21 juli 2025, 08:57:11

Pico is zich zelf niet, ziek?

Gestart door Cor123, 12 maart 2006, 21:43:38

« vorige - volgende »

Cor123

Pico is een valkparkiet van nu precies 1 jaar oud.

Sinds een paar dagen is zijn gedrag anders. Met klimmen is hij instabiel, hij valt/struikelt regelmatig. Als hij vliegt en daarna  neerstrijkt, gaat dat ook struikelend.

Hij is suffig, zit dik schudt steeds zijn kop en heeft vaak 1 oog dicht. Als hij op zijn stok zit dan tikt hij steeds met 1 poot op z'n stok.

Hij heeft even dunne ontlasting gehad met daarin veel onverteerde zaadjes. De ontlasting ziet er nu wel beter/vaster uit.

Ik heb hem druivensuiker in z'n water gegeven, verder eet hij wel en ook z'n trosgierst slaat ie niet over.

Op de weegschaal scoort hij niet hoog 82 gram.

Zijn de genoemde symtonen bekend of is hier niets aan de hand en gaat e.e.a. na verloop van tijd beter.

Vast dank voor jullie reaktie!

Cor

Lin

Allereerst kan je even hier kijken.
http://www.valkparkiet.com/nl/files/gezondheid.htm

Ben je de laatste tijd overgeschakeld op andere voeding? wat voor kleur heeft de ontlasting. Deze moet donkegroen zijn met een puntje wit. Krijgt je valkje ook maagkiezel en grit om de zaadjs te verteren? Hoe oogt hij veder slaapt hij veel, knijpen met de ogen enz?

Groeten, Lin

Volg onze kwekerij ook op Facebook (klik op Like)

Cor123

Bedankt voor je snelle reaktie!

Er is geen verandering in het voedsel geweest. Grit en kiezel is ook altijd aanwezig.

Hij knijpt inderdaad met 1 oog. Verder laat hij zijn vleugels hangen met de staart naar bebeden.

De poep is wel weer donker groen met een wit puntje maar nog wel waterig.

En ik hoor 'm nu steeds met 1 poot stampen op z'n stok.

Een omschrijving als "lusteloos" past het best.

Lin

mm en je weet zeker dat het een man is? hijgt hij ook veel? en als hij stampt maakt hij dan geluid of andere bewegingen?

Groeten, Lin

Tara

Hoi,

de vleugels laten hangen is 'n teken van zwakheid,
als ze dat al doen zijn ze toch wel ziekjes.

Ik zou toch een dierenarts raadplegen die wat van vogels kent.

Groetjes, Tara

~Natas~

Hai Cor,

Een volwassen valkparkiet moet minimaal boven de 85 gram wegen.
Als het gewicht eronder zit, zal ik maar snel een dierenarts verwittigen.
Voel je ook al zijn borstbeen, als je dat voelt is het niet best.
Slaapt hij op 1 of op 2 pootjes.

Natasja

Inger m

Hoi,
Evenwichtsstoornissen en de andere beschrijvingen duiden op een zieke vogel. Bepaal het gewicht met name aan het borstbeen en niet alleen met de weegschaal. Het gewicht wordt mede bepaald door de grootte van de vogel en kan een vertekend beeld geven.

De uitleg over ziekte en gewicht kun lezen bij ziektes/ gezondheid.

Lusteloos is geen ziekte, maar een kenmerk van een zieke vogel. Een zieke/ lusteloze vogel moet zsm diergeneeskundige behandeling hebben.

gr Inger
Lots of people talk to animals. Not very many listen, though. That's the
problem.

