27 april 2024, 13:06:32

Overmatige snavel en nagelgroei

Gestart door Monky, 28 maart 2006, 15:45:45

« vorige - volgende »

Monky

Mijn rosella Jocko heeft volgens mij een te grote snavel gekregen. Ik had al een klein beetje het vermoeden, maar nu lijkt het wel erger geworden.
Zijn nagels groeien ook overdreven snel.

Weet iemand wat dit veroorzaakt? En of er iets tegen te doen is, behalve het bijslijpen?

Groetjes,
Monky

Rianne

Er zijn speciale Pedi perches te koop, dit zijn zitstokken die de nagels slijpen, en waar ze ook de snavel mee kunnen doen.

Monky

Hi Rianne,
Die heb ik er al in hangen. Het helpt wel voor de nagels, maar het doet in dit geval niets voor de snavel  :-\
Andere suggesties?  8) :)

Groetjes,
Monky

Inger m

Hoi,
Ik heb begrepen dat voedings- of leverproblemen ook zouden kunnen leiden tot snavel- en nagelproblemen. Het is niet normaal dat een snavel sterk of afwijkend gaat groeien. Ik zal eens zien of ik wat kan nazoeken.
Daarnaast is het belangrijk om verschillende maten zitstokken te geven en knaagmateriaal.

Welke voeding krijgt de vogel?

gr Inger
Lots of people talk to animals. Not very many listen, though. That's the
problem.

Monky

Hi Inger,

Ik heb verschillende maten zitstokken in de voliere.
De voeding die ik hem geef is Teurlings Gropar Eurotop 228. Daarnaast krijgt hij eivoer, pellets en verse groente en brood.Ik heb diverse knaagmateriaal (mineraalblok en sepia) en speeltjes in de kooi hangen.

Ik ben benieuwd wat je vindt aan info.
In elk geval alvast bedankt voor de moeite.

Groetjes,
Monique

Inger m

Hoi,
Kun je mss ook een duidelijke foto plaatsen?

gr Inger
Lots of people talk to animals. Not very many listen, though. That's the
problem.

Monky

1 april 2006, 16:58:41 #6 Last Edit: 1 april 2006, 17:00:57 by Monky
Hi Inger,

Sorry dat het even duurde, maar hier zijn 2 foto's.



Ik ga het komende week even bij laten knippen. Ik kan het niet zelf, want hij is echt wild. En die pook van een snavel wil ik niet in mijn vingers hebben  :P

Inger, ik hoop dat je iets bruikbaars voor me hebt gevonden  :)

Nogmaals bedankt.

Groetjes,
Monky

Monky

Dinsdag ga ik naar de dierenarts om de snavel bij te laten knippen.

Heb je nog iets interessants gevonden, Inger?

Groetjes,
Monky

Monky

Hi,
Ik heb de snavel laten bijknippen. Er kon helaas maar in verhouding een klein stukje af, want toen knipte ze al in het leven. Hij bloedde even, maar zijn snavel werd dichtgeschroeid.
Ze moesten het met z'n tweeen doen  :-\ Hij was te wild  :(

Ik kon hem wel gemakkelijk in het reiskooitje krijgen.
Ik hield mijn hand gewoon boven hem en hij belandde in de reiskooi  :) Geen snavels in mijn vingers gehad dus.

Ze zei wel dat ik waarschijnlijk weer terug zal moeten komen in de toekomst. Het is niet anders.

Zo dat was dat. ik ben blij dat het gebeurd is.

Groetjes,
Monky

Karin

Geef je je rossela's ook grof grit ? Van die grote stukken ? Van een kweker heb ik ooit gehoord dat als hij zijn grote parkieten ( hij had vele soorten, vast ook wel rossela's ) niet dat grit gaf hun snavels doorgroeiden. Het grit wat hij gebruikte leek wel kippengrit, zo grof.

Groetjes, Karin.
Groetjes, Karin





mijn website

mijn dagboek

De Bonte Parel hyves

Monky

Nee, ik geef gewoon grit...
Hm, het is wel de moeite waard om daar even naar te kijken.

Kan jij misschien een plaatje op internet vinden van wat er op lijkt?

Groetjes,
Monky

Inger m

Hoi Monky,
Sorry ik heb nog niet gekeken. Stuur mij even een IM dat heeft voor mij een hoge attentiewaarde. OP de foto is de snavel inderdaad te lang, maar ziet er verder niet echt afwijkend uit. Probeer het zoveel mogelijk op te lossen met knaagmateriaal of grit proberen. Geef veel wilgentakken ed. Het knippen bij de dierenarts geeft heel veel stress en moet zoveel mogelijk vermeden worden.

gr Inger
Lots of people talk to animals. Not very many listen, though. That's the
problem.

Monky

Ik heb al verschillende soorten knaagstenen opgehangen in de kooi. Ik ga ook kijken of ik die grof grit kan vinden waar Karin het over had.
Ik zit nog steeds met het probeem waar ik goeie wilgentakken vandaan kan halen. Misschien moet ik toch een eigen boompje neerzetten of zo ??? Ik zie namelijk alleen die bomen die langs de weg staan  :(
Tips?

Het is inderdaad heel erg stresvol voor hem. Daarom zag ik er ook erg tegenop om erheen te gaan  :'(

We gaan ons best doen  :)

Groetjes,
Monky

Karin

Het lijkt hier op :



Alleen waren het bij hem verschillende kleurtinten, van donker naar licht. Vogels mij moet je gewoon even naar kippengrit kijken. Dat heeft ook dat formaat.

Groetjes, Karin.
Groetjes, Karin





mijn website

mijn dagboek

De Bonte Parel hyves

Monky

Hm die lijken heel groot, maar als die kweker zei dat het werkte, ga ik het zeker proberen.

Bedankt Karin.

Groetjes,
Monky