13 juli 2025, 16:03:01

Help!! man met 2 poppen??

Gestart door govert, 16 april 2006, 18:59:46

« vorige - volgende »

govert

Hoi
Ik heb en koppel valkparkieten en wildkleur man en en geparelde lutino pop.En dat koppel zit momenteel op 5 eitjes.Maar er is en cinnamon pop zonder man die altijd wilt paren.Nu was daarnet die man aan het paren met die pop  :o
Heeft die man nu 2 poppen??
Ist dat normaal???

Groeten

Rianne

Het kan voorkomen, maar ik kan je niet zeggen of de man nu beide poppen zal helpen met broeden op eieren.

govert

Hej
Maar moet die pop dan allen de jonge voortbrengen als de pop bevrucht is ??
Of kan ik beter men vogels per koppel plaatsen.En nog en vrije bonte man bij die pop zetten dat die de jonge verzorgt ??

Groeten

Rianne

Na 1 keer paren hoeven er niet per se eitjes te komen. Als je de mogelijkheid hebt om ze per koppel apart te zetten, zou ik dat doen. :)

govert

Bedankt
Maar zou die bonte man als ze nu stel eieren zou leggen mee daarop broeden??

Rianne

Nee dat denk ik niet.

Als een koppel een broedblok krijgt, gaat het mannetje eerst verkennen. Dan zal hij het popje gaan lokken om ook in het blok te kijken. Als ze het samen goedgekeurt hebben, gaan ze er pas eitjes in leggen.
Ik heb een koppel wat al een week paart, maar daar zijn nog geen eitjes van. :)

De bonte man gaat wel meebroeden als hij gepaart heeft met het popje, maar of hij dat ook zomaar doet weet ik niet. Ik heb daar geen ervaring mee.

govert

Maar is er kans??
Lukt dat als men pop allen moet broeden en eieren leggen??

Riny

Hoy Govert
Een keer heb ik meegemaakt dat een man 2 poppen had bevrucht.
Hij hielp maar bij een nestblok, met broeden en voeren.
De pop die alleen bleef ,heeft wel goed gebroedt in haar eentje.
Het voeren werd haar teveel.
Ik heb er met geleerd dat als het bij mij nog een keer voorkomt, dat ik een pop nepeitjes geef.
Ik vond het eendoffe ellende.
Wel heb ik horen zeggen dat bij andere het wel ens goed verlopen is,maar ik neem het risico niet meer.
Groetjes Riny :D

govert

Hej riny
Maar wat moet ik dan doen??
Zou die ander man haar niet helpen??

Groeten

Riny

Hoy Govert
Dat kan niemand jou met zekerheid zeggen.
Dat moet de tijd leren.

govert

Ok bedankt
Hoe heb jij het dan gedaan met jouw man die 2 poppen bevrucht had ??

Groeten govert

Riny

17 april 2006, 09:47:34 #11 Last Edit: 17 april 2006, 09:59:57 by Riny
Hoy Govert
Ik ben toen gaan helpen met bijvoeren en daarna met handopfok.
Maar als je niet de hele dag thuis bent ,en er geen ervaring mee hebt is dat niet te doen.
Ik zal het ook nooit meer doen.
Een jong wat de eerste tijd niet door de ouders wordt gevoerd, mist heel veel essentiele voedingsstoffen, die ze heel erg hard nodig hebben.
Ook al zijn er nog zoveel goede opfokvoeders in de handel ,dit kunnen ze alleen mee krijgen van de ouders.

govert

Hej Riny
Ik heb en apparte voliere gemaakt van 2 meter lang en 1 meter breed .Ik ga daar die pop zetten met en bonte man.Is er kans dat dat dan en koppel zal worden??En als ze zouden paren helpt de man toch met de jonge é ??Ook al is ze 1 keer bevrucht geweest door de andere man..

Groeten

Riny

Hoy Govert
Dat is een prima oplossing.
Maar dan moet je ze wel een tijd lang zonder andere valkjes laten zitten.
Laat ze maar als je de kans hebt, het hele broedseizoen samen zitten.
Als ze een keer samen jonkie's hebben gehad is de kans heel erg groot dat ze volgend jaar ook samen verder gaan.

govert

Hej Riny
Nee ze zitten allen samen in dat hok.
Maar het vrouwtje wilt altijd paren en het mannetje zit constant baltszang ze doen .
Is dat dan ook een teken dat ze willen paren met elkaar ??
Duurt dat da lang?