Grasparkiet dood, valkparkiet ziek, dierenarts?

Gestart door Remco_Ultee, 16 maart 2006, 14:19:00

« vorige - volgende »

Remco_Ultee

16 maart 2006, 14:19:00 Last Edit: 16 maart 2006, 15:55:49 by Remco_Ultee
Wegens een stomme fout is een grasparkietje overleden.
Ik heb nieuw voer: Nutibird

Om over te schakelen van zaad op Nutribird gebruik ik dit schema:
http://www.versele-laga.com/Nutri/Nutrition/Library/Versele-Laga/Documents/HtmBib/PGH/NutriBird101.jsp

Ik heb nu nog 7 valkparkieten en 3 grasparkieten.
De eerste week heb ik het nieuwe voer in een apart etensbakje in het hok geplaatst, hier aten ze niks van. Ik heb de achtste dag het nieuwe voer gemengd met zaad.

De negende dag (eergisteren) heb ik ze alleen Nutribird gegeven. Dit vonden ze heel vreemd, ze aten er bijna niks van, soms knabbelde er 1 aan maar dat was ook alles. Ik dacht die gaan straks wel eten omdat ze toch honger hebben.

De volgende dag ga ik kijken, ligt er een grasparkietje dood en een ander grasparkietje zit stil op de grond, die heb ik vlug zaad gegeven. Begon gelijk te eten en is nu weer de oude.

Stom natuurlijk die grasparkietjes kunnen blijkbaar geen dag zonder eten, maar ik dacht wanneer ze honger hebben moeten ze er wel van eten...blijkbaar doen ze dit dan gewoon niet. Heel gek.

Gisteren was er verder niks aan de hand, het grasparkietje knapte op. De valkjes aten gewoon. Gisteren gewoon zaad gegeven net als anders.

Nu vandaag zag ik een jong valkje (6mnd) hetzelfde zitten als de grasparkiet gisteren deed. Stil op de grond, zat bol met z'n veren niet strak, ziek dus.

Wat kan er nu aan de hand zijn? Ze hebben al gegeten vanmorgen, gewoon weer zaad (tweede dag). Hij kan nu toch niet meer zo zitten van de honger?

Moet ik ermee naar de dierenarts?

Wat ik wel zag waren witte dingetjes op z'n veren, kleine witte dingetjes, niet superveel, viel me gewoon op...

Inmiddels heb ik al een afspraak gemaakt om 17:25 bij de dierenarts...maar ik hoor graag alvast wat jullie ervan denken..eventueel tips.

Riny

Hoy Remco
Ik kan me moeilijk voorstellen dat ze ziek geworden zijn van de omschakeling van voer.
Maar ja wie ben ik.
Ik ging met mijn vogels naar de DA dat weet ik zeker.
Ook omdat je zegt dat je rare witte dingen op de veren ziet.
Veel succes Riny :D

Lin

Als een vogel een tijd niks eet end an wel opeens kan het lichaam het misschien niet aan. Wat voor kleur is de ontlasting bij de meeste?

Groeten, Lin

Volg onze kwekerij ook op Facebook (klik op Like)

Remco_Ultee

Ik ben ermee naar de dierenarts geweest en die kon niks vinden. Hij vond hem een klein beetje mager.

Waarom de grasparkiet dood is gegaan wist hij ook niet. Hij vond het een beetje vreemd.

Lin, wat jij zegt, daar zit wat in. Misschien zijn z'n darmen van slag. Ik heb vanmorgen gezien (heb hem apart gestoken) dat hij niks van het zaad gegeten heeft....
Hij zat op de grond.

Als hij niks eet voelt hij zich natuurlijk niet lekker. Ik gaf hem toen wat trosgierst en hier knabbelde hij heel even aan.

Ik breng de dierenarts zometeen wat ontlasting van de zieke vogel, dit vroeg hij me om te doen.

Bedankt voor jullie reacties.

Riny

Hoy Remco
Zorg in de tussentijd dat je valkje het lekker warm heeft,eventueel onder de warmtelamp.
En je kunt hem voor extra energie druivesuiker met water geven.
Groetjes Riny :D

Ineke

Kunnen die witte dingetjes op zijn veren geen ''poeder'' zijn dat in de hulsjes zit? Mijn vogel heeft dat nl. ook wel ns.
Ben benieuwd wat t onderzoek uitwijst...

Riny

Citaat van: Ineke op 17 maart 2006, 09:27:01
Kunnen die witte dingetjes op zijn veren geen ''poeder'' zijn dat in de hulsjes zit? Mijn vogel heeft dat nl. ook wel ns.
Ben benieuwd wat t onderzoek uitwijst...

Hoy Ineke
Daar heb ik ook al aan gedacht,maar aangezien het valkje bij de dierenarts is geweest.
Ik neem toch niet aan dat een dierenarts die mogelijkheid over het hoofd ziet.

