27 juli 2025, 12:36:17

Jolanda's dag/weekboek

Gestart door jolandaW, 20 februari 2006, 19:06:26

« vorige - volgende »

ManjaV

Hoi Jolanda,

Sunny van mij heeft het ook gemunt op drie popjes ;D ;D ;D Dus Cobus is geen uitzondering. ;D Hij zal de lutino wel missen, als ik dit zo hoor, maar met Brinte kan hij toch ook heel goed overweg. Ik ben heel benieuwd of er kleintjes komen! :D
Vinden ze het leuk in de kamervoliere? Ik denk dat ze ook wel eitjes zouden gaan leggen als ze in de voliere zouden zitten, of...?
Nou, ik ben benieuwd.
Vervelend dat Bessie nog steeds niet helemaal de oude is. Misschien kan je een ontlastingtest laten doen? Het is echt jammer dat de medicijnen niet helpen... :(
Leuk he, dat Scooby het nieuwe valkje gelijk zo geaccepteerd heeft. Ze worden vast goede maatjes. ;)

Groetjes,
Manja

MIKKI, MIJN EERSTE VALKJE...

Geboren 072005 / bij mij 092005 / afscheid 02092007 "Altijd in mijn gedachten"

Bezoek ook mijn website: www.everyoneweb.com/HobbykwekerijMikki

jolandaW

Hoi Manja,

Nou echt leuk vinden ze het nog niet in het tuinhuisje maar daar moeten ze maar even aan wennen.
En dat ik ze apart heb gezet heeft een reden.
Ik heb nl Valken en Grasjes in de voliere en daar dat niet altijd goed gaat zoals we vorigjaar bij caro hebben kunnen lezen durf ik het niet aan om ze in de voliere te laten.
En ja vorig jaar had ik idd eieren in de voliere maar niet in het nestkastje maar op de grond in het nachthok wat ook niet idiaal is en ook niet gelukt is verder.
En ik weet ook hoe de grasjes met de eieren omspringen van een ander en dat is niet altijd even zachtzinnig.
Vorigjaar had ik dan ook 3 aparte kooien voor de grasjes omdat ze zelfs niet bij elkaar in de kooi konden tijdens het broeden.
Pas toen ik 1 stel apart had zitten kwamen de eieren uit en werden ze niet stuk gemaakt door de anderen.
Daarom dat ik Cobus en Brinte apart zet want van hun zou ik wel een nestje willen dit jaar en de grasjes zie ik wel of ik dat weer doe (kans is er wel want het is zo leuk ;D) maar dan ook weer apart in een andere kamervoliere.
Heb er gelukkig 2 in het tuinhuisje staan dus het kan altijd nog.
Dus de vogels waar ik geen jonkies van wil blijven gewoon in de voliere zonder nestkastjes.
Verder wat de ontlasting test betreft zou ik dat wel kunnen doen maar hij heeft er nooit last van verder en het is denk ik aangeboren bij hem. Hij functioneerd verder normaal en eet ook normaal alleen drinkt hij denk ik wat meer dan een ander vogeltje.
En als het besmettelijk was geweest hadden er zeker meer het gehad wat ook niet het geval is.
Maar na ruim 3 weken qaurantaine en medicijnen had ik zo iets van ga dan maar weer gezellig terug naar je vriendjes en vriendinnetjes want het helpt toch niet.
Z'n oude maatjes dansden gelijk weer om hem heen dat was wel een leuk gezicht.
Wat scooby en het nieuwe vogeltje zijn echt wel goed met elkaar al trekt de nieuwe iets meer naar scooby dan andersom.
Maar ik denk dat het wel een tijdje duurt voor ze aan mijn handen gewend is want ze moet daar niets van weten
Maar ja ze is hier nog maar net een dag dus we blijven oefenen.

tot zo ver weer
groetjes Jolanda

ManjaV

Hoi Jolanda,

Nou, ik ben benieuwd of Cobus en Brinte meteen aan een nestje beginnen? Omdat het natuurlijk nog geen voorjaar is?
Maar zo te horen kunnen de grasjes best agressief zijn t.o.v. eitjes van andere vogels, je kan ze dan idd beter apart houden bij zoiets.
Wat je grasje betreft: diarree is denk ik niet aangeboren maar het kan dat je het verkeerde AB had. Ik had ook een keer het verkeerde, iets dat niet aansloeg bij die specifieke aandoening. Ik moest toen Sulfatrim gebruiken en dat hielp heel erg goed tegen de aandoening die een van mijn valkjes had (ipv de gebruikelijke Baytrill). Het laten onderzoeken is niet echt duur maar dan weet je tenminste wat hij heeft?
Het is maar een tip natuurlijk, ik hoop dat je er wat mee kan.
Het is wel leuk inderdaad dat hij gelijk weer zo lief begroet werd door zijn maatjes. :D :D
Hoe gaat het nu met het nieuwe valkje, heb je al een naam?

