hoe lang duurt het voordat het vrouwje kan broeden

Gestart door vogelfriek, 16 juni 2003, 02:05:44

« vorige - volgende »

vogelfriek

hallo :)

ik had een vraag: ik heb een tamme valk vanaf ong. dierendag
en wij willen er een keer een mannetje(niet tam) bij doen.
alleen hoe oud moet het popje zijn voordat het kan broeden,
en hoe zit dat met een mannetje?

groetjes vogelfriek

Paul

Hoi Vogelfriek,
Valkjes zijn in princype broedrijp met een maand of 9 maar beter is te wachten tot ze iets ouder zijn dus ongeveer 1,5 jaar.
De kans in dan veel groter dat het met het nestje goed gaat.
Bij het popje lijkt het me nog belangrijker dat ze niet te jong is anders kunnen ze wel eens last krijgen van legnood :-(

Groetjes,  Paul

Karin

16 juni 2003, 02:25:27 #2 Last Edit: 16 juni 2003, 02:27:08 by kazoo
Hoi Vogelfriek,

Wat bedoel je met "een keer" een mannetje erbij doen. Eenmalig ? Of ooit eens en dan voor altijd ? Het is namelijk erg zielig om een paartje uit elkaar te halen. Valkjes blijven als ze een paar vormen levenslang bij elkaar. Dus als je een keer een nestje wilt zul je het paartje altijd bij elkaar moeten laten.  Nu een antwoord op je eigelijke vraag  ;D In principe wordt geadviseerd pas te gaan kweken als valkjes minimaal  ruim een jaar zijn, zowel bij de man als pop.

Groetjes, karin.
Groetjes, Karin

mijn website

mijn dagboek

De Bonte Parel hyves

Paul

Hoi,
Ik heb een nest gehad met een popje van twee jaar en en man van 11 maanden.
Zeker in het begin wist ie totaal niet wat ie moest doen, tijdens paren zat ie eerst steeds verkeerd om.
Met broeden zat de man steeds naast de eitjes in plaats van erop maar later ging het steeds beter.
Met voeren was het een prima vader gelukkig.
Maar dat soort problemen heb je dus als je met jonge valkjes kweekt, zeker als beide jong zijn mislukt heel vaak het eerste nest :-(

Groetjes,  paul

Annemiek

Hoi

Mijn vogels van 1,5 jaar hebben vrijdag en zondag de eerste jongen gekregen. Het is hun eerste nestje en alles gaat heel erg goed, paren, broeden en nu het voeren! Ik heb ergens gelezen dat ze in ieder geval 1 jaar moeten zijn.

Groetjes Annemiek

Lique

Hoi annemiek,

Je, klopt helemaal, ze moeten toch wel een jaar zijn, maar liever wat ouder. zoals jouw valkjes, dat is een mooie leeftijd, om met kleintjes te beginnen.

Groetjes Lique

vogelfriek

hallo, allemaal :)

bedankt voor de reacties ;D

als we een mannetje erbij doen dan laten we het mannetje altijd bij haar, anders zou het wel zielig zijn dus :'(.

groetjes vogelfriek