11 mei 2025, 03:10:16

partner keuze

Gestart door Wisse, 22 maart 2006, 13:28:45

« vorige - volgende »

Wisse

Beste allemaal,

Ik kweek nu enkele jaren valkparkieten en dit jaar loop ik ergens tegenaan waar ik een vraag over heb. Ik hoop dat iemand me van meer informatie kan voorzien.

Ik kweek altijd in de voliere. Om toch wat invloed te hebben op de vorming van de koppels 2 vogels die ik wil koppelen 3 maanden samen in een apparte kooi. Dit werkt meestal goed.

Vorig jaar heb ik een nieuwe man gekocht. Omdat deze nog jong was heb ik er toen niet mee gekweekt maar gewoon in de voliere gezet. Dit jaar heb ik deze man gekoppeld aan een pop. Na 3 maanden heb ik de verschillende koppels bij elkaar gezet en nog eens ruim een maand later nestkasten opgehangen. De nestkasten timmer ik altijd half dicht met zacht hout. Hier knagen de valken zich doorheen en kunnen vervolgens met de kweek beginnen.

Een koppel waar ik nu voor het 4e jaar mee kweek begon al snel met broeden. Vanaf het moment dat de jongen uitkwamen begon de man waar ik het in de vorige alinea over had de nestkast ook te bezoeken. Aan het begin werd hem dit nog moeilijk gemaakt door de man die in dit nestkast aan het broeden was later steeds minder. De pop deed er niets tegen. Ik heb het maar zo gelaten omdat ik het andere jaren ook wel eens heb gehad dat andere valken hielpen met het verzorgen van de jongen. Dit keer ging het echter niet goed na 9 dagen lagen ineens alle jongen dood (zonder bloed met volle krop).

Het koppel probeert nu steeds weer te paren dit wordt echter onmogelijk gemaakt door de bewuste man. Hij jaagt de andere man van de pop af en kruipt erzelf op. Dit wordt (nog niet) toegelaten door de pop.

Heeft iemand hier een verklaring, ervaring of meer informatie over?

Rianne

Hoi,

ik zou het storende mannetje eruit halen. Waarschijnlijk is het broedende koppel van het nest verjaagd en hebben ze de jongen achter gelaten.

gras_valkparkietje

Beste, een verklaring heb ik hier niet voor.
Ik heb het jammergenoeg ook al meegemaakt en toen heb ik het 3de mannetje moeten verwijderen uit de voliere omdat deze steeds opdringeriger werd.
Het was na een tijdje echt niet meer te doen.
Ik heb geprobeerd om hem buiten te voliere te koppelen met een mooi vrouwtje. deze waren gekoppeld maar zo snel hij weer in de voliere kwam ging het weer mis.
Het probleem was dat het koppel er weinig tegen deed, maar toch mislukte de kweek van dat koppel.
Ik hoop dat u een mogelijke oplossing ziet.
Ik heb ondertussen het mannetje bij een bevriende kweker ondergebracht. daar zit hij ook in een voliere en is er gekoppeld aan een prachtige pop. Zonder dat hij er problemen maakt.
met vriendelijke groeten

*Esther*

wat bijzonder dat jij de blokken dicht maakt met zacht hout! :)
Een natuurlijker manier kan ik niet bedenken in gevangenschap...
ik heb dat nog niet eerder gehoord/gelezen
wat voor hout gebruik je dan?
ik zal er eens over nadenken om het ook te doen!
gr Esther

Wisse

Ik gebruik hout van sinaasappelkistjes (de delen zonder opdruk). Hiermee timmer ik ong 2/3 van het gat dicht. Ze kunnen nu zelf bepalen hoe groot het gat moet worden.
Dit heb ik inderdaad gedaan om de natuur een beetje na te doen, want zoals je misschien wel weet is gebeurt er in de natuur niets voor niks. Zo heeft ook het (groter) knagen van een gat in een boom tot nestgelegenheid een functies. De valkparkieten worden hier namelijk opgewonden door. En dat moet je hebben als je wil kweken. Tegen de tijd dat het gat naar hun zin is zijn ze vaak ook toe aan het leggen van eieren. Ik heb hier super goede ervaringen mee.
En wat er ook nog bij komt is iets wat ook zeker belangrijk is in onze hobby. Je hebt enorm veel kweekplezier. In deze periode zijn mijn valkparkieten het actiefst van het hele jaar. Schitterend!!

Groet,
Wisse