5 mei 2025, 19:04:29

waar gaat het verkeerd ????

Gestart door henk, 18 april 2006, 19:03:40

« vorige - volgende »

henk

even het volgende

in 3 weken tijd 15 jong in een weekend 5 jong minder
weliswaar allemaal de jongste of in de steek gelaten jong die te ver afgekoeld zijn of waar de spijsvertering niet meer op tijd op gang komt. Maar ik begin me toch af te vragen waar het verkeerd gaat
ik voer twee keer per dag nestcontrole uit daarbij neem ik de jong niet in mijn handen
de eerste keer dat ik ze in mijn handen pak is ps ik ze doe ringen en daarna eigenlijk niet meer totdat ze 21 dagen oud zijn voor wat foto's
maar ergens tussen het ringen en die 21 dagen gaat het fout
de oudervogels zijn allemaal minimaal 2 jaar oud en hebben vorig wel met succes nesten grootgebracht
de meeste weliswaar allemaal maar een nest maar ze werden wel grootgebracht
qua voeding krijgen ze bij mij een grof parkieten mengsel
eivoer van orlux voor grote papagaaien
kiemzaad door het eivoer
extra eiwitten twee keer in de week in de vorm van extra eieren door het eivoer
iedere dag zuiver water
en 1 keer in de week wat groenvoer

wie heeft er een idee waar het eventueel verkeerd gaat
want je wordt er niet bepaald vrolijk van als je in 3 dagen tijd 5 jong verliest

groeten
henk

Rianne

Hoi Henk,

ik kan je hier geen direct antwoord op geven, maar misschien is het een idee om (de ontlasting van de) oudervogels te testen op bacterien of ziektes. Ook kun je een overleden jong opsturen voor een autopsie. Ik hoop niet dat er bij jou sprake is van een ziekte. :-\

Riny

18 april 2006, 19:50:37 #2 Last Edit: 18 april 2006, 19:52:24 by Riny
Hoy Henk
Dat jij de jonkie's in je hand neemt daar kan het niet mee te maken hebben.
Dat doe ik ook elke dag, en ik heb 18 koppeles zitten.
In dat grof parkietenzaad wat jij voert ,zitten daar veel zonnebloempitten in?
Ik weet dat een ander forumlid daar veel problemen door gehad heeft.
Bij mij krijgen ze in de winter wel zonnebloempitten door het voer, maar een maand voor ik de blokken ophang,ga ik over op voer met weinig zonnebloempitten.
Groetjes Riny :D

henk

18 april 2006, 20:34:19 #3 Last Edit: 18 april 2006, 20:38:21 by henk
Citaat van: Rianne op 18 april 2006, 19:05:20
Hoi Henk,

ik kan je hier geen direct antwoord op geven, maar misschien is het een idee om (de ontlasting van de) oudervogels te testen op bacterien of ziektes. Ook kun je een overleden jong opsturen voor een autopsie. Ik hoop niet dat er bij jou sprake is van een ziekte. :-\

ontlasting laat ik eigenlijk alleen testen als daar reden voor is
en ik zie nu eigenlijk geen reden om dat te laten doen daar de rest het wel goed doet namelijk
en ook de oudervogels zijn allemaal in topconditie . en ik neem aan als er sprake zou zijn vanĀ  een ziekte dat de oudervogels niet in topconditie zijn. maar waar ik ook nog aan heb zitten denken zou het te maken kunnen hebben met de huidige weersomstandigheden
en wat betreft die autopsie dat zal niet meer gaan de jong zijn al in de klikko beland

maar ik ben reuze blij dat je meedenkt naar een eventuele oorzaak maar erliggen er nu nog tien en die doen het eigenlijk allemaal wel goed
behalve een koppel maar die hadden jong van een paar dagen en die gingen vervolgens weer gewoon eieren leggen maar dat koppel krijgt extra aandacht tenmninste de jonkies
hier wordt een keer meer nestcontrole uitgevoerd

ik heb beyers nr 69 van voeding riny
dus met behoorlijk wat zonnepitten
zal eens mijn voer gaan zeven denk ik en dan eens kijken wat er gebeurt

groeten
henk

henk

18 april 2006, 20:40:10 #4 Last Edit: 18 april 2006, 20:48:36 by Riny
Citaat van: Riny op 18 april 2006, 19:50:37
Hoy Henk
Dat jij de jonkie's in je hand neemt daar kan het niet mee te maken hebben.
Dat doe ik ook elke dag, en ik heb 18 koppels zitten.
In dat grof parkietenzaad wat jij voert ,zitten daar veel zonnebloempitten in?
Ik weet dat een ander forumlid daar veel problemen door gehad heeft.
Bij mij krijgen ze in de winter wel zonnebloempitten door het voer, maar een maand voor ik de blokken ophang,ga ik over op voer met weinig zonnebloempitten.

kweek jij binnen of buiten riny
en koppelgewijs of in kolonie verband

groeten
henk

Riny

Hoy Henk
Ik kweek met de meeste koppels in een gemeenschappelijke buitenvoliere.
Alleen met mijn geelwangen binnen.