7 mei 2025, 18:21:07

Valkjes worden minder tam

Gestart door Lauwtjj_zomerhuis, 3 maart 2006, 13:38:35

« vorige - volgende »

Lauwtjj_zomerhuis

Ik heb 2 valkjes, Olly en Frits!

Het vrouwtje was super tam, maar dat word heel erg minder door frits! Frits was tam totdat Olly kwam.. Toen was hij opeens zo bang als ik weet niet wat voor mij (hmm domme vogel)
Olly was super tam en niet gedient van Frits.. maar dat maakte Frits niet uit, hij deed alles om bij haar te zijn! Hun kooi staat de hele dag open..

Nu word Olly steeds meer afhankelijker van mij  :'(
Ze wil wel op mijn hand! en als ze ziet dat ik wat lekkers heb komt ze meteen, maar zodra ik naar de bank toe wil lopen vliegt ze terug naar de kooi! Ik heb al zoveel geprobeert, trostgierst werkt niet meer.. Eerst was ze er ook gek op om lekker op haar kopje te aaien, nu word ze boos als je het ook maar even probeert! Heb ik iets verkeerds gedaan? Of komt het omdat ze steeds meer met Frits optrekt?
Ik ben van plan ze in de kooi te doen als ik wegga (vanwege Olly's aanvallen) zal dit helpen?
Zullen ze me hier nog meer op aan gaan kijken! Ik vind het niet meer leuk zoo..  :'(
IK wil mijn gezellige valkjes weer trug!!

Wie kan me tips geven? Met mijn hand in de kooi zitten ken ik al, maar of het zin heeft? want ze stapt dan wel gewoon op.. maar zodra ik richting de bank wil lopen dan gaat frits irritand vliegen alsof ik haar wat aan wil doen.. en dan vliegt zei ook weg

Groetjes Laura
Liefs van Laura en de valkjes Olly en Frits!

Rianne

Je valkjes zijn denk ik een koppeltje aan het worden. Hierbij zullen ze de interesse in jou wel wat verliezen. Probeer toch zoveel mogelijk met hun allebei bezig te zijn, want ze zullen elkaar niet uit het oog verliezen en gaan roepen als ze elkaar niet meer zien.

Lauwtjj_zomerhuis

Citaat van: Rianne op  3 maart 2006, 13:40:28
Je valkjes zijn denk ik een koppeltje aan het worden. Hierbij zullen ze de interesse in jou wel wat verliezen. Probeer toch zoveel mogelijk met hun allebei bezig te zijn, want ze zullen elkaar niet uit het oog verliezen en gaan roepen als ze elkaar niet meer zien.

Nou een koppeltje!? in en rond om de kooi pikken ze elkaar als ze elkaar tegen komen.. Ze zitten savonds wel samen op de stok in de kooi, maar nog nooit tegen elkaar aan gezeten terwijl ik ze nu al anderhalf jaar ofzo heb?
Frits ziet haar als zijn eigendom, olly hem niet echt.. Maar het probleem is zodra ik Olly uit de kooi haal gaat hij als een gek in paniek rondvliegen en zorgt er dus voor dat Olly naar de kooi terug vliegt!
Vanochtend had ik Olly eindelijk zover dat ze weer bij me op schoot zat, maar dit was niet voor lang! en of ze het nou echt fijn vond.. Hmm neej!

Is het misschien een idee om Frits in de kooi proberen te doen en Olly er dan alleen uit te halen?
Eigenlijk is voor Olly wel een soort straf om in de kooi SAMEN met frits te zitten.. dan kan ze namelijk  niet meer kiezen of ze even alleen op de kooi wil gaan zitten.. Misschien dat ze daarom liever bij mij wil zijn?
Njaa ik ga het ieder geval even proberen.. Alleen ben zo bang dat ik het alleen maar erger maak!

Rianne

Echt een koppel of niet, ze hechten wel waarde aan elkaars gezelschap. Dat komt omdat valkjes groepsvogels zijn.
Je kunt Olly ergens mee naartoe nemen waar Frits haar niet kan zien of horen, en zien hoe ze op je reageert.

Hoe lang zitten ze al samen in een kooi?

Lauwtjj_zomerhuis

Anderhalf jaar.. MAar de kooi stond altijd open.. maar vanaf nu gaat dat veranderen!
Frits zit namelijk altijd op en rondom de kooi.. Dus het gaat nog een hele klus om hem in ze kooi te krijgen! ik zal geen eten meer buiten de kooi hangen, misschien dat hij dan vaker in de kooi zit.
En Olly naar een andere ruimte meenemen gaat alleen als Frits in zijn kooi zit, omdat hij anders meteen op mijn hoofd gaat zitten.. en dan wegvliegen en dan kan ik 10 keer overnieuw proberen om Olly te pakken, maar dan zie ik al meteen in dat het geen nut zal hebben ..

