27 april 2024, 08:19:23

Wel of niet bij pappa weg

Gestart door Janosic, 14 juni 2003, 21:53:07

« vorige - volgende »

Janosic

Hallo,

Mijn naam is Jan. Ik heb een witkopman die een nest aan het voeren is. Hij doet dit alleen, omdat de pop afgelopen week overleden is. De jongen zijn nu ongeveer 4 weken oud. Wanneer ik nu de jongen met de hand ga voeren, moet ik dan het nestblok bij de vader wegnemen? Of moet ik de vader helpen met het voeren. De bedoeling is dat de jongen handtam worden.

groetjes

Jan

Speedy

Hallo Jan,

Wat triest voor je valkparkiet pop.
Zolang de man aan het voeren is zou ik dat zo laten, je kan de jongen er altijd later nog uit halen om ze handtam te krijgen.
Het is beter dat ze door de ouders (in jou geval mannetje alleen) gevoerd blijven worden.
Hou in de gaten dat de kropjes goed gevuld zijn.
Ik denk dat je makkelijk nog 1 tot 2 weken kan aanzien, en het blok weghalen voor alleen de man zou ik nog niet doen.
Tenzij je er nog meer valkparkieten in hebt? die in het blok duiken.
Kijk ook evt. wat de man doet, als jij een kleintje aan het voeren bent, of hij je meehelpt.
Ben je bekend met voeren bij kleine valkjes?
Wat je nodig hebt?
Eivoer en handvoeding voor jonge vogels, dit laatste is pap.
Als er nog vragen zijn, vraag gerust....er zijn er hier velen die je kunnen adviseren die ook al jonge valkjes hebben opgevoed.
Ikzelf ben nu met nr. 3 bezig....

Succes,
Trudie

Janosic

14 juni 2003, 22:15:53 #2 Last Edit: 14 juni 2003, 22:17:08 by Janosic
Het blok staat in een binnenhuisvoliere. Er zitten meerdere kopples hierin, maar geen andere valken. De valkman jaagt elke andere vogel weg. In de voliere zitten nog een kopppel kakarikki's en een koppel engelse grasparkieten.

Moet ik de jongen uit het blok halen om ze te voeren, of voeren in het blok zodat de vader kan meekijken.

Eivoer krijgen ze via de vader. Ikzelf heb die pap voor jonge vogels vandaag gehaald. Kan dus zo beginnen.

Tja zijn mijn eerste  :)

Speedy

Hoi Jan,

Zolang jij zeker weet dat de vader nog aan het voeren is gaat het goed.
Wil jij zelf gaan voeren, dan moet je 1½ theelepel eivoer met 1 theelepel pap mengen met ongeveer 8 á 9 thelepeles heet water.
Dit moet een glad papje zijn, maar niet te dun als water en zeker niet al te dik.
Als je het namelijk in een spuit zou moeten doen, omdat de lepel nog niet lukt, moet het er wel in kunnen.
Het zal de eerste keer niet meevallen, omdat ze het niet gewend zijn.
Maar geduld moet je hebben.
Als de spuit toch aan de pas komt, dan moet je het lange tuutje er ff een stuk afknippen.
Anders is het te lang om in het kleine bekje te stoppen.
De pap hou ik op temperatuur, door een kopje heet water erbij te houden en de spuit erin te hangen, mocht het wat langer gaan duren, koud lusten ze het vaak niet meer.

Ik hoop dat het je gaat lukken zo.
Ik moet nu zelf op verjaarsvisite, kan dus niet meteen meer antwoorden....ik hoop in die tussen tijd dat er nog even iemand anders het in kan vullen.

Veel succes ermee......


