handopfok: met lepeltje of spuitje?

Gestart door vickie, 22 april 2006, 10:35:34

« vorige - volgende »

vickie

Hoi ik zou eigenlijk jullie ervaringen eens willen horen. Gaat handopfok beter met een spuitje of met een lepeltje? Wat zijn de voor -en nadelen? Welke methode is het handigste voor jongen van 3 à 4 weken enz. Tja, ik ben weer eens nieuwsgierig he  ;D
Ik heb 8 valkjes nu, waarvan al 2 koppeltjes.

Lin

Er zij meer nadelen aan handopfok dan voordelen. Als je daar meer over wilt weten dan kan je op dit forum genoeg voorbeelden krijgen.  doe dit alleen in noodgevallen. Er gaan er namelijk onzettend veel dood door deze methode terwijl het nergens goed voor is.

ik vind persoonlijk een spuitje handiger dan kan ik het zelf onder controle houden.

Groeten, Lin

Volg onze kwekerij ook op Facebook (klik op Like)

moonwitch (diana)

Hoi

Net als Lin al aan gaf, zijn er meer tegens dan voors aan handopfok.
Als het niet anders kan en ik moet het toch doen, dan gebruik ik bij hele kleine valkjes een 2 ml spuit voor valkjes van 0 tot ongeveer 3 a 4 weken. voor oudere valkjes gebruik ik liever een lepeltje om dat ze dan al min of meer zelf moeten eten met een lepel.
Maar het liefst laat ik de ouders zelf voeden tot ze oud genoeg en zelfstandig eten.
Groetjes diana
R.I.P. Boomer 15-11-06
Voor altijd in onze gedachten , Kanjer

vickie

Merci. Ik zou trouwens ook niet zomaar aan handopfok doen. Tenzij de ouders ze in de steek laten of zo.  :-\ Gelukkig heb ik al ervaring met de handopfok van grasjes dus moest mijn koppel valkjes volgende zomer een nest hebben en ik moet aan handopfok doen, dan weet ik tenminste hoe het moet. ;)
Ik heb 8 valkjes nu, waarvan al 2 koppeltjes.