8 mei 2025, 01:17:54

Plaatsen van de kooi .

Gestart door chrideto, 13 april 2006, 16:48:19

« vorige - volgende »

chrideto

Hallo iedereen  :D
We zijn net de trotse eigenaar van een grijze witkop zijn naam is rikki. De kweker vertelde ons om de kooi niet aan een raam te zetten omdat het vogeltje zich dan niet zo gerust zou voelen en gemakkelijker bedreigd zou voelen  ??? ???
Klopt dat of zijn dit maar verzinseltjes .
De kooi zou niet in de zon staan als we hem daar moesten plaatsen.

Beste groetjes chrideto.

Ivy

Hoi!

Ik denk dat plaats aan het raam prima kan zijn, mits de ramen goed geïsoleerd zijn en als het vogeltje niet in de tocht komt te zitten als het raam open is.
Mijn twee valkjes zitten regelmatig bij het raam - mijn kooi staat niet naast het raam, maar ik heb nog een extra speel/zitplek bij de schuifpui. Ze vinden het heerlijk om op die zitplek te zitten en ze kijken heel vaak naar buiten. Het is waar dat als ze iets buiten zien wat ze eng vinden (meeuw of een ekster) dan schrikken ze en gaan ze vliegen. Maar als ze in de kooi zitten (ik had toen we net verhuisde de kooi wel een paar weken naast de schuifpui) hebben ze daar niet zo veel last van - ze kunnen dan niet vliegen en ze voelen zich ook veel veiliger in de kooi dan als ze los zijn.
Je kan ook de kooi gewoon naast het raam zetten en je valkje observeren. (Maar let echt op voor de tocht, dat is heel gevaarlijk). Je ziet gauw genoeg of hij het erg eng vindt of niet. Elke valkje is anders en elke valkje is bang voor andere dingen. Ik denk dat veel forumleden je kunnen vertellen dat hun valkje het heerlijk vindt om naar buiten te kijken...

Ik ben benieuwd naar andere reacties.
Groetjes, Ivana

Mischka&Brokkie, Jelle&Jessie, Sammy&Joepie, Leia&Bobby, Makker&Nicky & Moppie

chrideto

Hallo Ivana  :D,

Bedankt voor de snelle reactie.
Heb hem alvast aan de raam gezet om te zien hoe hij reageert. En wees gerust de schuiframen zijn net nieuw en laten geen tocht nog koude door!!

Groetjes chrideto.

bobbie

Hoi,

Ik denk dat de kweker bedoelde dat een valkje zich veiliger voelt als de kooi aan 1 kant afgeschermd is, door een muur of zo.

Inderdaad vinden ze het heerlijk om naar buiten te kunnen kijken, maar als ze gaan slapen vinden ze het prettig om een "veilige" kant in de kooi te hebben. Aan die kant zullen ze ook gaan zitten om te gaan slapen als het goed is.

Succes, Nel :)

chrideto

Ok nel, ;)

Bedankt voor de tip.
Zou het dan voldoende zijn dat ik s'avonds de kooi tegen een volle wand plaats als hij gaat slapen of hem afdekken ???

Groetjes chrideto.

Ivy

Hoi!
Je kan de kooi beter ergens plaatsen dat hij niet verschoven hoef te worden. Een vaste plek geven zeg maar.
De kooi kan je beter niet afdekken - het is niet nodig en sommige valkjes vinden het niet prettig.
Groetjes, Ivana

bobbie

Citaat van: Ivy op 13 april 2006, 20:23:13
Hoi!
Je kan de kooi beter ergens plaatsen dat hij niet verschoven hoef te worden. Een vaste plek geven zeg maar.
De kooi kan je beter niet afdekken - het is niet nodig en sommige valkjes vinden het niet prettig.
Groetjes, Ivana

Hoi,

Daar zijn inderdaad de meningen over verdeeld.
Voor een aantal valken gaat op wat Ivana zegt. Voor weer een andere groep valken het tegenovergestelde.

Ik heb momenteel 3 jonge valken in een kooi. 's Avonds zijn ze zeer onrustig. Als ik over de helft van de kooi een donkere doek leg, zijn ze gelijk een stuk rustiger en zoeken een plekje om te gaan slapen.

Andere valken kunnen door deze handeling in paniek raken, dat klopt. Vooral als ze ooit met een doek zijn gevangen.
Deze valken echter vinden het prettig.

Wat betreft het verplaatsen van de kooi:

dit is iets heel anders, maar ik heb 2 papegaaien die ik bewust verplaats. Overdag staan ze ergens anders dan wanneer het slaaptijd is. De plekken zijn vlak bij elkaar maar  toch weten ze gelijk bij het verplaatsen van de kooi tegen de muur aan, dat het slaaptijd is. Ik hoor ze dan ook niet meer.
De vaste plek waar Ivana het over heeft is iid heel belangrijk, alleen bij mij hebben ze 2 vaste plekken.

Het is een kwestie van keuzes maken en zeker opletten hoe de vogel er op reageert. Het kan dat jouw vogel de voorkeur geeft aan de tips van Yvana, dat kan.

Succes in ieder geval.

Groetjes, Nel :)

Mariska

Hoi Crideto,

Ik heb mijn valkjes wel voor het raam staan en dat vinden ze prachtig :D
Heel af en toe schrikken ze van een vogel buiten.
Maar als het 's avonds donker word doe ik de gordijnen dicht en dan is het ook beschut zoals Nel bedoeld ;)

Groetjes
Maris!!

