29 april 2024, 18:52:50

zijn tamme vogels vruchtbaar?

Gestart door nick01, 27 maart 2006, 21:16:12

« vorige - volgende »

nick01

ik heb wel eens gehoord dat valken die handtam zijn geen jongen kunnen krijgen wat is hier van waar?
ik heb zelf een tamme lutino pop gehad die nu in de voliere zit maar die heeft ook al 2 broedjaren alleen maar onbevruchte eieren.
ik kan namelijk voor mijn gele valk (wel of niet lutino dan maar in t midden gelaten) een hele mooie gele man ( die volgens de koper ook geen rode ogen heeft) kopen maar die is tam is dit verstandig?

Inger m

Hoi,
Dat lijkt mij onzin. Handtamme vogels kunnen evengoed jongen krijgen als niet-tamme soortgenoten. Het heeft zelfs de voorkeur om met tamme vogels te kweken, want dat is bevordelijk voor de jonge vogels, die daardoor gemakkelijker tam worden.

Het kan wel zo zijn dat tamme vogels eerder vervetten en daardoor verminderd vruchtbaar zijn, maar dit is een mogelijkheid, geen regel.

gr Inger
Lots of people talk to animals. Not very many listen, though. That's the
problem.

Karin

Ik kweek met tamme en niet tamme, maar heb eigelijk alleen nog maar jongen gehad van mijn tamme valken. Bij de niet tamme steeds onbevruchte eitjes  ::) Bij de tamme bijna allemaal bevrucht.

Groetjes, Karin.
Groetjes, Karin





mijn website

mijn dagboek

De Bonte Parel hyves

Wisse

Iemand van onze vogelclub kweekt onderandere grijzeroodstaarten. Hij heeft 1 pop die hij met de hand heeft grootgebracht en zo erg tam. Van deze pop heeft hij ook alleen maar onbevruchte eitjes. Dit komt omdat deze pop van de kweker alles kan hebben en van iets of iemand anders niks. Zo laat ze de man ook niet toe om te paren. Volgens deze zeer ervaren kweker (40 jaar) komt dat omdat deze zo tam en 1 kennig is.
Misschien zou dat bij jou valkparkiet ook kunnen zijn. Heb je ze wel eens zien paren?