is het ook wel zo slim bij mijn vogel

Gestart door skippy, 14 juni 2003, 01:28:12

« vorige - volgende »

skippy

Hallo....

Ik heb een valkparkiet (gele lutino) hij is wild en ik wil hem graag laten vliegen omdat het goed voor hem is. Het probleem is dat hij tegen het plafond vliegt en tegen allerlei dingen.Met geluk hebben we hem na 5 uur proberen in zn kooi.Weet iemand misschien hoe je dit kan verminderen of hem tam kan krijgen. Hij is 1 jaar en ik heb hem van andere mensen gekocht vanwege allergie.Kan ik hem nog tam krijgen???

Karin

Ik zal het heel zachtjes zeggen Skippy, voor ik boze mailtjes krijg  :o, maar probeer het één keer met kortwieken. Je hoeft hem niet zo te kortwieken dat hij helemaal niet meer kan vliegen, maar beperk hem in zijn vlucht. Als je niet weet hoe ga dan naar de dierenarts en ga er niet zelf mee rommelen. Lukt het niet en blijft hij wild, geef het dan op en koop een mooie grote binnenvolière voor hem zodat hij een beetje kan fladderen. Ik ben zeker geen voorstander voor standaard kortwieken, maar soms kan het niet anders.

Groetjes, Karin.n
Groetjes, Karin

mijn website

mijn dagboek

De Bonte Parel hyves

Lique

Hoi Karin,

Waarom zou jij boze mailtjes krijgen. Dit is jouw mening, en dat moet een ander respecteren.
Mijn mening is om het niet te doen, en dat respecteren ze ook.
Zelf zou ik het niet vaak aanraden, maar je hebt natuurlijk wel gevallen, waar het echt nodig is.

Met het valkje van skippy,
Laat hem eerst handtam worden, door met je hand in de kooi te gaan, lokken met trosgierst, en je vertrouwen winnen.
Je valk is nog hartstikke jong, en kan nog erg veel leren.

Groetjes Lique

Paul

Hoi,
En Karin, mailen doen we niet hoor we zullen dat hier wel zeggen als we boos op je zijn :-)
En Skippy, hebben die mensen hem nooit uit de kooi gelaten?
Ik zou in elk geval zo veel mogelijk aandacht aan hem geven en eerst proberen in de kooi te voeren met een lang stukje trosgierst en als ie daarvan eet elke keer een stukje korter maken tot ie uit je hand eet.
Dan ben je al een heel stuk verder en hij zal dan steeds tammer worden.
Het voordeel met kortwieken is wel dat je hem makkelijk kunt pakken maar je valkje kan dan nog veel banger worden omdat ie niet meer weg kan komen als ie dat wil.

Groetjes, paul

Dark_Fox

Ik ben het eens met Lique en Paul, maak hem eerst in de kooi tam voor je weer probeert hem los te laten.

sabrina

Hoi,

Mijn vogel is wel tam, maar als 'ie vliegt dan lijt het ook alsof hij alle controle over z'n vleugels kwijt is. In het begin klapte hij echt overal tegenaan (bij iedere klap dook ik zelf ook helemaal inelkaar) en ook nu heeft Yao nog wel eens een beurse snavel omdat hij weer eens volledig z'n landingsplek miste en doorschiet. Maar, het wordt beter. Gaandeweg leren ze echt wel de weg in huis kennen en vliegen ze steeds minder vaak tegen dingen aan. Ayla vloog in het begin ook altijd tegen het plafond en dat is zo'n zielig gezicht...Maar nu is ze echt een heel goede vlieger(stukken beter dan Yao). Het kost gewoon even tijd en het is een naar gezicht maar na 2 weken botsen en vallen wordt het geleidelijk aan beter. Veel succes!

Sabrina

Barbara

Hoi,

mijn Dimi kon zeer slecht vliegen (was verwaarloosd en waarschijnlijk mishandeld in zijn eerste jaren), kon geen hoogte houden, niet goed sturen en niet remmen dus botste ook overal tegenaan  :-[ Hij vloog dan ook zelden, dus werd ook niet beter.... een vicieuze cirkel. Totdat ik ergens hoorde of las dat je best je valkje een soort van vliegles kunt geven; als hij op je hand zit, strek je je arm, beweeg je je hand een heel klein stukje snel omhoog en dan snel omlaag zodat de valk je vinger los moeten laten en moet gaan fladdderen. Afhankelijk van hoe slecht je valkje hoogte houdt kun je zittend of staand beginnen zodat ie snel weer op de grond of op tafel zit en dus niet de tijd heeft ver weg te komen en tegen iets aan te botsen of van grote hoogte "neer te storten". Natuurlijk moet je de 'afzet' niet te wild doen, anders raakt ie misschien in paniek. Natuurlijk moet je wel zo staan dat ie niet direct tegen een muur knalt  ;) Ik heb dat geprobeerd en Dimi fladderde dan een heel klein rondje en landde op mijn hoofd of dat van mijn vriend, waar hij het liefste zit. De rondjes werden telkens groter en hij bleef steeds beter hoog. hij is nog steeds geen supervlieger, maar kan nu wel remmen, sturen en hoogte winnen gelukkig. Zijn uithoudingsvermogen ging met sprrongen omhoog van een half rondje naar een rondje of 3-4 door de kamer, dan wordt ie nog wel moe, maar dat zou ik dan ook zijn, haha!

Succes!

Groetjes Barbara

Barbara

Ik zag later pas eigenlijk dat jouw valkje geen slechte conditie heeft en wel lang kan vliegen, maar wie weet heb je toch wat aan mijn "vlieglesinstructies", misschien dat ie wat rustiger vliegt als jij hem telkens 'afzet' ipv dat ie ervandoorgaat door schrik. En anders leest iemand anders met een valkje zonder uithoudingsvermogen dit misschien wel  :)

Skippy

:)Hallo mensen
Bedankt voor de tips!!!Skippy is tam en hij kan vliegen
Dit mede door jullie en mijn buurmeisje Esmeralda die jullie misschien ook wel kennen van dit forum :)Ik ben nog nooit zo blij geweest!!!!

HARTELIJK BEDANKT!!!! :) :) :)

Kussie Digna en poot van Skippy

ziralioness

Gefeliciteerd!!!!!!

En tja, dat een nieuw valkje per ongeluk eens ergens tegenop vliegt ziet er zo zielig uit he... Nina was de eerste twee keer ook nog onhandig, en ze word nog altijd er moe na elke lange vlucht..... Maar ze weet inmiddels redelijk waar ze landen kan. ;) Nu zeg ik erbij dat de meeste ''harde'' voorwerpen (kasten, ramen) bij mij enigzins afgeschermd en gemarkeerd zijn. De ramen hebben op het midden een vel papier hangen, en aan de kast hangt een kostuum van mij waar ze ook vaak op land. Onder een ander stuk van de kast staat een mand knuffels, toen ze eens zachtjes de kast raakte en naar beneden kukelde belandde ze daar dus in. :)

Diane en haar valkjes; Nina, Kiko, Ricky, Breezer, Chiko, Bontje, Parel, Dina & Minki!
Rust zacht, lieve Sparky, Cinna & Wuppie...

Skippy

:DHet is echt leuk nu...ik lees de donald duck samen met hem op m'n hoofdkussen...ik zou er eens een foto van laten maken en hem scannen (als de scanner is geinstalleerd)

Ik ben zooo blij!!!

Skippy