primrose? pastelwang/geelwang? wat moet ik er van denken!

Gestart door nick01, 6 maart 2006, 11:06:08

« vorige - volgende »

nick01

zoals jullie zien ben ik nog niet zo lang ingelogd.
maar toch heb ik de vraag is die hele mutatie primrose niet een beetje overdreven.
een primrose is in mijn ogen gewoon een bonte valk.
ik heb t idee dat je zo de mutatie op zich uit elkaar gaat trekken en in hokjes plaatst.
maar is dit inmiddels ook al een erkende mutatie of is t nog steeds alleen in de volksmond?
en net als de pastelwang en geelwang is de pastelwang niet gewoon een wat lichtergekleurde geelwang?
of is een geelwang een nog niet goed doorgekweekte (hier bedoel ik mee dat ie nog niet op zijn gewenste niveau is) pastelwang?

laat jullie reactie hier eens op horen ik ben benieuwd.
trouwens gezellige boel hier , steek je echt wat van op.

Rianne

Ik denk dat het zo is, zo gauw duidelijk is dat een bepaalde kleur via vererving wordt doorgegeven, dat het dan een mutatie genoemd word.

Lin

In mijn ogen is een primroos een mutatie. Want het is niet echt bont overal ,maar echt twee manen op de rug.
Citaat van: Rianne op  6 maart 2006, 12:08:36
Ik denk dat het zo is, zo gauw duidelijk is dat een bepaalde kleur via vererving wordt doorgegeven, dat het dan een mutatie genoemd word.

denk ik ook. Als de geelwang het doorgeeft dan komen er geen pastelwangen maar echte geelwangen.

Volg onze kwekerij ook op Facebook (klik op Like)

Kirsten

Hoi,

Ja ik moet zeggen dat ik het een leuk topic vind.
Volgens mij kan je bij vererving niet direct spreken van een mutatie, maar moet dit ook goedgekeurd en erkent worden.
Het mooie van primrose vind ik wel dat ik het op buitenlandse sites niet direct kan terugvinden,. Wie weet de directie regels van een primrose? voorheen dacht ik dat het alleen kon bij bont, maar in een ander topic las ik dat ook de bonte witmasker het kent?,. klopt dit,. en wie bepaald dit?

en de mutatie 'geel', hij staat wel op de mutatieposter van de valkparkiet,. net als een dubbelkuif, maar nergens in mutatietabellen wordt deze vererving genoemd,.

Groetjes
Kirsten

Onze hobbykwekerij en webshop vind je hier!

--------------------------------

Tara

Hoi,

zo zag ik het ook altijd,
zo zie ik het zelfs nog steeds een beetje,
ik vind ze heel mooi om te zien, maar meestal vind ik ze idd ook zwaar bont als ik eerlijk ben...

Trouwens, als je twee zwaar bonte valkjes die dus Pimrose genoemd worden, met mekaar koppelen en dan heb je een grote kans dat de jongen ook zwaar  bont zullen zijn.

Zo zie ik het...

Groetjes, Tara

♪ Marlies

Bij pastelwangen en geelwangen  zie je toch echt wel verschil.
Bij een pastel zijn alle kleuren wat zachter .

De kweek weet ik niet, bij mij moet de pastelwang het eerste nestje nog krijgen. De geelwangen hebben het vorig jaar wel helemaal zelf gedaan. ;D

Karin

Ik zelf vind het moeilijk het verschil van een pastelwang en een geelwang te zien, dan moet je ze naast elkaar zien. Maar wat ik begrepen heb is pastelwang een mutatie die wel zelf broed en grootbrengt én een stuk duurder ( lees : nieuwer ) is dan de geelwang ;) Ook zou het dominant zijn over witmasker. Maar daar heb ik niet genoeg kaas van gegeten  ;D Primrose is niet alleen een Nederlandse benaming / uitvinding. Ik heb pas een engelstalig valkparkietenboekje gekocht en de schrijver daarvan kweekt veel met primroses en noemt het ook steeds. Zover ik weet is het op tentoonstellingen nog geen erkende mutatie. Ik gebruik de benamingen zwaar bont en primrose door elkaar. Ik hoop wel dat mijn primroses = zwaar bonte  ;D ;D ;D inderdaad deze kleuren doorvererven, want mijn gewone flink bonte man x pop split voor flink bont geeft prachtige jongen hoor, maar met weinig bont.  En als jullie denken dat bij valkparkieten de benamingen onduidelijk zijn, kijk dan eens naar soorten als de catharina parkiet, daar is nog meer onduidelijkheid, daar zie je door de bomen het bos niet meer  ;D

Groetjes, Karin.
Groetjes, Karin

mijn website

mijn dagboek

De Bonte Parel hyves

♪ Marlies

Hoi Karin,

Als je de virtual breeder van Kirsten Munson gebruikt, dan kun je inderdaad zeggen dat pastelwang dominant is over witmasker.

