16 juni 2024, 11:48:09

Eivoer ?

Gestart door suusieke, 6 maart 2006, 23:39:52

« vorige - volgende »

suusieke

6 maart 2006, 23:39:52 Last Edit: 14 maart 2006, 19:17:12 by Stijn dc
Hallo,

ik heb een jonge valkparkiet van een paar maanden.
Maar ik vind hem wat stil de laatste tijd, hij trekt zich steeds terug en gaat op de grond onder zijn voerbakje zitten.  Daarom ben ik eens gaan kijken over voeding en gedrag enzo. Ik voer hem alleen zaadjes, en wat trosgierst. Is eivoer dan ook noodzakelijk of is dat alleen maar als je een nestje wil?
Ik snap niet waarom mijn parkietje zich zo terug trekt, hoop niet dat ie ziek is ofzo.

Groetjes Susan

Karin

Ja, valkparkieten hebben eivoer nodig. Ik weet niet waarom ze op de grond zit. Misschien wil ze een ei leggen ? Zit ze steeds met haar staart omhoog ?

Groetjes, karin.
Groetjes, Karin





mijn website

mijn dagboek

De Bonte Parel hyves

yvesvdn

ik geef af en toe eivoer, zeker niet teveel.
ik meng dat dan gewoon tussen zijn zaden en pellets.
verder geef ik af en toe eens trosgierst.
en 1x per maand ofzo doe ik eens wat druivensuiker in zijn bakje, maar dierenarts zei dat dit zeker niet teveel mag, zeker nooit meer dan 2 dagen na elkaar.
en verder gewone zaden en pellets, die zijn natuurlijk altijd ter beschikking, net als iedere dag vers water.

Tara

Hoe oud is je valkje precies?
Geef je hem ook kalk en sepia?

Misschien kun je eens een foto neerplaatsen van je valkje zodat we eens kunnen oordelen.

Groetjes, Tara

suusieke

Hier is een foto van Puk, ik heb hem gekregen toen hij 2 weken was uitgevlogen. Dat was in november.


Tara

Volgens mij is het een popje :)
Heeft zo'n beetje die uitstraling,
die zijn altijd wel wat kalmer dan mannetjes.
Ik vind wel dat ze iets mag verdikken, maar dat is moeilijk aan te tonen aan de hand van een foto.

Groetjes, Tara

Riny

Citaat van: Tara op  7 maart 2006, 21:37:19

Ik vind wel dat ze iets mag verdikken, maar dat is moeilijk aan te tonen aan de hand van een foto

Hoy Tara
Zou het dan niet verstandiger zijn om dit niet te zeggen?.
Susan wordt zo alleen maar meer ongerust,en misschien is dat wel helemaal niet nodig.
Beter eerst wegen !
Groetjes Riny :D

suusieke

Hallo hallo,
Nou het ging helemaal niet zo goed met Puk. Maar ik heb hem nou ESB 3 gegeven. En volges mij is hij ook een beetje te mager want dat borstbeen voel je nogal goed. ik heb hem ook gewogen, maar hij woog ongeveer 90 gram als ik het niet mis heb. Was gewoon op zo'n keukenweegschaal. Maar hij krijgt verder goed te eten, dus ik snap niet zo waarom hij zo mager is. Omdat hij ziek is misschien? :S
Hopelijk gaat het morgen beter naar die esb3, afwachten maar...
Groetjes Susan

Riny

Hallo Suusieke
90 gram is geen slecht gewicht hoor.
Je weet natuurlijk niet of de weegschaal goed weegt.
Kun je niet ergens een digitale weegschaal lenen.?
Van ESB 3 heb ik nog nooit gehoord,wat is dat eigenlijk?.
Wel kun jij jou valkjes als je hem graag wat dikker wil laten worden ,wat zonnebloempitjes geven.
Die eten ze meestal heel graag en zijn erg vetrijk.
Veel succes Riny :D

Tara

Hoi Susan,

waarom is ie ziek denk je?
Ziet ie er ziek uit?

Want het borstbeen moet je wel kunnen voelen,
je mag het alleen niet zien uitsteken ;)

suusieke

Nou, die ESB 3 heb ik gekregen van de man waar ik Puk heb gekocht. Dat was een soort anitbiotica voor de darmen. En ik moet zeggen dat hij wel een stuk is opgeknapt :)
Eerst zat hij hele dag te slapen en beetje te bibberen, en wilde nergens naartoe en vloog niet. Maar is hij weer wat actiever. Hij zit toch nog wel in zijn hoekje op de grond, maar ik hoop dat dat nog minder word.

ik heb er ook nog een fotootje bijgedaan van vandaag :)
En van die zonnepitjes..die zitten al wel door dat basisvoer maar die laat hij liggen volgens mij:P
Groetjes suuske

Riny

Hoy Suusieke
Je zou anders bij de dierenwinkel eens kunnen vragen, of ze gepelde zonnpitjes hebben of safloorpitjes.
Fijn dat het al wat beter gaat.
Groetjes Riny :D

suusieke

Ik heb nog een vraagje over het kuifje. Want Puk heeft nou 2 van die hele smalle lange speertjes, en het is net of die uitvallen want die zitten best los. Maar die zitten er ook al weken. Heeft dat ook met de rui te maken ofzo ?

Riny

Hoy Suusieke
Dat zou best kunnen.
Wel moet ik je zeggen dat ik vorig jaar een valkje opgevangen heb die ook zo'n kuifje heeft.
Meer als 3/4 veertjes heeft hij niet.
Verder is die zo gezond als een vis.
Groetjes Riny :D

suusieke

Voor de rest zitten er nog wel andere veertjes in zijn kuif hoor, maarja ziet grappig uit  ;D