13 mei 2025, 14:12:40

Spoed? helpen uit ei?

Gestart door Lin, 23 maart 2006, 18:52:03

« vorige - volgende »

Lin

gisteren zag ik dat mijn laatste ei helemaal koud en opzij was geduwd. Wel hoorde ik gepiep en zag ik een klein beschadiginkje. Ik heb het ei weer ertussen gelegd. Vanmiddag kom ik thuis ligt het ei half begraven onder het zaagsel en weer apart. Wel hoorde ik weer gepiep. Nu dus al dag lang.

Wanneer zou ik het valkje eruit halen?

Groeten, Lin

Volg onze kwekerij ook op Facebook (klik op Like)

Lin

Ik weet dat het nog wel een dag kan duren. Maar ja het is nu door de ouders zo vaak gedraaid en alleen gelaten..

Riny

Hoy Lin
Is het eitje al een beetje aangepikt?
Groetjes Riny :D

Lin

ja een beschadiging maar ik weet niet of hij dat zelf heeft gedaan want hij was tot 3/4 ingegraven

Kolkkie

Hoi Lin,

Gewoon een beschadiging of zit er al een gat in (dus ook door het vlies heen)?

Groetjes,

Mariska
Trots baasje van Pukkie en Harley (koppeltje), Lisa (dochter), Einstein (oma van 22 jaar), Bart en Homer.

Coco R.I.P. ??-??-1995 - 14-08-2006

Riny

Hoy Lin
Kun je niet zien of het van binnenuit komt die beschadiging?
Groetjes Riny :D

Lin

ik kan niet door een gat kijken. wel kleine barstjes. ik kijk ff weer

Inger m

Hoi
Het helpen van een jong uit het ei loopt vaak uit op te leurstellingen. Vaak is er iets mis met het jong. Als het om een beschadiging gaat (deukjes naar binnen) laat het met rust. Het jong heeft mogelijk de eidooier nog niet ingetrokken en is dan niet 'levensvatbaar'.
Eischaal naar buiten toe nabij luchtkamer is vermoedelijk wel aangepikt. Als het jong wel voldoende warm wordt gehouden, lat het dan met rust. Eventueel als het lang duurt kun je met een wattenstaafje de eivliezen iets bevochtigen, deze drogen in bij een lang uitkomstproces en worden dan taai.

Als bij pulken bloed wordt gezien, dan moet je direct stoppen. Je bent te vroeg en de bloedvaten hebben zich nog niet gesloten. Dus beter niet helpen en als je het toch doet, heel voorzichtig en wees voorbereid op te leurstellingen.

Succes!

gr Inger
Lots of people talk to animals. Not very many listen, though. That's the
problem.

Lin

Ik kan het niet zien of het van binnen komt. Maar stel dat het van buiten is. Gewoon kijken of het morgen nog piept?

Kolkkie

Ik denk niet dat je te snel moet beginnen met een ei open te peuteren.

Je zou het ei voorzichtig met een wattenstaafje nat kunnen maken met water.
Maar alleen rondom het gat/beschadiging tegen het uitdrogen.
Misschien dat hij er dan alsnog vanzelf uitkomt.

Dus nu gewoon nog even aankijken.

Het eruit peuteren brengt risico's met zich mee.
Trots baasje van Pukkie en Harley (koppeltje), Lisa (dochter), Einstein (oma van 22 jaar), Bart en Homer.

Coco R.I.P. ??-??-1995 - 14-08-2006

Lin

ik zag je reactie te laat inger. Ik laat het ei wel gewoon liggen dan. oh ik had mijn reactie nog niet verzonden..

Allemaal bedankt!!!

Karin

Blijft het ei warm ? Als het koud wordt probeer het dan tussen de jongen te leggen, dan is het warm genoeg. Ik heb regelmatig eitjes die 2 dagen piepen, heb ook nog nooit geholpen.

Groetjes, Karin.
Groetjes, Karin

mijn website

mijn dagboek

De Bonte Parel hyves

Lin

Citaat van: Karin op 23 maart 2006, 19:41:59
Blijft het ei warm ? Als het koud wordt probeer het dan tussen de jongen te leggen, dan is het warm genoeg. Ik heb regelmatig eitjes die 2 dagen piepen, heb ook nog nooit geholpen.

Groetjes, Karin.

ik ben gisternacht al 4 keer eruit gegaan en het ei tussen de jongen gelegd. Ik ben wel benieuwd wanneer deze komt.

Bianca

Je kunt het ei toch ook even onder de warmtelamp leggen?!
en dan als het uitgekomen is weer terug leggen bij de ouders, lijkt mij de handigste oplossing dat je zeker weet dat het ei warm gehouden wordt, zeker als je het steeds aan de kant geschoven ziet liggen.
wel een bakje water naast het ei voor een hoge luchtvochtigheid zodat het ei niet uitdroogt.

Ervaring is de optelsom van alle vergissingen die je hebt begaan.

Lin

Mijn probleem is dat ik wel de elstein lamp heb maar geen snoer en de rest. Die ik ga dus vandaag halen. Maar als een ei zo vaak is gedraaid kan het dan uberhaupt wel uitkomen dat was mijnn bezorgdheid. Blijkbaar wel want ik heb goed nieuws vannacht tussen 23:00 en 01:00 is er een albino geboren. hij ziet er gezond uit.