Lauwtjj_zomerhuis

Ze zitten nu opgesloten in de kooi, en wat voel ik me schuldig  :-\

Vooral Frits is duidelijk boos op me..
Pfffh dit vind ik toch best wel moeilijker dan ik dacht.

Lauwtjj_zomerhuis

Als mijn goede bedoelingen niet gaan werken over een maand  ofzo wat adviseren jullie mij dan?

Ik zat zelf al te denken als dit niet lukt om ze voor 3 weekjes ofzo uit elkaar te plaatsen, maar ja dan heb ik Olly wel terug (weet ik zeker) maar dan kan de band tussen hun natuurlijk verstoord raken!

Rianne

Moeilijk is dit hoor. Ik heb het zelf ook, mijn albino was echt supertam, maar sinds hij een vriendinnetje heeft wil hij niet meer door me geaaid worden. Wel bij me zitten. Maar als hij gelukkig is met zijn popje, dan vind ik het ook goed. :)

Riny

Hoy Laura
Dat is inderdaad een moeilijk probleem wat je hebt.
Ik begrijp niet helemaal waarom je de kooi niet meer open wil laten staan.
Is dit omdat ze zo minder tam zijn geworden?
Toch denk ik dat jij voor jezelf een keuze zult moeten maken wat je nu het liefste hebt.
Of je lieve Olly weer helemaal tam ,of  Olly en Frits een koppel laten zijn.
Pas als jij weet wat je wil kun je daarop inspelen.
Als je besluit om ze uit elkaar te halen en allebei in en apart kooitje te plaatsen,dan zet je die kooien toch vlak bij elkaar neer.
Dan hebben ze evengoed gezelschap aan elkaar.
Misschien dat je op die manier Frits ook tammer krijgt.
Groetjes Riny :D

Lauwtjj_zomerhuis

4 maart 2006, 10:55:32 #9 Last Edit: 4 maart 2006, 10:59:05 by Lauwtjj_zomerhuis
Ik kies er voor om ze Allebei weer helemaal tam te krijgen, Frits wilde altijd op mijn vinger zitten, nu niet meer! Dus dat ga ik hem ook weer proberen aan te leren! Maar dat lukte eigenlijk alleen telkens als hij alleen zat, dus ben benieuwt of het nu gaat lukken. En Olly.. Ze moet gewoon weer zichzelf worden.
Want opzich heb ik het gevoel dat Olly meer liefde nodig heeft, maar ja als ze zo doet gaat dat lastig! Als ik zoiets had van agh ze hebben elkaar dan had ik ze met rust gelaten, maar dat gevoel heb ik niet. Dus tja dan is de keus makkelijk gemaakt voor mij.

Ik doe ze voor een weekje in hun kooi, en in die week mogen ze 1 keer los, ik denk dat Olly het dan wel zat word, en graag bij mij wil komen zitten!

Ik wil ze ieder geval niet splitsen denk ik,, denk dat Frits dan gaat schreeuwen van hier tot tokio, daar zit ik nou ook weer niet op te wachten dus probeer even eerst wat andere dingetjes! ik hoop dat het lukt! het trostgierst is in de kooi uit mijn hand ieder geval niet meer eng voor ze.. Ze weten wel dat ze niet bang hoeven te zijn, ik denk alleen dat ik alles gewoon weer vanaf begin af aan moet aanleren! Dus ik ben nog wel effetjes zoet hiermeeĀ  ;D

Het goede is dus dat ze weer trostgierst uit mijn hand eten, want ze hebben door dat ze alleen trostgierst krijgen als het in mijn hand zit.. Anders neem ik het gewoon weer mee de kooi uit als ze niet etenĀ  ;)
Dus ik begin het gewoon vanuit de positieve kant te zien, dat alles op nieuw aangeleerd moet worden.

Riny

Citaat van: Lauwtjj_zomerhuis op  4 maart 2006, 10:55:32
Dus ik begin het gewoon vanuit de positieve kant te zien, dat alles op nieuw aangeleerd moet worden.

Hoy Laura
Ik denk dat dit de allerbeste manier is om er zo over te denken.
En als je het zo gaat doen, moet het wel lukken.
Hou je ons op de hoogte?
Groetjes Riny :D

Lauwtjj_zomerhuis

Ja, zal ik zeker doen!
Ben benieuwd hoe snel, of langzaam het zal gaan.
Ik moet eerlijk toegeven dat de vooruitgang flink in zicht is, aangezien Frits de uitdaging aan durfde en op mijn vinger ging zitten! een aantal keren sprong hij er weer af zodra ik iets naar beneden wilde gaan met mijn hand! maar hij is toch via mijn hand de kooi uit geholpen.

Dus ik ben tot nu toe zeer tevreden  ;D

Groetjes Laura