26 april 2024, 04:19:07

Wat na bad???

Gestart door inky, 5 april 2006, 14:09:43

« vorige - volgende »

Hoe 'drogen' jullie je valkje??

Aleen met de handdoek
Met de haardroger
eerst handdoek dan haardroger
laten drogen
iets anders...

inky

Als jullie je valkje een badje hebben gegeven, hoe drogen jullie die dan af als je klaar bent???

Als je 'iets anders' zegt, zeg dan ook wat je dan doet.

Tara

Grappig,
ik heb net Seraiyo een bad gegeven nadat ik zag dat hij zich wou baden in zijn drinkbak.

Tuurlijk wou hij het dan niet meer ::)
Maar ik heb hem gedroogd met de haardroger, de föhn hoe mensen uit Nederland het noemen.

Soms laat ik ze ook in 'n handdoek zitten tot ze droog zijn, maar dat hebben ze niet zo graag :)

inky

Duurt wel lang he met de haardroger.

Ik doe eerst met een een handdoek en dan valt ze een beetje in slaap (door het wrijven)
En daarna neem ik de haardroger en dan droog ik het meeste.
Dan is ze nog nat, maar niet meer zo nat als dat ze uit bad kwam he.

Tara

Hoii,

Seraiyo was ook nog niet volledig droog hoor,
maar wel aan de meerderhand :)

Kijk maar:









Is het geen plaatje :D

valkje-jacco

Hoi,

Ik doe het eigenlijk eerst gewoon laten drogen, als het s'morgens is. Als het s'middags is dan doe ik het met een handdoek over hem heen en s'avonds laat dan doe ik het met de föhn omdat hij niet nat mag gaan slapen i.v.m verkoudheid.. :)

gr.Mitchell
hoi!
ik heb 7 valkparkieten, 
Jacco, wildkleur man van juni 2004
Gipsy, lutino pop, leeftijd onbekend
Christy, cinnamon geparelde witmasker pop, 8 juli 2006
Pearl: geparelde pop, van 2006
Appie: Albino man, van 2006
Chaiba: Wildkleur man, van 2005 (blauw ringetje?2005??)
J.J. De kleine van Jacco, nu net een week oud
Als je vragen hebt kun je ze altijd stellen via IM, Mail of voeg me toe op je msn :)

Ivy

Hoi.
Ik laat mijn valkjes gewoon drogen, maar ze zijn nooit 'zeiknat'. Als ze gesproeid zijn met plantenspuit, zijn ze binnen twintig minuten al helemaal droog en als ze in de douche zijn geweest dan duurt het ietsje langer.
Als ze in een badje gaan, dan maken ze alleen hun buikje een beetje nat en dat is binnen tien minuten al niet meer te zien. :D
De haardroger vinden ze eng... dat heb ik maar 1 keer geprobeerd en ze vlogen meteen weg, dus...
Groetjes, Ivana




Mischka&Brokkie, Jelle&Jessie, Sammy&Joepie, Leia&Bobby, Makker&Nicky & Moppie

Inger m

Hoi,
Ik verbaas me heel sterk over de antwoorden. Het is duidelijk dat valkparkieten hier worden beschouwd als 'kleine mensjes', ofwel een antropomorfe benadering (om even een technische term te geven).

Een vogel hoeft echt niet gefohnt te worden of afgedroogd (mits normaler omgevingstemperatuur en geen tocht). Een vogel is namelijk heel handig en droogt zichzelf af. Het doel van badderen/ douchen is veerverzorging en doordat de vogel zich hierna uitgebreid gaat verzorgen is dit goed voor de verzorging van de veren!

Probeer jullie nu eerst eens in het natuurlijk gedrag van een valkparkiet te verplaatsen en stop met afdrogen of haarfohns!

gr Inger

nb. Ik heb niet voor niets de onderstaande handtekening  ;)
Lots of people talk to animals. Not very many listen, though. That's the
problem.

carco

Hoi

Ik ben blij dat Inger dit antwoord gaf , want ik voelde me al niet normaal omdat ik niets doe als ze nat zijn: ze drogen vanzelf wel ;)
Groetjes: Caroline.
Klik op het plaatje voor onze site!




Riny


Hallo allemaal
Het enigste wat je moet doen is zorgen dat ze niet nat de nacht in gaan.
Valkjes in een buitenvoliere drogen toch ook van zelf.
Groetjes Riny :D

Ineke

Ik vraag mij ook af of fohnen niet slecht is en de beschermlaag/ vetlaag weg neemt. Net zoals je niet met te warm water mag sproeien. Zoals Inger zegt, ik zie ook dat de vogel binnen 10 min. na t sproeien met wassen begint en als je fohnt verstoor je dat ritme en hiermee ook de beschermlaag die de vogel aan brengt.

Rianne

Ik fohn alleen als ik ze mee had onder de douche. Maar sinds ik een knappe plantenspuit heb, doe ik dat niet meer. Ik fohn ze na het sproeien niet. Na het douchen wel, omdat ze dan heel erg nat waren.

~Natas~

Hoi,

Ik laat mijn valkjes gewoon drogen door moeder de natuur.
En als het zonnetje schrijnt zet ik hen in de zon, dan drogen ze nog sneller.
En ik badder ze meestal 's morgens, dan hebben ze heel de dag de tijd om op te drogen.

Groetjes,

Natas

Inger m

Citaat van: Ineke op  6 april 2006, 09:43:48
Ik vraag mij ook af of fohnen niet slecht is en de beschermlaag/ vetlaag weg neemt. Net zoals je niet met te warm water mag sproeien. Zoals Inger zegt, ik zie ook dat de vogel binnen 10 min. na t sproeien met wassen begint en als je fohnt verstoor je dat ritme en hiermee ook de beschermlaag die de vogel aan brengt.


Hoi,
Ik denk dat Ineke het heel goed heeft verwoord. De vogel brengt zelf door het poetsen een beschermlaag aan op de veren. Drogen door hete lucht lijkt me uiteindelijk niet bevordelijk voor de veerconditie. Ik fohn mijn haar ook liever niet, want daardoor wordt het vrij droog (wat uiteindelijk wel de bedoeling is, maar ik bedoel droog en statisch).

gr Inger
Lots of people talk to animals. Not very many listen, though. That's the
problem.