15 mei 2025, 05:04:50

eitjes komen niet uit

Gestart door eefje nieuwenburg, 8 april 2006, 09:18:58

« vorige - volgende »

eefje nieuwenburg

8 april 2006, 09:18:58 Last Edit: 12 mei 2006, 22:50:51 by eefje nieuwenburg
Ik ben heel veel info aan het opslokken omdat ze hier binnenkort ook aan eitjes mogen gaan denken ;)
ik vraag me iets af.
ik lees heel veel over eitjes die zwart zijn maar wel bevrucht waren en die omdat de broedperiode afgelopen is weggegooid worden.
Maar wat doen jullie met eitjes die nog rood van binnen zijn,waar je geen beweging ziet  en die ook allang uit hadden moeten komen?
want stel nou dat je een hele fanatieke pop hebt die er maar op blijft zitten nemen jullie dan die gok?
als je nog rood ziet kun je er dan vanuit gaan dat er nog leven in zit?
en hoe lang laten jullie eitjes nog liggen als de 21 dagen al om zijn?

dit alles omdat LUna vorige keer toch wel enigzins gedwongen(door mij) van haar eitjes afmoest omdat ze toch niet bevrucht waren maar eigenlijk wilde ze zelf blijven broeden(21dagen waren al om)
ik ben dus nieuwsgierig wat jullie daarmee doen.

groetjes eefje

Tara

Citaat van: eefje nieuwenburg op  8 april 2006, 09:18:58
Ik ben heel veel info aan het opslokken omdat ze hier binnenkort ook aan eitjes mogen gaan denken ;)
ik vraag me iets af.
ik lees heel veel over eitjes die zwart zijn maar wel bevrucht waren en die omdat de broedperiode afgelopen is weggegooid worden.
Maar wat doen jullie met eitjes die nog rood van binnen zijn,waar je geen beweging ziet  en die ook allang uit hadden moeten komen?
want stel nou dat je een hele fanatieke pop hebt die er maar op blijft zitten nemen jullie dan die gok?
als je nog rood ziet kun je er dan vanuit gaan dat er nog leven in zit?
en hoe lang laten jullie eitjes nog liggen als de 21 dagen al om zijn?

dit alles omdat LUna vorige keer toch wel enigzins gedwongen(door mij) van haar eitjes afmoest omdat ze toch niet bevrucht waren maar eigenlijk wilde ze zelf blijven broeden(21dagen waren al om)
ik ben dus nieuwsgierig wat jullie daarmee doen.

groetjes eefje

Hoi Eefje,

bedoel je met rood, onbevruchte eitjes? Of aders?
Als je onbevruchte eieren bedoelt (neem ik toch aan), dan laat je ze idd zeker drie weken broeden. Ikzelf ben een voorstander van 4 weken, dus 1 week langer, als de eieren onbevrucht zijn.

Dan moet ze zich wel realiseren dat het niets was.

Groetjes, Tara

eefje nieuwenburg

met rood bedoel ik dus bevrucht,de eitjes waar je dus adertjes in ziet.
ze waren vorige keer onbevrucht maar ik ga nu even van bevruchte eitjes uit zodat ik straks ook weet wat ik moet doen.
dus stel je ziet adertjes maar geen beweging en de tijd is om hoelang laten jullie ze dan liggen en stel dat de pop er na bijv. 4weken nog niet vanaf is halen jullie ze dan weg?ookal zijn ze dus bevrucht en niet zwart van binnen?
ik ben echt zoveel aan info aan het verzamelen,dan ben ik straks goed voorbereid  ;)

groetjes eefje

Tara

Citaat van: eefje nieuwenburg op  8 april 2006, 16:50:49
met rood bedoel ik dus bevrucht,de eitjes waar je dus adertjes in ziet.
ze waren vorige keer onbevrucht maar ik ga nu even van bevruchte eitjes uit zodat ik straks ook weet wat ik moet doen.
dus stel je ziet adertjes maar geen beweging en de tijd is om hoelang laten jullie ze dan liggen en stel dat de pop er na bijv. 4weken nog niet vanaf is halen jullie ze dan weg?ookal zijn ze dus bevrucht en niet zwart van binnen?
ik ben echt zoveel aan info aan het verzamelen,dan ben ik straks goed voorbereid  ;)

groetjes eefje

Hoiii,

normaal komt dat niet voor, als je rode adertjes ziet, maar geen beweging, is de kans groot dat het embryootje toch nog leeft. Dode eieren zien altijd zwart, bedorven dus.