Remco_Ultee

De dierenarts heeft niks gevonden in de ontlasting..
Een warmtelamp erop zetten is een idee, wij hebben wel zoiets voor als je last hebt van je schouder bijvoorbeeld, zo'n rode lamp, kom veel warmte vanaf, mag dat ook?

Heb gehoord dat hij nog steeds op de grond zit, heel stil.

Ben bang dat hij dood zal gaan...

Mariska

Hoi Remco,

Zo'n lamp lijkt me ook prima hoor ;)
Als het valkje het maar lekker warm krijgt.
Kijk wel even naar de afstand zodat het niet te warm is.
En zorg dat hij er ook onder vandaan kan door bijv de helft van de kooi te bestralen.
Als het dan te warm is kan hij eronder vandaan.
Riny gaf al aan van het druivensuiker en dat mag gerust veel zijn.
Zoveel dat het water er echt van doordrongen is.
Zorg voor voldoende trosgierst in de kooi als hij dat wel eet.
Iets is beter als niets.
Misschien kun je ook nog wat geruld eivoer proberen?

Ik snap dat je bang bent en vind het heel naar voor je :(
Maar jij doet je uiterste best ;)

Groetjes
Maris!!

Twila en Dakota (1 bonte man, 1 cinnamon bonte pop beide split witmasker, nog te reserveren. nu 1 jaar oud)

Salsa & Sueño (2 geelwang poppen en 2 split geelwang mannen te reserveren, nu 1 jaar oud)

Rianne

Hoi,

een warmtelamp is een lamp die meer warmte als licht afgeeft. Dus misschien is jouw lamp ook wel geschikt. Leg wel een thermometer bij je valkje, dan kun je in de gaten houden of het niet te warm wordt. Geef het valkje ook de gelegenheid om een koeler plekje op te zoeken.

Ik zie net dat Mariska ongeveer hetzelfde heeft geschreven. Veel succes!

Riny

Hallo Remco
Zo'n rode lamp of eeninfraphile lamp moet zeker een meter van je valkje af staan.
Die stralen dringen heel diep door, en anders wordt het veel te warm.
Mensen moeten al een heel eind vanaf zitten.

Jacco

Hoi Remco; ;)

Wilde je effe veel sterkte wensen met je valkje!

Je doet ontzettend hard je best!

Gr.Anita.

Inger m

Citaat van: Remco_Ultee op 17 maart 2006, 14:25:20
De dierenarts heeft niks gevonden in de ontlasting..
Een warmtelamp erop zetten is een idee, wij hebben wel zoiets voor als je last hebt van je schouder bijvoorbeeld, zo'n rode lamp, kom veel warmte vanaf, mag dat ook?

Heb gehoord dat hij nog steeds op de grond zit, heel stil.

Ben bang dat hij dood zal gaan...

Hoi,
Hoe kan een dierenarts nu binnen een dag beslissen dat er niets is met de ontlasting? Vermoedelijk heeft de dierenarts alleen gekeken op parasieten met een microscoop. Maar geen bacteriologisch onderzoek gedaan. Hiervoor zijn namelijk kweekjes nodig en die duren een paar dagen.
Voor goed vogelonderzoek heb je ook een goede vogel dierenarts nodig.

Tijdens voeromschakelingen moet je de vogels heel goed blijven observeren. Een bepaalde tijd zonder of weinig voer is niet best voor een grasparkiet. Neem eens contact op met Nutribird. Kijk verder eens kritisch naar jouw manier van overschakelen. Doe het eventueel veel rustiger aan. Grotere vogels kunnen makkelijker een voeromschakeling aan.

Op de site van Nutribird staat ook duidelijk dat je ze langer moet laten overwennen. Het neerzetten in een apart bakje heeft mogelijk weinig effect in dit proces.

Tekst Nutribird:

1. Voorbeidingsfase
Bij kleinere vogelsoorten (kanaries, tropische en inlandse vogels, grasparkieten) is het aangeraden om hen eerst op de omschakeling voor te bereiden. Het is niet de bedoeling om in deze voorbereidingsfase de vogels te dwingen om pellets te eten. Men leert de vogels enkel om de pellets als een deel van het voedsel te herkennen. Men zal 2 à 3 weken het normale zadenmengsel geven met 10 % pellets toegevoegd. Bij grote parkieten en papegaaien is deze voorbereidingsfase niet nodig.

Ik denk dat er mogelijk wel meer aan de hand is. Tijdens periodes van stress (ook voeromschakelingen) kan de weerstand afnemen en kan de vogel daardoor ziek worden. 

gr Inger
Lots of people talk to animals. Not very many listen, though. That's the
problem.

Remco_Ultee

De vogel is gisteren avond gestorven aan een acuute blindedarm ontsteking. Dit is gekomen door de stress die de vogel heeft gekregen door voerverandering.

Toch bedankt voor de reacties.

.....

Riny

Hoy Remco
Wat verdrietig,en je hebt zo je best gedaan.
Groetjes Riny :'(