18 mei 2025, 00:17:24

Lengte kropnaald?

Gestart door Rick, 8 april 2006, 22:04:45

« vorige - volgende »

Rick

8 april 2006, 22:04:45 Last Edit: 8 april 2006, 22:13:47 by Rick
Hallo allemaal,

Weet iemand wat de juist lengte is van een kropnaald voor een volwassen en een jonge valkparkiet?

Alvast bedankt.

Groeten,

Rick ;)
Groetjes van Rick,Natasja en alle valkjes.

www.valkparkietenkwekerij.nl

R.I.P. Valko, Lyko, Binky, Lutie

Tara

Hoi Rick,

misschien heb je hier wat aan:

http://www.rimo.nl/2500.htm

Maareh...
Ben je van plan zelf een te maken misschien??

Groetjes, Tara

Rick

Hoi Tara,

Nee hoor ik ga ze absoluut geen handopfok geven, tenzij het ik geen keus heb. Ik heb vorrig jaar een valkje gehad wat niet zelfstandig wilde eten, en het zou wel heel handig geweest zijn als ik toen een kropnaald had.

Rick

Riny

Hoy Rick
Kijk anders ook eens op
www.afcon.nl
Als je zorgt dat je spuitjes van 1ml,2ml en 5 ml in huis hebt,
dan hoef je geen kropnaald te hebben hoor.
Groetjes Riny :D

Tara

Hoi Rick,

ik zou ook met spuitjes werken hoor, net zoals Riny zegt,
niet met kropnaalden.

Groetjes, Tara

Rick

Ik wil ook gaan gebruiken om medicijnen toe te dienen, ik doe het nou met een pipet, maar dat gaat erg moeizaam ze  verslikken zich steeds.

Vandaag eigelijk dat ik een kropnaald wil aanschaffen.

Inger m

Hoi,
Met een kropnaald kun je zonder ervaring gemakkelijk de slokdarmwand beschadigen (denk aan de bewegingen van de vogel). Een kropnaald in de keel is een onprettige handeling voor de vogel. Door medicijnen voorzichtig toe te dienen in de bek, wat vermoedelijk niet vaak hoeft voor te komen, kun je veel risicolozer medicijnen toe dienen.

Gebruik een spuitje met een schuin afgeknipte punt (voorkom scherpe randjes). Als ze zich steeds verslikken doe je iets verkeerd. Mogelijk doe je het te snel of op de verkeerde plaats. Ga daarom juist niet beginnen aan de kropnaald.

Laat dit over aan de echte deskundigen, zoals een dierenarts. Of laat het minimaal een aantal malen voordoen en oefen het onder begeleiding.

nb. Voeding past niet makkelijk door een naald. Dan zou ik eerder aan een sonde denken.

gr Inger
Lots of people talk to animals. Not very many listen, though. That's the
problem.