12 mei 2025, 09:33:57

ziek

Gestart door ingrid61, 29 maart 2006, 16:50:21

« vorige - volgende »

ingrid61

hallo mijn naam is ingrid en ik ben hier nieuw.
ik zit met een vraagje we hebben een tamme lieve valkparkiet genaamd spikky .
het is vrouwtje en ze is een 1,5 jaar oud.
nu mijn vraagje we denken dat ze niet goed is want ze is veel stiller dan anders en ze slaapt ook op haar twee poten. en als ze uit haar kooi is zit ze ook dikwijls te slapen.en eten doet ze ook niet zo veel .
en soms zit ze vanonder in haar kooi in een hoekje te kreunen met haar staat omhoog.
zou het misschien kunnen dat ze een ei moet leggen?
het is al een dag of drie dat ze zo doet.
ik hoop dat jullie me kunnen helpen
alvast bedankt
groetjes Ingrid :D

Karin

Zo te horen moet ze een ei leggen. Let er alleen even op dat ze geen legnood krijgt. Hier vind je er info over :
http://www.valkparkiet.com/nl/files/gezondheid.htm

Groetjes, Karin.
Groetjes, Karin

mijn website

mijn dagboek

De Bonte Parel hyves

ingrid61

hallo bedankt voor het snelle antwoord.
moeten we haar dan een nestkastje geven of een mandje of zo waar ze haar eitjes kan inleggen en is het normaal dat het al een paar dagen duurt ?
groetjes ingrid

Riny

Hoy Ingrid
Heeft Spikky wel een mannetje?
Groetjes Riny :D

ingrid61

hallo.
nee nee spikky heeft geen mannetje.
moet dat ????
ze zit binnen in een kooi maar ze mag er alle dagen uit en ze komt heel graag bij mijn man zitten dat is haar lieveling bij mij en bij onze dochter komt ze ook maar als mijn man in de buurt is dan wil ze alleen maar bij hem zijn.
groetjes

Karin

Nee hoor, geen nestkast geven, want zo stimuleer je haar alleen maar. Gewoon de eitjes laten leggen én laten liggen  ;D Een week of 3 nadat het laatste ei gelegt is zal ze er af gaan. Als je ze weghaald blijft ze leggen. Zorg voor een goede voeding en pas een beetje op voor haar want ze kan nu best pittig worden  ;D Ze verdedigt haar eitjes. Ze hoeft geen man te hebben hoor, maar een vriendje of vriendinnetje zou wel erg leuk zij voor haar. Maar dat heeft niks met de eitjes te maken  ;D

Groetjes, Karin.
Groetjes, Karin

mijn website

mijn dagboek

De Bonte Parel hyves

ingrid61

hallo ok bedankt voor de goede hulp we zullen haar goed in het oog houden.
we hebben er al eens twee andere valkparkieten bij gezet maar ze moest er niks van weten die zitten nu in een kooi buiten ze zijn wel niet tam. is wel een koppel misschien als ze eens kweken dat we dan een jong bij haar kunnen zetten.
groetjes ingrid

ingrid61

hallo ik ben er weer hoor
onze spikky heeft vanmiddag haar eerste ei gelegt vanop haar zitstok en ze heeft er nog niet naar omgekeken.
ze is wel heel stil en ze zit voordurend met haar oogjes dicht
mogen we ze nu nog uit haar kooitje laten?
en ik heb ook eens ergens gelezen dat we ze nu niet mogen nat sproeien?
en wat moet het schoon maken van de kooi normaal doe ik dat elke week?
u ziet ik zit met een hele boel vragen ???
alvast hartelijk dank en het is een hele toffe site.
groetjes Ingrid

Mariska

Hoi Ingrid,

Ik heb zelf op dit moment een koppel zitten met 4 eitjes en die zijn vijwel de hele dag los.
De kooi staat altijd open bedoel ik eigenlijk.
Ook tijdens het leggen.
Zij legde ze keurig in het broedblok dat ze hebben.

Dat met haar oogjes dichtzitten doen popjes vaak die aan het leggen zijn dus dat is normaal ;)

Ik zou haar niet meer sproeien want dat schijnt te stimuleren tot het leggen van eitjes en in dit geval heeft dat niet veel nut denk ik.
Ze zijn immers niet bevrucht.

Als je nog meer vragen heb stel ze dan gerust ;)

Groetjes
Maris!!

Twila en Dakota (1 bonte man, 1 cinnamon bonte pop beide split witmasker, nog te reserveren. nu 1 jaar oud)

Salsa & Sueño (2 geelwang poppen en 2 split geelwang mannen te reserveren, nu 1 jaar oud)

ingrid61

hallo hier ben ik dan nog eens
met onze spikky is alles terug inorde hoor ze heeft twee eitjes gelegd,maar ze kijk er niet naar om hoor?
voor de rest is ze terug helemaal de oude :D
groetjes ingrid

valkthieu

ik denk dat dit een ervaring is waar veel mensen al problemen mee gehad hebben en zullen hebben.mss kun je een mannetje bijkopen,dan heb je een leuk stelletje en heb je er binnenkort mss. drie! ;D ;)
maar pas op want in die gevallen krijg je soms wel een kung-fu t.o.v jou:P