Twila en Dakota (1 bonte man, 1 cinnamon bonte pop beide split witmasker, nog te reserveren. nu 1 jaar oud)

Salsa & Sueño (2 geelwang poppen en 2 split geelwang mannen te reserveren, nu 1 jaar oud)

chrideto

Hallo beste Maris,

Spijtig genoeg hebben we geen overgordijnen  :-\..
We hebben net verbouwd en aan de achterkant naar de tuin toe staan nu twee grote schuiframen. En het zou een beetje gek zijn vinden we om die te bedekken ;).
Ik denk dus dat we het even gaan proberen zoals Nel met haar papegaaien en zien hoe onze rikki daar gaat op reageren. Bedankt voor jullie snelle reacties en hou jullie op de hoogte van de vorderingen.

Groetjes uit Antwerpen !!!

Ivy

Hoi!
Mag Rikki wel eens losvliegen? Dan kan je beter wel iets verzinnen om de ramen 'zichtbaar' te maken voor het valkje. Hij ziet de glas niet en het gebeurt vaak dat valkjes hard tegen het raam knallen - wat kan leiden tot hersenbloeding of zelfs dood (nek breken).
Het gaat soms ook goed (bijvoorbeeld bij Ankie - dagboek van Zazou en Nala). Maar mijn Joepie vliegt soms zelfs tegen de vitrages. Als er niks voor het raam hing, zou ze waarschijnlijk al lang dood zijn...
Voor de rest ben ik het met Nel eens - sommige valkjes willen liever bedekt zelfs. Mijne niet, ze worden daar knetter van :D
Succes verder met Rikki!
Ivana

chrideto

Hoi iedereen,

We hebben hem maar net en hebben geopteerd om zijn vleugels te laten knippen  ... Het duurt ongeveer een jaartje dat hij dan terug zal kunnen vliegen en zo kan hij aan onze omgeving wennen...  :D en hopen we ook dat hij de ramen dan kent . Regelmatig gaan we naar de ramen en laten we hem eraan komen. Het is een echte deugniet natuurlijk , vandaag zat hij op m'n schouder tijdens de vaat die ik net wou beginnen en ploep  :o :o rikki nam een duik in het sop !!!!
Zijn vachtje is nu supperzacht ...Dreft is niet alleen goed voor je handen ....ook voor je valkje z'n verenpakje  :D :D :D

Ineke

14 april 2006, 08:02:53 #11 Last Edit: 14 april 2006, 08:10:00 by Ineke
Citaat van: chrideto op 13 april 2006, 20:52:31
Hallo beste Maris,

Spijtig genoeg hebben we geen overgordijnen  :-\..
We hebben net verbouwd en aan de achterkant naar de tuin toe staan nu twee grote schuiframen. En het zou een beetje gek zijn vinden we om die te bedekken ;).
Ik denk dus dat we het even gaan proberen zoals Nel met haar papegaaien en zien hoe onze rikki daar gaat op reageren. Bedankt voor jullie snelle reacties en hou jullie op de hoogte van de vorderingen.

Groetjes uit Antwerpen !!!

HoiHoi, wij hebben ook ''schuiframen'' naar de tuin toe en voorheen had ik er tape op geplakt. Geen porem, daar heb je gelijk in. Sinds kort hebben we daar paneelgordijnen en dat is super handig! Het laat veel licht door, valkje vliegt niet tegen t raam, je kunt goed luchten en ze waren nog geen 120 euro voor een pui van 2 m, dus goed te doen. O ja, t ziet ook nog prachtig uit, je kamer lijkt er groter door. Ook kun je de kleuren telkens anders schuiven, leuk voor de afwisseling.

Rianne

Hoi,

het zal sneller als een jaar zijn, dat je valkje weer kan vliegen. Het zullen geen tientallen meters zijn, maar een duikvlucht naar het raam is voldoende om zijn nek te kunnen breken.
Pas op met sop, want dat verwijderd de vetlaag van de veertjes. :)

chrideto

:o Oesje dat verontrust me wel wat hoor dat ze zo snel terug kunnen vliegen. Dat van die schuifgordijnen zie ik precies wel zitten dat moet ik nog eens goed bekijken. Maar mag ik eventjes vragen wat willen jullie bedoelen met het woord pui ??? Dat is een woord dat we hier in België niet gebruiken...toch niet in Antwerpen. Bedankt voor jullie toffe raad en bezorgdheid !!!!!
Ga nu verder inpakken want we vertrekken een weekendje naar zee !!!

Groetjes aan iedereen and thanks, Chrideto.

Mariska

Hoi Crideto,

Ook valkjes die geknipt zijn kunnen tegen het raam vliegen!!!
Ik raad je dringend aan om iets voor je ramen te doen voor je hem los laat vliegen.
Je leed is niet te overzien als het fout gaat.
Mij zou het niet kunnen schelen als het raar staat.
En van dat jaar klopt al helemaal niet.
Mijn valkjes kunnen geknipt nog vliegen.
Laat staan als er na een paar maanden een paar veren terug komen.

Groetjes
Maris!!

Twila en Dakota (1 bonte man, 1 cinnamon bonte pop beide split witmasker, nog te reserveren. nu 1 jaar oud)

Salsa & Sueño (2 geelwang poppen en 2 split geelwang mannen te reserveren, nu 1 jaar oud)