16 juni 2024, 03:31:08

Antibiotica

Gestart door Monky, 4 april 2006, 11:36:46

« vorige - volgende »

Monky

hi,

Even een vraagje.
Whooshy is niet lekker en eet niet. Ik voer haar bij met pap, want ze was enorm afgevallen en die pap gaat er gretig in.
Ik heb van Karin het advies gekregen antibiotica te geven.

Nu vroeg ik me af... Kan ik die ook aan de pap toevoegen? Of moet het echt alleen in water?

Aan gezien ze die pap goed eet, dacht ik als ik het meng met de verdunde antibiotica, kan krijgt ze daar gemakkelijk iets van binnen.

Wie kan mij hie radvies in geven?

Groetjes,
Monky

Rianne

Hoi,

wat heeft Wooshy dan? Ik zou niet zomaar antibiotica geven.

Bianca

Als karin je adviseerd om AB te geven is dat wel oke.
Aangezien zij er heel veel vanaf weet en ook assisteerd bij een dierenarts.

Je kunt dit wel door de pap heen geven maar dan moet je wel weten hoeveel de verdunning moet zijn.
Dus de verhouding van x-aantal dele AB op x-aantal delen pap.
Dat moet je dus wel even aan haar vragen.

Normaal zou ik zeggen dat je niet zomaar AB moet geven maar in dit geval vertrouw ik Karin volledig ;)

Ervaring is de optelsom van alle vergissingen die je hebt begaan.

Mariska

Hoi Monique,

Zelf geef ik de Baytrill meestal rechtstreeks in de bek.
Bij de kanarie moest ik het van Feld ook door het water doen dus ik weet niet of je het ook door de pap kan doen.
Want dan zou je wss ook weer een andere concentratie moeten geven.
Bel Feld anders even en vraag het ;)

Liefs
Maris!!


Twila en Dakota (1 bonte man, 1 cinnamon bonte pop beide split witmasker, nog te reserveren. nu 1 jaar oud)

Salsa & Sueño (2 geelwang poppen en 2 split geelwang mannen te reserveren, nu 1 jaar oud)

Rianne

Hoi,

in dat geval zou het ook wel goed zijn, maar omdat er geen ziekte verschijnsel bij staat vermeld, dacht ik, dat kun je niet zomaar geven. :)
Ik had AB die je niet moest verdunnen, en moest 0,1 ml in het bekje spuiten. Lees goed de bijsluiter door om te zien of het verdund moet of niet.

Riny

Hallo allemaal
Ik heb ooit Baytrill voorgeschreven gekregen van Feld, wat ik wel door het papje mocht doen.
Het betrof nog een jong valkje.
Groetjes Riny :D

Monky

Bedankt voor jullie reacties.

Ik ging er ook vanuit dat Karin wist waar ze het over had. Anders had ze het niet voorgesteld.

Ik heb de Baytril verdunt zoals Karin het me heeft aangegeven. Ik wilde die verdunning dan als water gebruiken om de pap aan te lengen. Of krijgt ze er dan teveel van binnen?

Ik doe het pas als ik zeker weet dat het geen kwaad kan. Tot die tijd ga ik verder zoals ik het tot nu toe gedaan heb.

Whooshy is niet lekker. Ze zit bol en vaak op de grond. Aan de andere kant probeert ze af en toe een zaadje, maar niet veel. Ze is ook enorm afgevallen. Kroelen vindt ze nog steeds lekker en ze wast zich ook nog steeds af en toe. Ze is dus niet zwaar ziek, maar ze heeft duidelijk wel iets. Haar ontlasting is verder goed, maar natuurlijk heel weinig en iets te donker omdat ze te weinig eet.

Ik weet nu al dat als ik ermee naar de dierenarts ga, dat ze daar ook antibiotica krijgt. Dus ik heb het advies van Karin aangenomen.

Als dit echter niet werkt en ik geen vooruitgang zie, zal ik zeker naar de dierenarts gaan...maar niet naar mijn eigen, want die vertrouw ik niet wat vogels betreft. Dan ga ik naar Dr Feld. Ik wacht dus nog even voor ik de lange rit ga maken.
Ik houd haar heel goed in de gaten.

Maar Rianne, als je nog steeds denkt dat ik er niet goed aan doe, moet je het wel zeggen.
Een gewaarschuwd mens telt voor twee ten slotte.

Groetjes,
Monky

Rianne

Ik wil niet zeggen dat Karin er geen verstand van heeft, integendeel.
Maar is er een diagnose gesteld, waardoor Wooshy niet eet? Dat is eigenlijk wat ik wil weten. :)

Karin

Zolang je het water niet kookt kun je het ook als aanmaak water gebruiken voor de pap. Maar ik weet niet of Whooshy koude pap lust  ;D  Je kunt er ook i.p.v. pap druivensuiker doorheen mengen en dan met een spuitje ingeven. Het is een antibiotica die vele malen overgedoseerd kan worden zonder problemen, zolang je het maar niet teveel dagen achter elkaar geeft. 7 dagen moet voldoende zijn. Je mag ook 1 druppel per dag puur geven, maar het is bitter, dus kijk even of ze dat niet meteen uitspuugd. Zie je na die tijd nog geen verbetering vraag dan aan je dierenarts om synulox. Dit is een ander soort antibiotica. En die is lekkerder  ;D Maar die moet rechtstreeks in de bek en niet door het water. Vandaar dat ik altijd baytril in huis heb. Maar je hoeft maar heel weinig van die synulox te geven dus dat moet lukken. Vraag gewoon als je voor het snaveltje van je andere vogel gaat of hij synulox heeft en of je dat mag kopen. Nee heb je, ja kun je krijgen  ;D En als dat nog niet helpt dan even langs Feld of zo.  Maar van je eigen dierenarts krijg je ook in eerste instantie antibiotica, dus ik zou haar de stress niet aan doen. Overigens stuurt Feld ook antibiotica op mocht je eigen dierenarts het niet willen geven. Dat heeft hij tenminste tijdens de lezing gezegd  ;) Vraag dan ook meteen om een schimmelkuurtje die na een antibioticakuur gegeven moet worden. Als een valkje een tijdje op antibiotica staat kunnen er schimmels ontstaan. Ik heb altijd nystatine labaz in huis voor het geval dat ( wordt o.a. bij babies gebruikt bij spruw ), ik weet alleen niet of het vrij verkrijgbaar is bij de mensenapotheek. Ik bestel het altijd via mijn werk  ;D Verder kun je haar voor de zekerheid ontwormen ( ook vaak een oorzaak ) en geef haar extra vitamines. Het kan zijn dat ze gewoon moeilijk door de rui heen komt, ze kunnen dan ook wel afvallen maar nooit zo veel. Zo, een heel verhaal  ;D

Groetjes, Karin.
Groetjes, Karin





mijn website

mijn dagboek

De Bonte Parel hyves

Riny

Hoy Karin
Dat klopt Feld heeft het mij ook via de post gestuurd.
Groetjes Riny :D

Mariska



Twila en Dakota (1 bonte man, 1 cinnamon bonte pop beide split witmasker, nog te reserveren. nu 1 jaar oud)

Salsa & Sueño (2 geelwang poppen en 2 split geelwang mannen te reserveren, nu 1 jaar oud)

Monky

Hi allemaal,

Ik heb met de dierenarts gesproken en ze willen zonder probleem nieuwe AB verschaffen. Dat scheelt weer tijd als ik het echt nodig heb.

Groetjes,
Monky