valkparkieten en andere vogels samen houden

Gestart door M., 19 februari 2006, 18:05:29

« vorige - volgende »

M.

Heeft iemand ervaring van het houden van valkparkietjes samen met andere parkietachtigen, kleine papegaaitjes?

Mijn vriend heeft kennis gemaakt met bonte boertjes en vind deze dus net zo leuk als valkjes.

Mijn vraag is dus of het mogelijk is deze samen te houden met valkjes in een kamervoliere?

Wie heeft hier ervaring mee of kan me meer vertellen over t houden van valkjes met andere vogelsoorten?

Inger m

Hoi,
Zelf zou ik beide soorten niet samenhouden. Valkparkieten zijn heel rustige vogels en delven helaas vaak het onderspit tegen andere soorten. Er kunnen daardoor ernstige verwondingen ontstaan. Hou beide soorten bij voorkeur apart.

gr Inger
Lots of people talk to animals. Not very many listen, though. That's the
problem.

M.

Het proberen dus niet waard ;)
Dan neem ik geen risico en wil mn vriend toch bonte boertjes dan ga ik ze gewoon een eigen kooi geven.

Ik heb hier in de buitenvoliere parkieten samen zitten met valkparkieten en dat gaat tot nu toe prima, het koppel wat er bij inzit pakt ze gelukkig wel aan als de parkieten vervelend zijn, ik heb hier 4 jonge parkieten van van t zomer, en dit zijn echt bengeltjes :lol:  en de niettamme valkjes van hierbinnen gaan van t zomer ook naar buiten en die zijn ook mans genoeg gelukkig dus dat zie ik ook wel goed gaan.. Maar tussen een parkiet en een bonte boertje zit ook wel verschil natuurlijk ;)

Bedankt voor je reactie :D

bobbie

Hoi,

Het is van Bonte Boertjes bekend dat ze eigenlijk alleen met soortgenoten gehouden kunnen worden.

Groetjes, Nel :)

Inger m

Hoi,
Grasparkieten en valkparkieten worden vaak samengehouden. Vaak gaat dit goed, maar het kan in het broedseizoen tot problemen leiden. Grasparkieten zijn veel feller en kunnen schade toebrengen aan de nesten van valkparkieten. Ik heb er een keer een jonge valkparkiet om moeten afmaken en dat was niet leuk.

Echter de meeste parkieten en papegaaien kunnen vrijwel alleen met soortgenoten -per koppel-  worden gehouden. Valkparkiten en grasparkieten kunnen wel gehouden worden in kolonieverband en samen broeden (liefst soorten afzonderlijk), maar dit is voor de meeste soorten niet mogelijk.

gr Inger
problem.

Riny

Hallo allemaal
Jaren geleden heb ik ook grasjes bij de valkjes gehad in het broedseizoen,NOOIT MEER.
De grasparkieten leken wel te veranderen in kanibalen.
Ik raadt het iedereen af om ze gezamelijk te laten broeden.
Groetjes Riny :D

Saar

ik heb grasjes en valkjes samen zitten en ik heb totaal GEEN problemen tijdens het broedseizoen

groetjes saar

Inger m

Hoi Saar,
Dan heb je geluk gehad. Vaak gaat het goed. Bij mij is het zeker 10 jaar goed gegaan. Daarna is het een aantal maal fout gegaan. Maar heb ik ook bij veel andere mensen al van problemen gehoord.

Dat je nu geen problemen hebt, is dus GEEN garantie dat het in de toekomst niet fout kan gaan. Ik hou nu dus alleen valkparkietenstellen in de voliere.

Zolang het goed gaat is het prima, maar ga het niet als advies geven naar mensen toe dat ze samen gehouden en gekweekt kunnen worden, want de gevolgen kunnen best heftig zijn.

gr Inger
problem.

disney

Hoi hoi

Ik heb een grasparkiet, valk en Bonte Boer in de huiskamer. De grasparkiet en valk leven samen in een kamervoliere, beide mannetjes. De bonte boer heeft een eigen kooi en wordt ook strikt gescheiden gehouden. Als de parkieten losgaan dan word de bovenkant van de kooi van de BB afgedekt tegen pootjes bijten. Zijn ze met zijn allen los, dan is de bb heel erg dicht bij mij en let ik 200 % op.
Niet dat de bb zo'n enorm moordmonster is, maar ze wil de parkieten wegjagen en wanneer dat niet lukt neemt ze wel harde maatregelen. Haar kooi en de mensen zijn in haar optiek van haar en daar mogen de parkieten niet aankomen. Het heeft in het verleden al tot een gebroken poot van de grasparkiet geleid, toen die niet snel genoeg van de kooi afging.

De gras en valk gaan samen wel goed. Ze wonen pas 3 weken samen, maar zijn al dikke vriendjes aan het worden. Dit grasparkietje is ook wel extreem lief, hij is zijn hele leven al bezig de wereld zoveel mogelijk liefde te geven, aandoenlijk gewoon.

Ik ben hier heel benieuwd hoe het gaat ontwikkelen. Denk wel dat er groot verschil in kamervogels en broedvogels zit.

Groetjes Karin