28 april 2024, 11:24:46

Wat voor valk ben ik.

Gestart door vlek, 11 juni 2003, 13:55:59

« vorige - volgende »

vlek

Hallo
Nou de twijfel is gezaaid hoor.
Je komt heel overtuigend over.
Ik weet nu helemaal niet meer hoe ik haar moet noemen.
Cinnamon gepareld, cinnamon bont gepareld of laced.
Ik vind het ook heel leuk al die mutatie's, maar het zou nog leuker wezen als ik wist wat ze nou echt is.
Ik denk dat ik het maar hou op toverballetje, dan kunnen we nog alle kanten op met de kleur.
Misschien een ideetje voor een nieuwe mutatie.
Groetjes Karin

Barbara

Ik zou het houden op cinnamon gepareld bont en als je 'echt interessant wilt doen', zeg je erbij dat ze ook nog eens 'laced' gepareld is, maar dat is geen mutatie, dus kun je in principe achterwege laten. En misschien zit ik er wel naast hoor, met dat bont, maar volgens mij zijn bij valkjes de lange vleugelveren altijd grijs of cinnamon met eventueel wat parels er op, maar nooit helemaal geel of wit behalve bij lutino of bij sommige bonte valkjes.

Je bent niet de enige twijfelaar hoor  8), ik ben ook niet helemaal zeker wat mijn Dimi voor mutatie is, behalve lutino, hij heeft namelijk over zijn vleugels en zijn lange staartveren (daar heb je ze weer ;D) een bruine gloed. Hij kan 3 verschillende mutaties zijn, waarvan ik er eentje het meest waarschijnlijk acht en wat het grootste deel van mensen die ik het heb gevraagd (bv een Amerikaanse kweker) ook denken, en dat is lutino cinnamon. Op de foto hieronder kun je de bruinige 'wassing' zien.

Zeker weten zullen we het allebei toch nooit, dus ik heb me er al bij neergelegd  ::) Doet er ook niet zo heel veel toe natuurlijk, maar als je trots bent op je valkje omdat ie er speciaal uit ziet, is het wel leuk om te weten eigenlijk...


Barbara

14 juni 2003, 06:30:04 #17 Last Edit: 14 juni 2003, 06:36:52 by Barbara
Ben ik weer......

Ik ben ff naar www.parrotpages.com geweest waar je van de meest gekke combinaties van mutaties foto's kunt vinden. Ik heb daar een foto gevonden van een prijswinnende cinnamon bont geparelde pop en dat is zo'n beetje een kopie van de jouwe, vlek! Misschien lijk ik wel een beetje een doordrammer, maar dan ben je maar van je twijfels af! Haha, en misschien ben ik ook gewoon een beetje eigenwijs  :D



Het webadres van de foto staat hieronder, en als je hier http://www.parrotpages.com/tielMutations.htm heen gaat, kun je ter vergelijk nog een cinnamon gepareld opzoeken (let op de cinnamon veleugels en ook nog de cinnamon buik) of nog meer bont cinnamon geparelde  8)

http://parrotpages.com/cncaviary/images/cinnPpd_101201.jpg

Stijn dc

hello

ja dat zou wel eens kunnen van die slagpennen die bruin zijn. ik heb dan een cinnamon gepareld jong! nu hoop ik dat het een man is en dan ik die houden!!

SDC

Barbara

Gaaf, heb je daar een foto van? Ikke wil zien!  :P

Stijn dc

hello

ne sorry, maar ik  zal er binnenkort een trekken als ze uitvliegen!!

