4 eitjes, maar ze broeden voor geen meter (nu wel)

Gestart door Kolkkie, 6 maart 2006, 14:05:25

« vorige - volgende »

Kolkkie

Hallo,

Punky en Minggu hadden weer enorme zin in 18+ activiteit.
Op 20 februari heb ik ze het blok weer aangeboden en ze gingen meteen aan de slag.

Op 27 februari had Minggu haar eerste eitje gelegd.
Inmiddels zijn er 4 eitjes (gelegd op 27-2, 1-3, 3-3 en 5-3), maar ze broeden eigenlijk voor geen meter.

Minggu broedt 's nachts wel, maar overdag is het een ramp.
Punky broedt nl. overdag, maar die is bij het minste of geringste meteen van de eitjes af.
Vervolgens keert hij ook niet meteen weer terug naar de eitjes.
Als ik maar iets laat kraken wat een zak is, zijn ze beide van de eitjes af en ze gaan er (bijna) niet meer op.
Verder zijn Punky en Minggu erg onrustig.
Veel krijsen en onrustig over de stok gewandel.
Ook met andere dingen komen ze van de eitejs af.
Als ik de deur open, ga verzitten op de bank ed.

Vanmorgen is Punky omstreeks 10 uur van de eitjes gekomen en tot nu nog toe (14 uur) zijn ze niet meer bebroed.
Punky zit nu wel af en toe in het blok, maar die lijkt dan eerder bezig met het blok te verbouwen en de eitjes te klutsen dan dat hij bezig is moet iest wat op broeden lijkt.

Bij hun eerste nestjes heb ik eigenlijk geen problemen gehad, op en kapot ei en een dood jong na.
Ze hebben keurig gebroed en gevoerd, maar nu lijken ze er met de pet naar te gooien.

Heeft iemand een idee wat het kan zijn?

Er is verder niets veranderd.

Groetjes,

Mariska
Trots baasje van Pukkie en Harley (koppeltje), Lisa (dochter), Einstein (oma van 22 jaar), Bart en Homer.

Coco R.I.P. ??-??-1995 - 14-08-2006

Rianne

Hoi,

kun je ze niet ergens anders plaatsen, waar het rustiger is? Misschien zijn ze nog net iets te vroeg, en gaat het het volgende nest beter. Is dit hun eerste nest? Nee toch?

Kolkkie

Citaat van: Rianne op  6 maart 2006, 14:12:58
Hoi,

kun je ze niet ergens anders plaatsen, waar het rustiger is? Misschien zijn ze nog net iets te vroeg, en gaat het het volgende nest beter. Is dit hun eerste nest? Nee toch?

Hoi Rianne,

Voor hun is het in totaal het 3de nestje.
Vorig jaar maart was hun 1ste nestje, in oktober hun 2de nestje en dan nu hun 3de nestje.

De kooi staat op precies dezelfde plek als al die vorige keren en verder is er eigenlijk niets veranderd in mijn kamer wat verontrustend moet zijn.
Ik kan ze ook niet kwijt op een andere kamer ivm de kat van mijn broertje.

Het is wel een beetje vreemd allemaal.

Groetjes,

Mariska

Trots baasje van Pukkie en Harley (koppeltje), Lisa (dochter), Einstein (oma van 22 jaar), Bart en Homer.

Tara

Hoi Mariska,

ik vind het ook vreemd,
kun je al zien of er bevruchte eitjes bij zitten of niet?
Ik vind het erg raar dat het eerst erg goed gaat en nu niet.

Ik heb het ook nog voorgehad dat er alleen nog maar 's nachts werd gebroed, maar dat was nog voor ze uitgelegd was. Misschien beginnen ze met fulltime broeden als ze uitgelegd is?

Kolkkie

Hoi Tara,

Het zou misschien kunnen dat ze pas beginnen met broeden als ze uitgelegd is,maar ik vind het dan wel vreemd.

Bij hun eerste 2 nestjes hebben ze vanaf het begin goed gebroed, dus het is best vreemd dat ze nu ineens verzaken om het zo te zeggen.
Punky zit nu net een half uurtje te broeden weer, gelukkig.

Als ik afga van hun vorige 2 nestjes, dan moet Minggu nog 1 ei leggen (voorgaande 2 nestjes hadden ze elke keer 5 eitjes).
Ik ben benieuwd.

Groetjes,

Mariska

Tara

Hoi Mariska,

elk koppeltje heeft wel 'ns een slechte keer hoor,
een van mijn beste koppels heeft het ook al 'ns slecht gedaan, nouja qua broeden, maar toch is ze er in geslaagd ze uit te broeden.

Ze had ook vaak een verschillende techniek, de ene keer broedde ze vanaf ei één, de andere keer vanaf ei twee, dan nog eens nadat ze was uitgelegd. Misschien is dit net zo ;)

Groetjes, Tara

Kolkkie

6 maart 2006, 19:48:34 #6 Last Edit: 6 maart 2006, 20:38:09 by Kolkkie
Hoi Tara,

Ik kijk het gewoon nog even aan.

