27 april 2024, 11:10:50

valkparkiet met verleden

Gestart door Rambo, 29 maart 2006, 20:06:04

« vorige - volgende »

Rambo

Hoi,

Ik ben hier net beland op dit forum. Nu heb ik twee weken geleden een valkparkiet opgevangen waar een hele tijd niets mee gedaan is. Hij is zeker te weten al wel 2 jaar, maar kan ouder zijn. Heb hem eerst 5 dagen met rust gelaten en daarna langzaam aan gewend aan speeltjes (dit kende hij nog niet). hij kreeg ook nooit iets anders dan valkparkietenvoer en water (1x per week).

Nu krijgt hij ook ei voer en appel,witlof en alles wat hij wilt hebben, maar dit eet hij allemaal bijna niet. Alleen van die knaagstokken eet hij.

Nu is mijn vraag. Kan ik hem nog tam maken? Hij schijnt ooit tam geweest te zijn (volgens de vorige eigenaren).
Hij is bang als ik mijn hand in de kooi steek en probeert zo ver mogelijk uit mijn buurt te blijven.

Nu heb ik net ontdekt dat als ik met zijn spiegeltje en belletjes speel dat hij mee gaat spelen aan de andere zijde. Moet ik hiermee doorgaan? en wat is dan de volgende stap? Ik heb het stappenplan doorgelezen, maar denk dat Rambo een andere aanpak nodig heeft.

Wie kan me helpen?

Mariska

Hoi Rambo,

Ik denk dat je met veel geduld nog best een eind kan komen.
Maar ik denk dat je toch het allerbeste het stappenplan kan volgen.
Dit blijkt in de praktijk goed te werken ;)
Waarom denk je dat je het met Rambo beter anders kunt doen als ik vragen mag?

Wat de groente en fruit betreft, de aanhouder wint.
Gewoon blijven aanbieden en probeer veel dingen uit.
Ik heb hier ook valkjes die ik al ouder in huis kreeg en toch eten ze bij mij allemaal groente en fruit.
Maar ze vinden natuurlijk het een lekkerder als het ander.
Elk valkje is verschillend.

Bij mij vinden ze bijv maar 1 soort appel lekker ::) ;D
Worteltjes en komkommer doen het goed.
Net als mais en crackers of toastjes.
Een broodkortsje kun je proberen en hier zijn ze ook gek op verse kruiden zoals peterselie, bieslook, basilicum.

Succes in ieder geval!

Groetjes
Maris!!


Twila en Dakota (1 bonte man, 1 cinnamon bonte pop beide split witmasker, nog te reserveren. nu 1 jaar oud)

Salsa & SueƱo (2 geelwang poppen en 2 split geelwang mannen te reserveren, nu 1 jaar oud)

Rambo

Dat dacht ik omdat hij niet meer jong is maar al lang volwassen en bovendien gewoon een jaar lang verwaarloosd is en al een heel verleden heeft. Ben nu op zoek naar een andere kooi voor hem en heb een papagaaien kooi gevonden. Hopelijk gaat dat door dan kan hij daar lekker in spelen.

Riny

Hoy Rambo
Het zou best kunnen dat jou valkje toch op sommige punten een andere aanpak nodig heeft.
Observeer hem goed als je met hem bezig bent,dan kom je al een heel eind.
Juist zo merk je wat hij fijn vindt ,en wat hem heel erg angstig maakt.
Ik wens je veel succes.
Groetjes Riny :D

Mara

Dit verhaal doet me een beetje aan onze Punky denken. Punky heb ik gekregen van een ex-collega van me en zij had nooit echt aandacht aan Punky besteedt. Hier zit ze naast Lotje (een mannetje) en in het begin was ze heel schuw en durfde haast niets te eten maar ze knoeide ook helemaal niet. Toen ik haar ging halen zat ze in een kooi die volgens nog geen een keer in de maand werd schoongemaakt. Maar goed, ik hou veel van lezen en ze staan aan de raam, dus ik ga vaak bij Lotje en Punky zitten om te lezen en op een gegeven moment kwam ze steeds dichterbij en nu komt ze meteen naast me zitten maar ze komt niet uit haar kooi, ze blijft veilig binnen. Het heeft drie maanden geduurd voordat ze trosgierst ging eten.....Ze is nu gelukkig goed gewend en ik heb haar nu bijna een jaar. Het duurde echt zijn tijd voordat Punky ons vertrouwde. Maar geduld is ook belangrijk, ze merken op een gegeven moment dat ze veilig zijn, ik denk dat dat ook meespeelt...

Groetjes

Mara