18 mei 2025, 17:31:22

vitamine

Gestart door pascal, 3 april 2006, 12:13:11

« vorige - volgende »

pascal

hallo
ik heb een koppel valkparkieten van ongeveer 5 weken oud ze eten vaker aan hun opgedroogde poep waarom doen ze dat?
en ik had nog een vraagje wanneer moet je eivoer, kiezel en zo allemaal geven en wat moet ik geven?
alvast bedankt groetjes pascal

Riny

Hoy Pascal
Eivoer,sephia , grit en dergelijke zaken moet je al aan de ouders geven als ze aan een nestje beginnen.
Groetjes Riny :D

pascal

ik heb geen nestje gehad ik heb dit koppeltje gekocht maar moet ik ze dan ook wat van vitamine geven (ze hebben geen nestje). en waarom eten ze aan die poep?
groeten pascal

Riny

Hoy Pascal
Je zou Multi vit van Bogena kunnen kopen.
Datr zijn vitaminendruppels.
Ook kun je ze trosgierst geven en eikrachtvoer.
Maar als je gaat lezen bij voeding vindt je alles wat je nodig hebt voor je valkjes.
Waarom ze ontlasting eten weet ik niet.
Groetjes Riny :D

Ineke

Paar weken geleden werd hier ook de vraag gesteld waarom de vogel ontlasting at. Wat ik mij herinner heeft dit te maken met n tekort aan vitamine (ik meen B12). In elk geval dus fruit, groente of tuinkruiden geven en anders zoals Riny zegt aanvullende vitamines in druppelvorm. Ook kijken bij voeding hier of je alles hebt dat je valkjes nodig hebben.
Hier een link met n eerdere vraag over t eten van ontlasting:
http://www.valkparkiet.com/sqlforum/index.php/topic,5822.msg71072.html#msg71072
Je kunt zelf ook info zoeken door n paar woorden bij de zoekfunctie boven aan de pagina in te toetsen.

Rianne

Ze doen het hier ook, als ze over de bodem van de kooi scharrelen. Ze zoeken naar gevallen zaadjes en spelen met de beukensnippers. En pakken ook ontlasting. Het is wel typisch valkjes gedrag dus niks vreemds iig.

Gerda

3 april 2006, 14:09:36 #6 Last Edit: 3 april 2006, 14:26:33 by Riny
Het eten van ontlasting gebeurt vaker bij dieren. Vooral als ze stoffen eruit op kunnen nemen.

In dit geval inderdaad vitamine B12.
Vitamine B12 wordt in de darmen van het valkje uit de voeding gehaald/omgezet, maar kan niet opgenomen worden. Dat kan wel als het valkje de poepjes opeet!!

Nu bevatten poepjes ook alle afvalstoffen en bacterien die het valkje moet uitscheiden, dus er kan besmetting ontstaan als een ander valkje ziek is.

Groetjes, Gerda

Inger m

3 april 2006, 18:02:51 #7 Last Edit: 3 april 2006, 18:05:51 by Inger m
Citaat van: Gerda op  3 april 2006, 14:09:36
Het eten van ontlasting gebeurt vaker bij dieren. Vooral als ze stoffen eruit op kunnen nemen.

In dit geval inderdaad vitamine B12.
Vitamine B12 wordt in de darmen van het valkje uit de voeding gehaald/omgezet, maar kan niet opgenomen worden. Dat kan wel als het valkje de poepjes opeet!!

Nu bevatten poepjes ook alle afvalstoffen en bacterien die het valkje moet uitscheiden, dus er kan besmetting ontstaan als een ander valkje ziek is.

Hoi,
Ontlasting eten wordt ook wel Ceacotrophie genoemd. Dit is soortspecifiek en kan verschillende oorzaken hebben. Bij sommige diersoorten is het levensnoodzakelijk (konijn), terwijl bij andere diersoorten het gissen is naar de oorzaak (paard: voedingstekorten, gedragsprobleem, darmflora merrie binnenkrijgen etc.).

Ik vraag me af of het vit. B12 verhaal opgaat voor de valkparkiet. Bij een aantal zoogdieren, waaronder het konijn wordt er in de blindedarm bepaalde vitamines, zoals B en K omgezet door bacterien. Deze blindedarm-ontlasting, de zgn. ceacum-ontlasting wordt door het konijn opgenomen. Een heel groot deel van de ontlasting wordt op deze manier gereclycled. Deze ontlasting ziet er heel anders uit dan de normale keutels (plakkeriger, donker en vezelarm) en zie je vrijwel nooit.

Dit verhaal is specifiek voor een aantal diersoorten. Zo vertonen herkauwers en paarden dit gedrag niet (athans niet om bovenstaande redenen). Een kip heeft ook een blinde darm (twee zelfs) en produceert ook zgn. blindedarm-ontlasting. Dit is bruine, plakkerige, stinkende ontlasting (normaal groen-bruin met wit). Dit wordt door de kip NIET gegeten.

Een valkparkiet heeft geen (of nauwelijks) een blindedarm en darmflora (bacterien), dus het is maar de vraag of op deze manier B12 wordt omgezet en wordt gegeten. Ik heb er zelf bij valkparkieten nog nooit van gehoord.

gr Inger
Lots of people talk to animals. Not very many listen, though. That's the
problem.

Mariska

Hoi,

Bij mij doen ze het nooit.
Geen 1 van de 9 en nu sinds Ricky eitjes heeft liggen doet ze het opeens.
Het is net of ze daaruit haalt wat ze tekort komt.
Maar toch raar, want ze krijgen bij mij echt een heel uitgebreid menu.
Vooral zij tijdens het leggen en broeden.
Al kon het bijna niet uitgebreider ::)
Ze krijgt sinds ze eitjes heeft ook elke dag vitaminedruppels in het water.

Ik vind het echt vreemd :-\

Groetjes
Maris!!

Twila en Dakota (1 bonte man, 1 cinnamon bonte pop beide split witmasker, nog te reserveren. nu 1 jaar oud)

Salsa & SueƱo (2 geelwang poppen en 2 split geelwang mannen te reserveren, nu 1 jaar oud)

Inger m

3 april 2006, 22:39:02 #9 Last Edit: 3 april 2006, 22:58:14 by Inger m
Hoi,
Ik heb het ook meer bij mijn valkparkieten waargenomen in de broedtijd. Mogelijk is er wel ergens een verklaring (in bv. voeding) voor te vinden. Het is moeilijk om wetenschappelijke publicaties te vinden, omdat veel informatie berust op veronderstellingen.

Het verhaal van Gerda is interessant, alleen heb ik mijn twijfels bij de valkparkiet. Mocht ik (of uiteraard iemand anders) hierover meer info kunnen vinden, dan hoor ik het graag!

gr Inger
Lots of people talk to animals. Not very many listen, though. That's the
problem.

Gerda

Hoi allemaal,

Bij mij aten ze ook nooit poepjes, totdat Grisha eitjes ging leggen!! Toen is ze ermee begonnen.
Toch wel een aparte observatie dat dit bij een paar valkjes (misschien puur toeval) allemaal in de broedtijd begon.
Ik zou willen dat ik er meer info over had. Het is best interessant!!

Groetjes, Gerda