11 mei 2025, 12:55:00

Tijm

Gestart door Mara, 20 april 2006, 11:48:55

« vorige - volgende »

Mara

Hoi iedereen

Even een vraagjeogen valkjes tijm hebben?

Groetjes

Mara

Ineke

20 april 2006, 11:51:25 #1 Last Edit: 20 april 2006, 11:54:34 by Ineke
Dat denk ik wel, maar je zult wel nog antwoord van iemand krijgen die t zeker weet. Zelf heb ik vandaag mint gegeven en dat vond ie lekker!
O wacht, lees dit ns:
http://www.valkparkiet.com/sqlforum/index.php/topic,15920.0.html
Er staat, dat tijm bepaalde olien heeft en niet in overvloed gegeven mag worden.

Mara

Hey Ineke

Bedankt voor de link. Dan zal ik ze een klein beetje geven, eens kijken of ze dat lusten. Ik ben altijd heel zuinig met dingen die ik niet ken en ze zullen het niet vaker dan een keer per week krijgen.

Bedankt en ik zal de rest ook zeker gaan bezorgen. De mint zal ik hun ook eens geven.

Groetjes

Mara

Ineke

Hoi Mara,
Ik koop wekelijks andere kruiden, ook om te kijken wat ie lust, maar tot nu toe alleen basilicum, soms bieslook en nu ook mint. Hij eet maar 1 bepaald soort appel en is ook kieskeurig met brood en muesli. Dus niet denken zoals ik: "hij lust geen appel", het lag gewoon aan t soort. Zal wel t zelfde zijn met kruiden.

Mara

Ze vonden het heerlijk maar ze krijgen er niet veel van. Morgen ga ik mint of peterselie uitproberen.

Ineke

In peterselie zit ook n soort olie, net als in tijm. Mijn valkje lust geen verse peterselie, maar andere valkjes weer wel.
Bij Aldi verkopen ze gedroogde peterselie (en bieslook), dat lust ie wel. Laat ns weten of die van jou peterselie eet.
De volgende x haal ik venkel, ben ns benieuwd of dat aan slaat.

Riny

Hallo Ineke en Eugenie
Bij mij eten ze wel verse peterselie.
Daar kun je het beste heel langzaamaan meer van gaan geven.
Dan wennen ze ook aan de smaak.
Hier eten ze heel erg graag peterselie.
Wel moet ik er bij vermelden, dat ik kruiden altijd vermeng ,met eikrachtvoer en gekiemde zaden.
Groetjes Riny :D

Mara

Donderdag heb ik thijm gegeten dat was echt zo op, had maar een klein beetje gegeven. Vanmorgen heb ik munt gegeven (ook wel mint genoemd) en dat duurde wat langer.

Verder heb ik vandaag peterselie, tuinkers, basilicum en nog wat gekocht...Ben benieuwd. Ik zal je zeker laten weten of ze peterselie lusten Ineke.

En ik gooi het bovenop het eivoer, dan proeven ze er wel van.

Groetjes

Mara

Mara

Basilicum
Daslook
Komkommerkruid
Wortels (groene gedeeltes)
Kervel
Bieslook
Koriander
Tuinkers
Dille
Venkel (groene gedeeltes)
Veldzuring
Citroenmelisse
Lavas/ maggieplant
Marjoraan
Pepermunt**
Bijvoet
Oregano**
Peterselie*
Postelein
Aragula
Rozemarijn**
Salvia/ salie
Bonenkruid
Dragon
Thijm**
Water Kers

* in kleine hoeveelheden gezond.
** deze kruiden moeten met mate gegeven worden volgens deze site omdat de kruiden nogal wat essentiele olien bevatten.

Gerda

Nog even een kleine aanvulling.
Deze lijst van kruiden komt van deze Engelstalige site:
http://www.birds-online.de/nahrung/kuechenkraeuter_en.htm
En is opgesteld voor grasparkietjes.

Mara heeft deze lijst vertaald!!
Bedankt ;)

Groetjes, Gerda

Mara

Het is een kleine moeite hoor Gerda! En verder heb ik het heel graag gedaan. Als ik nog ernges mee kan helpen dan hoor ik het graag.

Groetjes

Mara

Ineke

Citaat van: Mara op 22 april 2006, 18:07:21
Donderdag heb ik thijm gegeten dat was echt zo op, had maar een klein beetje gegeven. Vanmorgen heb ik munt gegeven (ook wel mint genoemd) en dat duurde wat langer.

Verder heb ik vandaag peterselie, tuinkers, basilicum en nog wat gekocht...Ben benieuwd. Ik zal je zeker laten weten of ze peterselie lusten Ineke.

En ik gooi het bovenop het eivoer, dan proeven ze er wel van.

Groetjes

Mara

Leuk he, dat uitproberen?! Jouw vogel eet zo te lezen meer dingen die vreemd voor m zijn dan die van mij. Tuinkers at ie niet. Onze vogels zijn gezonder dan wij :D

Mara

Gisteren heb ik de peterselie uitgeprobeerd en dat vonden ze heerlijk. Morgen ga ik de basilicum uit proberen, of de tuinkers....Ben er nog niet uit.

Groetjes

Mara

p.s. mijn valkjes die binnen zitten hoeven echt niets anders dan hun dagelijkse kost.