Lin

Als je echt goed advies wil hebben kan je bellen met Feld. Hij staat links vermeld onder dierenartsene n kan je gratis telefonisch een consult geven.

madoja

Hoi,

Is Pico van de week ergens hard tegen aan gevlogen. Want toen onze Pino hard tegen de deur aan was gevlogen had hij vocht op zijn hersenen gekregen en als gevolg dat hij geen evenwicht meer had, hij kon toen niet eens meer op zijn stokkies zitten. De da had toen gegezegd dat we hem extra kalk moesten geven en druivensuiker voor energie en dat het na een paar dagen wel weer beter zou worden. Dat gebeurde gelukkig ook.
Maar als je zeker wil weten wat hij heeft zou in naar de da gaan

Groetjes Marije

Bianca

Hoihoi, ik wil toch ook even reageren.
Zoals ik het lees is het idd niet onverstandig om contact op te nemen met een vogelarts, zoals al eerder vermeld dokter Feld.

Misschien is het een idee om wat ontasting op te vangen en dit op te sturen, vaak is in ontlasting al veel te zien.
Over het gewicht wat hierboven wordt gezegd onder de 85 naar de dierenarts ben ik het niet mee eens!

Als een valkje boven de 80 weegt is het goed, ik heb er zelfs eentje die weegt niet meer dan 77 gram en is KERNgezond.
Had je je vogel al eens eerder gewogen voordat ie slapjes werd?

Hoeveel woog hij toen?, want enorm gewichtverlies is natuurlijk niet goed, en duid idd op te weinig opname van voedingsstoffen.

Als je het bostbeen aan de voorkant voelt is het altijd wat scherp maar je moet een beetje aan de zijkanten voelen en dan moet het wat "vlezig"  zijn.

Hoe gaat het nu eigenlijk met je vriendje?
is ie al wat opgeknapt of heb je al contact gehad met een dierenarts?

Ben zeer benieuwd ;)

Ervaring is de optelsom van alle vergissingen die je hebt begaan.

Cor123

14 maart 2006, 18:28:46 #10 Last Edit: 14 maart 2006, 18:54:32 by Cor123
Hoi,

Bedankt allemaal voor jullie reakties!

Inmiddels zijn we een paar dagen verder. Pico eet en drinkt(met druivesuiker) goed. Zijn gewicht heb ik opnieuw gecontroleerd en dat is nu 86 gram, 4 gram meer dan een paar dagen terug.

Verder zit hij nog steeds dik en laat zijn koppie hangen.

Ook is hij nog steeds instabiel, vliegen gaat best maar het landen gaat ongecontroleerd.

Zijn ontlasting ziet er goed uit.

Nu blijkt Pico inderdaad +/- 2 weken geleden fors tegen een raam gevlogen te zijn, mogelijk dat e.e.a. hier mee te maken heeft. In de bovenstaande reakties werd ook over vocht op de hersenen gesproken, met dezelfde bijbehorende symptonen.

Het lijkt op dit moment niet levensbedreigend, maar ik zal morgen kontakt nemen met dr. Feld.

Groet,

Cor

Rianne

Cor123

Hallo weer,

Deze ochtend heb ik contact gehad met de praktijk van dr. Feld. De symptonen lijken toch veroorzaakt te worden door iets in z'n koppie(hersen bloeding/hersenschudding).

Genezing kan, maar zal een kwestie van tijd zijn.

Tijdens deze periode is voeding en vitamine van belang om het genezingsproces te voorspoedigen.

Zojuist heb ik Bogena Multi-vit opgehaald en dit door zijn water gedaan.

Ik zal jullie op de hoogte houden van Pico zijn herstel. Verder dank voor jullie raad en adviezen!

Groet,

Cor

Riny

Hallo Cor
Je mag deze druppels ook door de voeding doen.
Bij Bogena hebben ze nieuwe verpakkingen en op die staat vermeldt dat het ook door de voeding mag.
Dit in tegenstelling tot de oude verpakking.
Groetjes Riny :D

Tara

Hoi Cor,

gelukkig heb je contact gehad met de praktijk van Feld,
ik hoop voor je dat alles goed komt met Pico.

Moet je alleen die vitaminen van Bogena geven, of medicijn ook?