Moeder:pastelwant gepareld
Vader:lutino split voor witmasker {X1:  gepareld}

man afkomst:
25% gepareld split voor witmasker pastelwang (*this bird will appear to be a visual pastelface*) {X1:  lutino}
25% wildkleur split voor witmasker pastelwang (*this bird will appear to be a visual pastelface*) {X1:  lutino} {X2: gepareld}
25% gepareld split voor pastelwang {X1:  lutino}
25% wildkleur split voor pastelwang{X1:  lutino} {X2: gepareld}

pop afkomst:
25% lutino gepareld split voor witmasker pastelwang (*this bird will appear to be a visual pastelface*)
25% lutino split voor witmasker pastelwang (*this bird will appear to be a visual pastelface*)
25% lutino gepareld split voor pastelwang
25% lutino split voor pastelwang

Over een paar maanden zal ik het weten, want dan hoop ik de eerste jonge pastelwangen te hebben uit bovenstaand koppel.

Groetjes Marlies

Roosje

Weer een discussie over de primrose... ::)

Ik zal hier het stukje plaatsen wat Ludo al op het forum heeft gezet. Deze theorie lijkt mij het meest waarschijnlijk.

WAAROM KOMEN ER REGELMATIG BONTE VOGELS UIT PRIMROSES

Hallo, de primrose is een mutatie die mij al jaren facineert, na veel zoeken heb ik ook nog anderen gevonden die ze kweken en heb ik de volgende theorie samengesteld. (deze is gebaseerd op ervaringen van verschillende kwekers, maar blijft een theorie)
Omdat ik heel veel vragen krijg rond deze vogels, zet ik graag even op een rijtje welke gegevens ik verzameld heb.

Het meest voorkomende probleem is dat veel primroses die je vind, dan wel primroses zijn, maar dat die ook nog split voor bont kunnen zijn.
En als je die twee perfect uitziende vogels tegen elkaar je zet, je in één nest nog steeds perfecte primroses kan krijgen (waarvan je onmogelijk kan weten of ze split voor bont zijn)  maar ook "gewone" bonte

De primrose is een nieuwe en prachtige mutatie.
Het enige probleem is dat deze mutatie gelijkenis vertoond met zwaar Bont.
Wat is een primrose ?
Een ideale primrose is een valkparkiet die er zoveel mogelijk uitziet als een lutino (geel) en waarvan alleen de vleugelschouders gekleurd zijn tot maximum de ellebogen.
(bij witmaskerprimroses ziet de valkparkiet er uit als een albino (wit) )waarvan alleen de vleugelschouders gekleurd zijn tot maximum de ellebogen.
Een lichte weinig opvallende streeptekening in de staartpennen bij te poppen (en jongen, bij de mannen verdwijnt die) zou toegelaten zijn (dikwijls ook de enige manier om het geslacht te kunnen zien)
Plaatsen die dikwijls voor verbetering vatbaar zijn, zijn de kop, de nek, de rug, de borst, de staart.
Opgelet, als jou valkje bijvoorbeeld een donkere pen in zijn staart heeft of een vlekje op zijn kop, dan wil het nog niet zeggen dat het geen primrose is, het is alleen geen prefecte primrose. Als deze "fouten" echter gaan overheersen dan heb je vermoedelijk een zwaar bonte.

Waar moet je op letten bij de kweek met primroses.
PROBEER TEN ALLEN TIJDE TE VERMIJDEN OM EEN PRIMROSE TEGEN EEN BONTE TE ZETTEN !
(dat is in het verleden jammer genoeg heel veel gebeurd en zal ook nog heel veel gebeuren)
De verleiding is groot, zeker als je een mooie zwaar bonte hebt en je weet hoe moeilijk het is om aan primroses te komen.
Als je primrose tegen bont zet, krijg je het volgende
100.0 % Bont split Primrose VOGEL KAN ER ZOWEL UITZIEN ALS BONT OF ALS PRIMROSE
Want naar verluid zou split Primrose "kunnen doorlekken" (net zoals een wildkleur split lutino dikwijls bonte vlekjes in de nek heeft)

