2 mei 2025, 21:32:53

valkparkiet eitjes

Gestart door kevin, 18 april 2006, 20:09:59

« vorige - volgende »

kevin

Hallo,

Ik heb vorig jaar een volière gebouwd. Op het einde van augustus heb ik me 2 koppels valkparkieten aangeschaft, een man en pop wildkleur en lutino, in de veronderstelling dat deze zouden gaan kweken. Ik heb reeds 2 eieren, één op zondag (16 april) en één op dinsdag (18 april), het probleem is echter dat deze niet in de voorziene nestbakken worden gelegd, maar ik vindt ze kapot terug op de bodem van mijn volière. De eieren lagen bijna op dezelfde plaats onder een van de zitstokken, ik veronderstel dus dat de pop de eieren gewoon uitperst waar ze zit.

Wat zou hiervoor de aanleiding kunnen zijn?

Ik vermoedt dat de eieren afkomstig zijn van de wildkleur pop daar ik al reeds vier paringen heb gezien tussen de wildkleur man en pop ( 14 februari, 9 maart, 5 april en 18 april de dag van het 2e ei). De wildkleur man brengt geruime tijd van de dag door in de nestkasten maar de laatste 2 weken geeft hij toch de voorkeur aan een bepaalde nestkast, de pop heb ik echter nog niet in de nestkast gezien.

Mijn volière meet 1,2m x 2,5m en is op het laagste punt 1,75m hoog en op het hoogste punt 2m. Mijn volière is voorzien van 3 zitstokken die met behulp van kettingen omhoog hangen, één enkel en 2 onder elkaar. Langs beide kanten staat een eik tak vast in een blok beton.
Mijn nestkasten meten 0,25m x 0,25m x 0,40m, de diameter van het invlieggat is 7 cm. Binnenin heb ik een laagje houtsnippers afkomstig van een schaafmachine gegoten. Het invlieggat hangt zo'n 1,7m hoog ten opzichte van de bodem.

Mijn valkparkieten krijgen als eten een zaadmengeling voor grote parkieten met allerhande zaden en zonnebloempitten. Dagelijks krijgen ze groenvoer, ik geef vogelmuur. Alle dagen vers water en ze zijn constant voorzien van vogelgrit. Ik geef ongeveer elke maand,in de winter, tot in de warmere maanden om de 2 weken ei voer, dat ik zelf maak uit geplette hardgekookte kippe-eieren vermengt met paneermeel. De vogel zijn steeds voorzien van verse takken om aan te knabbelen, hiervoor maak ik gebruik van waterwilg.

Ik weet echt niet wat ik verkeerd doe, of ligt het aan de vogels zelf ? Hopelijk kan iemand mij helpen.

Met vriendelijke groeten, Kevin

Rianne

Hoi,

ik heb een zoekopdracht gedaan, maar kon niet zoveel vinden. Terwijl ik het vaker heb gelezen, dus misschien moet je zelf nog even zoeken.
Het kan met onervarenheid mbt broeden in de voliere te maken hebben:
http://www.valkparkiet.com/sqlforum/index.php/topic,12053.0.html

Karin

Eerst keurt de man het nestblok en probeerd daarna de pop erin te lokken. Als ze er nog niet in geweest is en ze gaat toch eitjes leggen doen ze dat vaak op de grond, maar kan ook van de stok. Ik zie het bij mijn eigen popjes als ik het blok weghaal. Dan leggen ze van "ellende" maar het ei op de stok ( en dat blijft moeilijk liggen  ;D  ) en ik vond er laatst zelf 2 x 1 in de voerbak. Gewoon nog even geduld hebben tot de pop ook in het blok gaat. Dan komt het vanzelf goed.

Groetjes, karin.
Groetjes, Karin

mijn website

mijn dagboek

De Bonte Parel hyves