SDC

Valerkiet

zit daar niet een beetje bont bij zijn masker? :-/

vlek

Hallo
Nou ik heb besloten hoor.
Vanaf nu is ze gewoon een bont geparelde cinnamon pop met laced pareltjes.
Een hele mond vol maar dan hebben we tenminste wel alles benoemd.
Als Piet kon praten dan had ze volgens mij gezegd" maak je niet zo druk ik ben gewoon een valkparkiet ".
Ik hoop dat er niet nog meer twijfels komen want het is nu toch al een hele mond vol om op te noemen.
Maar de foto lijkt wel heel erg op Piet daar heb je gelijk in.
Groetjes Karin

Mandy

16 juni 2003, 05:00:24 #23 Last Edit: 16 juni 2003, 05:05:43 by Mandy
Ik vond dat een heel interessant stukje tekst van je Barbara. Daar zit wel logica in en ik ben overtuigd. ;)
Nu zie ik je valkje ook als een bonte cinnamon geparelde valkparkiet met laced parels! Maar dat betekent dus ook dat je uit niets van het uiterlijk kan afleiden of het een man of pop is, daar je met een bonte valk te maken hebt.
Merk je al iets aan gedrag waaruit je af kan leiden of het een man of pop is? Piet is in ieder geval een mooie valk! ;D

En Trudie, jij had het toch over jou geparelde man? Ik dacht dat jij Speedy bedoelde maar op die foto's zie ik toch jou pop Yellow?
En met deze nieuwe informatie van Barbara zien jouw Yellow en Koko er ook uit als bont geparelde...toch? :-/

Zijn trouwens ook mooie sites die je daar laat zien Barbara. ;) En is Dimi geen lutino fallow, want dat schijnt die van Mariska wel te zijn en die lijkt heel erg op Dimi. :-/
Groetjes van Mandy en de hele beestenboel.
Wil je ons zien, kijk dan op; www.mandysbeestenboel.nl

Barbara

16 juni 2003, 05:37:46 #24 Last Edit: 16 juni 2003, 05:40:36 by Barbara
Hoi Mandy,

dat cinnamon geparelde bonte valkje is niet van mij maar van Karin, maar dat was vast een foutje ::) Wel leuk dat jullie het nu met mij eens zijn :P

Ik dacht ook eerst fallow, Paul heeft er namelijk ook zo een waarvan een kweker zei dat ie fallow is, maar ik heb op een Amerikaanse site (van een nationale valkparkietorganisatie) gelezen dat bij fallow zeer lichtrode ogen horen, nog lichter dan lutino, en die van Dimi zijn bijna zwart, zo donkerrood zijn ze. Ik weet niet wat voor kleur ogen de vogel van Paul heeft....

Een andere kweker vertelde me dat lutino geparelde mannen na het verlies van hun parels op de lichaamsdelen waar deze zaten ook een bruine 'wassing' kunnen krijgen, maar ik heb hem niet gekend als jonge vogel en op de een of andere manier vind ik het niet logisch.... waarom bruine wassing als de parels geel waren (altijd bij lutino geparelden)?

Bovendien zij weer een andere Amerikaanse kweker die ik heb gemaild dat het een lutino cinnamon lijkt te zijn, cinnamon's hebben bovendien zwarte ogen, waardoor die van Dimi zelfs donkerder kunnen zijn dan die van een gewone lutino. Tot slot zou een lutino fallow (die geen lutino-genen heeft maar zo wordt genoemd omdat ie zo 'verbleekt' is dat hij er bijna hetzelfde uitziet) geen kale plek achter zijn kuif moeten hebben (het is in feite een zeer lichte wildkleur met ipv grijze, bruine pigmenten), dat heeft Dimi wel! Overigens heb ik dat laatste zelf beredeneerd....

Dit is eigenlijk nog best ingewikkeld zo op dit tijdstip ::)

Mandy

16 juni 2003, 06:06:05 #25 Last Edit: 16 juni 2003, 06:25:45 by Mandy
Eigenlijk wel ja! :D
Maar ik ben een avondmens en kom net thuis van een late dienst waarin ik niet veel heb gedaan en ben hartstikke fit. ;D
Ik wil me hier echt in gaan verdiepen en ben hier meer info over aan het zoeken. Ik zal eens bij de NBVV langs gaan, die zit in Bergen op Zoom, 5 minuten hier vandaan :) en die schijnen ook veel info en boeken te hebben.
Mijn vader heeft daar jaren geleden een boekje gehaald wat eigenlijk bedoeld is voor keurmeesters en heeft daar veel uit geleerd, ging over kanaries hoor en is wel pittige stof!
Ik heb net veel info uitgeprint en las ook de regels die bij bepaalde mutaties horen, zoals ook de oogkleur en Dimi zal geen fallow zijn als tie bijna zwarte ipv rode ogen heeft. Dan zal het inderdaad wel lutino cinnamon zijn.
En hij lijkt hier eigenlijk ook niet zo op;
http://www.cockatiel.org/mutations/fallow.html
Erg interessant allemaal, net zoals die nep albino's, heel logisch eigenlijk; http://www.cockatiel.org/mutations/lutinowf.html