Als je nu zo'n bont split primrose tegen een elkaar gaat zetten (meestal per ongeluk, want je kan het onderscheid meestal niet zien), dan pas krijg je echte soep.
Dan krijg je in één nest naar verluid het volgende:
Enkele "echte volbloed primroses" die zien eruit als een primrose
Enkele "primroses split bont" die zien eruit als een primrose
Enkele "bonte split primoses" die eruit kunnen zien als een primrose maar zien er dikwijls niet zo uit
Enkele "bonte split primroses" die eruit kunnen zien als bonte
Enkele bonte die zien er niet uit als een primrose

De enige remedie is, door verder te kweken met die vogels die er echt uitzien als een primrose en zo kan je die bonte splitten er weer uitkweken

Het meest voorkomende probleem is dat de meeste primroses die je vind, dan wel primroses zijn, maar dat die ook nog split voor bont kunnen zijn.
En als je die twee perfect uitziende vogels tegen elkaar je zet, je in één nest nog steeds perfecte primroses kan krijgen (waarvan je onmogelijk kan weten of ze split voor bont zijn)  maar ook "gewone" bonte

Nog één opmerking, de gewone primrose heeft zwarte ogen.

Dus veel geduld en succes nog met de primroses

Groeten Ludo

Kirsten

Hoi Roosje,

Dit verhaal had ik al eerder gelezen van Ludo, maar waar het hier denk ik ook om gaat is of het een 'erkende'' mutatie is.
Ik vind zelf persoonlijk inderdaad ook dat we niet te snel bepaalde mutaties in hokje moeten gaan plaatsen,.Primrose is voor mij zwaar bont,. Ik heb er zelf twee namelijk, maar heb ze niet zo 'gekocht'. Ik ben er zelfs pas achter gekomen door de topics hier.
Wie bepaald nu of dit een wereldwijde mutatie is? en wat de normen zijn.? er is verder nog niet erg veel over deze mutatie bekend,.vind ik. Ik zoek vaak mutatieomschrijvingen op amerikaanse/buitenlandse sites op,.maar deze kom ik niet tegen,.
Geelwang en pastelwang wel, dus die bestaan misschien al langer?

Groetjes
Kirsten

Roosje

Ik denk dat dat het is.

Maar om nou meteen te gaan zeggen dat het alleen maar zwaar bont is vind ik niet helemaal kloppen. Het heeft gewoon even tijd nodig en straks is de primrose misschien ook een erkende mutatie :)

Kirsten

nee daar geef ik je gelijk in,. het is niet 'zomaar' een zwaar bonte valk,. want ik vind het om zekers een erg mooie variant,. Dat had ik wat te snel opgeschreven, sorry, is al laat ;) :D
Ik ben heel benieuwd hoe het met de kweek van primrose gaat dit jaar en of er over de vererving nog iets meer bekend wordt

Groetjes
Kirsten

nick01

ik zie dat er dus nog wel het 1 en ander aan verwarring over is.
nogmaals ik heb t idee dat zo'n tekening gewoon stom toeval is en ben benieuwd of t een erkende mutatie wordt.
je kunt wel zeggen dat t vererft maar als t nou op dezelfde manier vererft als gewoon bont?
ik weet niet ik blijf t moeilijk vinden.
en pastelwang en geelwang? tja als pastelwangen wel zelf broeden zonder problemen zal er inderdaad wel verschil in zijn.
nou is dat primrose niet echt mijn ding.
ik ga helemaal voor bonte witmaskers en bijna alles met rode ogen (fallow-albino-zilver).
gelukkig heeft ieder zo eigen smaak.

Ludo

Over mutaties kan je uren blijven praten.
Er is echter één eenvoudige test.
Als je een geelwang tegen een pastelwang plaatst dan krijg je wildkleurtjes, dat bewijst heel efficient dat het twee verschillende mutaties zijn.
Pastelwangen hebben ABSOLUUT niks te maken met geelwangen. Het gen zit op dezelfde plaats als het witmasker gen.
Ik heb zowel pastelwangen als geelwangen als primroses en in het frans zeggen ze "les gouts et les couleurs ne se discussent pas" over kleuren en smaken kan je eigenlijk niet discussieren.
Ik vind het altijd vreemd dat mensen die zelf niet kweken met een bepaalde mutatie daar een mening over hebben, maar dat zal wel aan mezelf liggen zeker ?

Groeten

Ludo
Voorzitter
Internationale Werkgroep Valkparkieten
www.werkgroepvalkparkieten.tk

Kirsten

Hoi Ludo,

Ja dat klopt inderdaad,. pastelwang en geelwang, dan krijg je wildkleuren,. behalve als de man de geelwang is,. want dan krijg je ook geelwangpoppen,. het is een geslachtsgebonden mutatie toch?

Heb je trouwens ook zo'n 'test' voor primrose?

Groetjes
Kirsten