons komen zitten maar hij is ook bang, maar het gaat de goede kant op gelukkig en hij heeft mij indd gebeten al is dat indd een groot word hij bijt echt super zacht, hij dreigt wel maar bijten durft hij niet hahaha....!!!

Groetjes marisca.....