De eitjes heb ik nog niet geschouwd, en aangezien mijn Terminator ;D (Punky) momenteel op de eitjes zit.
Als het even lukt wil ik morgen even kijken, ook of er al een 5de eitje is.

Als Punky aan het broeden is, dan houd ik geen vingers meer over, vandaar de bijnaam Terminator ;D.

Vanmorgen had hij mij ook te pakken bij het verversen van het water, met als resultaat een flinke snee, want het heerschap liet niet los :(.
Hij bleef mij maar vasthouden met zijn snavel.

Groetjes,

Mariska

Tara

Jouw Terminator lijkt (qua uiterlijk) een beetje op Loky,
qua gedrag nog net niet, ik heb hier geen terminator ;D
Maar ik vind het wel positief dat hij de eitjes zo beschermt.

Zonde van je vinger, maar je moet het beestje begrijpen hé Mariska ;D ;D

Kolkkie

Hoi Tara,

Het is voor het goede doel zeg maar dat ik mij laat bijten haha ;D.

Minggu zit nu op de eitjes, dus ik zou er evt. nu wel bijkunnen, maar ik wil ze nu even goed en rustig laten broeden.

Misschien zijn de mijne wel avond en nachtbroeders ;D.

Nu doen ze wel hun best, alleen moet ik nu geen zak chips opentrekken want dan vliegt Minggu weer van de eitjes af.
Vreemde valkjes heb ik toch :P ;D.

Groetjes,

Mariska

Tara

Ohja,
zo is het overigens ook lekker gezond voor jezelf hé, geen chips ;D

Kolkkie

Inmiddels heeft Minggu weer een ei eruit gepoept ;D. De teller staat nu op 5, net als hun vorige 2 nestjes.
Punky zit nu keurig te broeden op de eitjes en Minggu zit lekker uit te rusten.

Misschien zijn ze deze keer wat lakser als de vorige keren.

Aangezien Terminator op de eitjes zit, kan ik helaas nog niet gaan kijken of ze bevrucht zijn :(.

Citaat van: Tara op  7 maart 2006, 09:19:46
Ohja,
zo is het overigens ook lekker gezond voor jezelf hé, geen chips ;D

Tsja....Dan zeg je ook weer wat haha ;D.
Maar je hebt er wel gelijk in ;).

Groetjes,

Mariska

Andrea

Hoi Mariska,

Hoe is het nu met Punky en Minggu?
Echt gek dat ze overdag zo slecht broeden. Vooral omdat de vorige keren het goed is gegaan. Het kan ook gewoon zijn dat er gewoon een keer een slechte ronde tussen zit. Jammer is dat natuurlijk wel. Maar wie weet komen er toch nog jonkies. Misschien kun je de eitjes schouwen als terminator van het nest is.  Het is verder wel een goed teken dat Punky zo territoriaal is. Alleen minder voor je arme vingers ;D
Misschien gaan ze inderdaad pas broeden als de eitjes allemaal gelegd zijn. Bij het vorige nestje van Sparkle en Binkie gingen ze pas na ei 3 broeden. en het eerste nestje al direct na het eerste ei.
Ik ben benieuwt, afwachten maar...

Groetjes Andrea

Binkie en Sparkle

Kolkkie

Hoi Andrea,

Vandaag zijn ze echt fanatiek aan het broeden. Punky en Minggu zitten nu beide op de eitjes, dus er is voor mij nu geen eer te behalen ;D.
Aan de andere kant zit ik er aan te denken om pas over een dag of 2 te gaan kijken. Dan kan ik alle eitjes in 1 keer schouwen anders moet ik voor het 5de ei speciaal Minggu weer van haar eitjes af jagen.

Volgens mij hebben ze af en toe ruzie om de eitjes, woe het meeste neemt ofzo.
Net kwam er een klein kreetje uit het blok vandaan van Minggu.
Of Punky moet Minggu weer aan het plukken zijn.

Groetjes,

Mariska

Kolkkie

Punky en Minggu hebben net weer zitten wipwappen.
Ik heb snel mijn kans waargenomen aangezien de eitjes even verlaten waren.
Van de 5 eitjes heb ik er snel 4 bekeken. Van die 4 waren er 2 bevrucht.
Één was al flink aan het groeien en 1 was in een beginstadium.

De anderen bekijk ik over een paar dagen wel.

Volgens mij moet het dus wel allemaal goedkomen :).

Groetjes,

Marsika

Tara

Hoi Mariska,

dat gaat dan toch de goede kant op hé,
gefeliciteerd trouwens met je (1) vijfde eitje en (2) je twee bevruchte eitjes!
Het moet dus toch zijn dat ze wel tamelijk broeden.
Misschien ben je een beetje overbezorgd en let je er een beetje te veel op?

Groetjes, Tara