En dit is Coco van Mariska en ziet er toch wel anders uit dan jouw Dimi;

Je kan hier wel goed zien dat het fallow kan zijn, maar heeft Coco ook rode oogjes Mariska, want dan weten we het zeker. ;)

En ik las trouwens net dat bij bont geparelden de mannen wel hun parels voor een groot deel verliezen en de poppen behouden die, net als bij gewone geparelden?
Maar dat vind ik wel vreemd, want ik heb een cinnamon/geparelde/bonte witmasker pop met maar een paar parels, dus zou je denken een man, maar deze pop heeft al vele eitjes gelegd!
Hier zie je ze, de rechtse; Jil en de linkse is haar witmasker man; Jut;

Het is niet zo duidelijk, maar op de zijkant van haar vleugels zitten wel degelijk een aantal parels. Ik zal ze eens proberen duidelijker op de foto te krijgen. ::)
Uit dit mooie koppel heb ik hele mooie geparelde witmasker jongen gekregen. ;D
Groetjes van Mandy en de hele beestenboel.
Wil je ons zien, kijk dan op; www.mandysbeestenboel.nl

Barbara

Wat leuk, deze pagina's heb ik dus ook helemaal doorgespit en toen was ik inderdaad overtuigd! Ze hebben ook een pagina met een basisles valkgenetica, heel goed te begrijpen en nu kan ik voor paren van de meest bekende mutaties tabellen maken van hun jongen. Zo weet ik nu ook dat een pop maar van 1 ouder een gen hoeft te hebben (altijd het vrouwelijke) met de mutatie lutino, cinnamon, fallow, geelwang of gepareld en dan zie je die mutatie ook, terwijl mannen die deze mutaties tonen, er altijd 2 hebben en dus altijd een gen met die mutatie aan elk jong doorgeven en dat de vrouwtjes in zijn nestjes die mutatie dus altijd zichtbaar krijgen!

Maar nu zal ik stoppen, wordt er zelf een btje moe van, haha! Maar ik vind het zo boeiend om me in te verdiepen en ik :censuur mijn moeder al helemaal gek over mijn valkjes (heeft er zelf ook 1), die wil niet meer luisteren, haha! Wel leuk dat je je er ook in verdiept, dat doet lang niet iedereen  hier. Hoeft natuurlijk ook niet, maar nu kan ik mijn ei eens kwijt bij iemand die het interessant vindt!

Mandy

16 juni 2003, 16:03:37 #27 Last Edit: 16 juni 2003, 16:04:54 by Mandy
Jazeker! ;D Maar Karin (Kazoo) is hier ook erg mee bezig.
Hier nog een duidelijkere foto van Jil;

Volgens mij dus een bonte cinnamon geparelde witmasker...of denkt iemand iets anders? :-/
Groetjes van Mandy en de hele beestenboel.
Wil je ons zien, kijk dan op; www.mandysbeestenboel.nl

Speedy

Mooi hoor Mandy,

ff nog over Yellow, hij is een man hoor.
Koko is een pop (bonte)
En Speedy (man) inderdaad een geparelde wildkleur.
Angel is al een spetter aan het worden hoor, al zeg ik het zelf...lief koppie.

Groetjes,
Trudie

Barbara

Door het bonte gen (dat bruin of cinnamon 'uitwist') vallen op sommige plekken de parels weg waardoor het witte of gele plekken worden, daarom zijn weinig parels!