10 mei 2025, 17:16:42

Een aantal vraagjes

Gestart door sweetfuzzy, 19 februari 2006, 20:03:57

« vorige - volgende »

sweetfuzzy

Ik krijg donderdag waarschijnlijk mijn binnenvoiliere. Nu heb ik alleen nog een aantal vraagjes. Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen.

1.) Ik heb zelf nu 2 valkjes en een grasje. kan ik dat grasje straks in de binnenvolière zetten met een vriendje voor hem?

2.) Moet ik de volière eerst ontsmetten ivm met de vogelgriep (ook als hij nieuw en goed ingepakt is)?

3.) Van een vriendin krijg ik ook een valkje. Timmie ... Timmie is ongeveer 5 jaar oud. Voordat zij hem kreeg was hij tam maar hij moest niks van mijn vriendin hebben. Dus heeft ze er niks meer aan gedaan ... hij is wel heel gezellig ... echt lekker kwebbelen en zo. Hij kan ook leuke melodietjes fluiten. Zal ik deze valk ook in de volière doen of in zijn eigen kooi houden? Ik ben bang dat hij dan stopt met fluiten en dat zou ik zonde vinden.

4.) Als ik vogels bijkoop kan ik die dan zo in de volière stoppen of moet ik die eerst aan de anderen laten wennen en hoe pak ik dat aan.

Dit waren mijn vragen voorlopig. Mogelijk dat er nog meer vragen komen maar dat merken jullie wel  ;) ;) ;)

Groetjes Tamara
Groetjes van Sweetfuzzy en de valkenbende

Saar

antwoord op vraag 1: ja hoor dat kan wel. IK heb zelf binnen een grasparkietje en 2 valkjes in de kooi
antwoord op vraag 2: Ik zou de voliere wel goed schoonmaken voordat je hem gata gebruiken
antwoord op vraag 3: Als die het naar z'n zin heeft dan fluit die echt wel door hoor. Maar ik zou hem zowiezo eerst nog een poosje apart zetten zodat die aan jou en je huisje en aan de andere valkjes kan wennen
antwoord 4: Als je vogeltjes dr bij koopt, dan moet je ze wel in quarantaine zetten. Misschien zijn ze wel ziek en dat kan je soms niet meteen zien.

hopelijk is het wat duidelijker :P
groetjes saar

Sanna

Hoi Tamara,

Nog even als aanvulling op Saar: Timmie moet je ook in quarantaine zetten hoor! En dan niet alleen in een andere kooi, maar elke nieuwe vogel die je bijkoopt moet ook in een andere ruimte staan. Veel ziektes worden nl. door het stof uit de veren overgebracht. En wanneer de vogels in 1 ruimte staan kunnen de ziektes alsnog overslaan.

Ook hoeven je andere vogels niet persé ziek te worden omdat de nieuwe vogel ziek is. Iedere groep vogels heeft zijn eigen bacteriehuishouding. Wanneer de situatie verandert treedt er toch altijd stress op. Stress verlaagt de weerstand. Wanneer jouw vogels dan te maken krijgen met de bacteriën van de nieuwe vogel (die daar zelf geen last van heeft) kunnen ze makkelijk daar ziek van worden.

Meer over quarantaine lees je onder het forumonderwerp "Aanschaf".

Veel plezier van je nieuwe voliere ;)!

Groetjes, Sanna