Groetjes,
Trudie

Tara

Hoi Trudie,

ik las je mail maar zo te zien moet ik er niet echt iets aan aanvullen, je doet het erg goed. In Jans geval zou ik 2 valkjes apart nemen, zodat het werk wat gelijk staat, maar laat eerst de vader wat doen, maar als de vader het te moeilijk heeft kun je ze natuurlijk allemaal nemen. Trudie heeft je uitgelegd hoe je het eten moet bereiden, dit is niet zo moeilijk. Het voeren gaat goed na zo'n 3-4 keer. Je moet er voor zorgen dat het afkoelt tot 39 graden. Dan kan je beginnen met voeren. Zorg er ook goed voor dat je pas voert als de krop volledig leeg is, dit is natuurlijk moeilijker te zien wanneer ze veel pluimen op hun krop hebben. Dan geef je ze eten, meestal stoppen ze als ze genoeg hebben, maar als je zo'n jankers hebt, zoals 1tje die ik heb, dan kunnen ze echt door blijven eten, je merkt wel wanneer ze moeten stoppen, zodra de krop erg vol is. In het begin hebben ze behoefte aan 3, soms 4 voedingen per dag, maar dat vermindert vanzelf, je merkt het wel dat de krop vertraagt. Dan ga je nog naar 2 voedingen per dag, 's morgens en 's avonds. Ik zou niet twijfelen, doe wat je moet doen, ik heb ook te lang gewacht om Pinky vanzelf te voeren en nu is ie dood :(, ik vermoed iets maar weet niet zeker of het dat is, maar volgens mij gaf de vader haar geen eten meer, ze was 7,5 weken, helaas kon ze nog niet echt zelfstandig eten.

Groetjes, Tara

Paul

Hoi Jan,
Je kan volgens mij het beste de kleintjes zo veel mogelijk door de man groot laten brengen en ze wel elke dag in je handen nemen zodat ze goed aan je wennen.
Ze worden dan meestal net zo tam als dat je ze met de hand voert en zeker als je ze binnen hebt.
Ik heb momenteel ook 2 jongen die ik af en toe een beetje bijvoer maar het echte voeren laat ik aan de ouders over maar ik haal ze er elke dag een half uurtje uit en laat ze dan bij me zitten zodat ze goed wennen.
Je kan ze wel zelf voeren maar dan moet je tussen elke maaltijd zeker 4 uur wachten met opnieuw voeren omdat ze anders kans hebben op kropverzuring en dat is dodelijk :-(
Ik voer ze zelf met een lepeltje en cede lorivoeding /opfokvoer  bij wat ik voor de helft vermeng met eivoer als ze ouder zijn dan 4 weken anders alleen het opfokvoer geven als ze jonger zijn.
als ze niet van een lepeltje eten dan moet je het met de spuit doen maar dat is zeker in het begin een stuk lastiger.
Als je ze zelf voert moet je ze appart zetten en het broedhok weghalen maar als je ze bij de vader laat kan je gewoon het broedhok laten hangen tot ze eruit vliegen en dat is meestal tussen de 4 en de 5 weken.

Groetjes,  Paul  

Valerkiet


Ellen

Nou Janosic duidelijker kan haast niet.
Ben benieuwd wat je besluit te doen en
of alles natuurlijk goed gaat.

Sucses met de kleintjes...............
Gr. Ellen.

Mirjam-Moniek

Je hebt een Diana Grindel methode waarbij valkparkieten vanaf 2 weken geloof ik 1 voeding krijgen van mensen. Verder zitten ze dan bij de ouders in het blok en blijven daar tot ze zelfstandig zijn. Dat zou je natuurlijk ook kunnen doen als je denkt dat het mannetje niet genoeg voert. Dan geef je alle valkjes 1 of 2 voedingen per dag zelf en laat je het mannetje de rest doen. Dan leren ze alles wat vogels elkaar leren (zoals zaadjes kraken) en verhongeren ze niet. Mij lijkt dat beter dan 1 of 2 valkjes helemaal zelf opvoeden.  

Janosic

Dank jullie wel. Ik zal jullie raad zeker niet in de wind slaan. Ik denk dat ik dagelijks ga bijvoeren om zo de man wat te ontlasten.

Dan, wanneer nest is opgeheven, wil ik een nieuwe pop bij de man. Is er iemand die een witkop pop heeft? Natuurlijk tegen vergoeding?

Speedy

Als je bij advertenties kijkt hier....zie je een man die ze heeft in Kockengen (Breukelen- Utrecht)
Misschien dat je daar kan slagen...succes.

Groetjes,
Trudie.

p.s.
heb jij iets met grasparkietjes?????
Zou je dit even willen lezen?
http://www.valkparkiet.com/cgi-bin/forum/yabb/YaBB.pl?board=Spoed;action=display;num=1055673243
Bedankt, misschien een andere redder die kan helpen met adviseren.


Ellen

Moet geen probleem zijn hier Janosic.
De nestjes vliegen je hier om de oren.................... :D

Groetjes Ellen.