Groetjes, Tara

eefje nieuwenburg

oke nou dan weet ik dat gewoon waar ik dan naar moet kijken.
ik hoop natuurlijk dat het niet aan de orde komt maar ja het is voor iedereen de 1e keer bij ons dus maar afwachten.
thanx voor je antwoord.

groetjes eefje

eefje nieuwenburg

ik heb dit dus een poosje geleden gevraagd en nu id het dus ook echt zo,de eitjes hadden al uit moeten komen maar er komt maar niks en er zitten nog wel aders in die rood zijn,je ziet het jong heel goed zitten maar ik hoor niks piepen,zie niks meer bewegen .
kijk ik laat ze sowieso nog wel liggen maar ga me nu zorgen maken of het nog wel goed komt.
weet iemand iets?

groetjes eefje

Marianne

Hoi Eefje,

Ooit heeft Lin (dacht ik) een url geplaatst over foto's van bevruchtte eitjes.
Ik heb hem voor je opgezocht en misschien heb je er wat aan.
http://animalscience.ucdavis.edu/research/parrot/d/d.htm

Groetjes Marianne
Ook de valkgroetjes van Bassie, Dobey, Pino, Yuko, Zazou, Dory, Koda, Kazoo, Jut en Jul !!!

Rianne

Hoi,

bij mij zijn de eitjes ook 4 dagen later als geplend uitgekomen. Je moet echt goed kijken wil je wat zien bewegen, maar te lang schouwen schijnt ook niet goed te zijn.

eefje nieuwenburg

dank je wel voor de link.

Rianne,ik laat ze nog wel liggen hoor want wat niet is kan nog komen maar goed ik was hier dus wel al bang voor,het is hun eerste nest en ze doen het zo goed zou toch wel jammer zijn als er dan geen jongen uitkomen.

ik wacht geduldig af.
groetjes eefje

Rianne

Ja dat zou inderdaad jammer zijn. Maar als er goed gebroed is en de luchtvochtigheid was niet te laag (de laatste dagen hier flink gedaald door het weer) moet het toch goed komen?

eefje nieuwenburg

ik denk dat ie hier vorige weken zelfs te hoog is geweest want in 1van de eitjes hebben de ouders met het omrollen gaatjes geprikt,die komt dus denk ik niet meer uit maar het is niet helemaal door en er is geen tot weinig vocht uitgekomen dus wie weet ???

de luchtvochtigheid is van de week idd wat lager geworden maar heeft nooit lager dan 50gestaan dus ik ga ervan uit dat dat wel goed zit toch?

groetjes eefje

Rianne

Het derde ei hier lijkt wel afgestorven, ik zie geen beweging meer. Misschien toch door die plotselinge verandering. Ik wacht het nog even af.
Als het vliesje nog intact is, moet het nog kunnen lukken met het ei.

eefje nieuwenburg

ze worden hier een beetje zwart lijkt het wel en geel???
ik maak zo even een foto ervan de man is er vanaf nu dus is het veilig.

groetjes eefje

eefje nieuwenburg

de eerste 2 zijn van het eitje waarvan ik hoop dat alles goed is maar als je goed kijkt zie je wat zwarte vlekjes in de schil,ik hoop niet dat dat een slecht teken is...

en dan het ei waar de gaatjes in zitten,deze staat stil in de groei al de hele week,het jong zit ook al de hele week op dezelfde plek in het ei dus ik denk dat ie dood is.

maar in beide eitjes zie ik nog steeds wel adertjes lopen enz het lijkt niet te vergaan ofzo,weet iemand of dat zo blijft of vergaat dit vanzelf als ze te lang liggen?
niet omdat ik ze zo lang wil laten liggen maar stel dat dat 2e ei echt al een week dood is,zou ik dat dan kunnen zien aan de adertjes misschien?

groetjes eefje

Rianne

Hoi,

die zwarte vlekken zie ik hier ook. Ik ben bang dat dat geen goed teken is want de andere eitjes hadden dat niet.
De inhoud van zo'n ei zal wel langzaam afsterven omdat er geen zuurstof van buiten bij komt. Hoe lang dat duurt weet ik niet. :-\