Groetjes,
Manja

jolandaW

6 februari 2007, 10:14:14 #288 Last Edit: 6 februari 2007, 10:16:35 by jolandaW
Hallo Manja,

Wat Cobus en Brinte betreft hoop ik dat ze idd een nestje krijgen maar er is een klein probleem op dit moment denk ik.
Ik kwam vanmorgen in het tuinhuisje om bij ze te kijken zit er allemaal bloed in de kooi.
Brinte heeft de gewoonte om aan haar tenen te bijten en wat hiervan de oorzaak is dat is me nog steeds niet duidelijk maar nu doet ze dat zo erg dat haar teen gaat bloeden.
Ik heb haar vanmorgen mee naar binnen genomen om het goed te bekijken wat als gevolg had dat ik de nodige happen uit mijn vingers had en dus net als haar aan het bloeden was.
Heb haar snavel en tenen schoon gemaakt en haar tenen in gesmeerd met een beetje vasseline.
Er was verder niets te zien aan haar pootjes dus waarom ze eraltijd op bijt weet ik niet.
Heb nog even wat foto's gemaalt van het tenen bijten en van haar snavel omdat ik gisteren dacht dat er iets mis was met haar snavel maar dat valt gelukkig mee.
Het valt niet mee om foto's te maken als ze dat niet willen en ik maak de foto's omdat ik ze dan kan uitvergroten op de pc om te zien of er idd wat aan de hand is.

Ze ziet er niet zo heel mooi uit hier op de foto omdat ik net haar snavel schoongemaakt had en ze inmiddels weer wat bloed in haar veren had zitten

Ik ga in iedergeval haar pootje goed in de geten houden al weet ik niet wat ik op dit moment er aan kan doen.

Groetjes Jolanda

ManjaV

Hoi Jolanda,

Wat vervelend nou zeg!  :-\ Ik heb een idee waarom ze nu zo erg op haar tenen bijt: wellicht omdat ze nu in een hele andere omgeving zit? Eigenlijk zou je ze alletwee eens moeten terugzetten en dan observeren of ze doorgaat met het geknaag. Want daarvoor zal ze het niet, of in mindere mate gedaan hebben.
Misschien kan je het vergelijken met plukken. Sommige valkjes plukken zich uit verveling, eenzaamheid, of om welke reden dan ook.
Misschien dat ze daarom nu aan haar teentjes knaagt.

Ze is trouwens een heel lief valkje om te zien.  :-*

Groetjes,
Manja

jolandaW

6 februari 2007, 11:27:53 #290 Last Edit: 6 februari 2007, 11:29:52 by jolandaW
Hoi Manja,

Brinte zat al lang aan haar tenen te bijten maar eigenlijk nooit zo erg als nu dat het gaat bloeden.
Een half jaar geleden denk ik dat ik al dacht dat ze iets met haar tenen had maar kon ik er ook niets aan ontdekken.
En eigenlijk vond ik het wel een grappig gezicht zoals ze dat deed maar nu dus niet meer nu ze het de hele tijd doet.
Voor de verveling ga ik nu even wat speeltjes zoeken voor ze en kijken of dat helpt.
Kan nog net voor ik te werk moet zo.
En mocht het dan toch niet helpen dan gaan ze idd terug naar de voliere in de hoop dat het dan minder wordt.
En lief is ze zeker zolang je haar niet vastpakt :D

groetjes Jolanda

ManjaV

Hoi Jolanda,

En, hebben de speeltjes gewerkt?
Of zitten Cobus en Brinte inmiddels alweer in de voliere?

Groetjes,
Manja

jolandaW

Goede morgen allemaal,

Hoi Manja.

Ik weet nog niet zeker of de speeltjes hebben gewerkt omdat ik niet zo veel tijd heb gehad om te kijken hoe het ging.
Het bloed in iedergeval niet meer bij Brinte
Gister moest ik vroeg werken en toen ik thuis kwam natuurlijk wel even gekeken  en daarna ben ik de stad in geweest en toen ik terug kwam was het al donker dus zaten ze al op hun slaapstok.

Verder heb ik een van de grasjes die ik had terug gezet in de volier weer gevangen want hij zag er zo vies uit en zat zo zielig en verloren in de voliere dat ik hem in bad gestopt heb.
Het zat behoorlijk aan gekoekt maar is nu weer schoon en wit.
Daarna ik de kamer laten drogen en toen weer naar het tuinhuisje.
Maar ik vond dat hij daar zo zielig zat zo alleen (wel naast de valken) dat ik besloten heb hem gisteravond maar binnen te halen.
Zit nu dus als vierde kooi in de kamer en moet nu binnen blijven tot het buiten weer warm genoeg is en hij beter is.
Zijn poepjes waren gister weer water en door de medicijnen wordt het dikker maar hangt nu van de hele nacht aan zijn kont dus doe ik hem straks maar weer in bad voor allles aan gaat doeken.
Verder ben ik van plan om zijn ontlasting maar eens onder de microscoop te gaan bekijken of ik er wat in zie wat niet hoort.
Maar nu hij binnen in de warmte zit hoop ik dat dat ook mee werkt voor zijn darmen al zijn zijn darmen nooit goed geweest ondanks al de dieversen medicijnen die ik al geprobeerd heb.
Normaal heeft hij er ook nooit onder geleden maar nu vond ik hem toch anders dan normaal en ook in huis reageerde hij niet echt op de andere grasjes wat hij vorigjaar wel deed toen ik hem ook binnen had in de winter.
Overigens toen ook met de zelfde verschijnselen.

Verder heb ik onze nieuwe valk de naam Lady gegeven omdat als ik moet wachten tot mijn man een naam verzint nog wel een tijdje moet wachten.
Dus waarschijnlijk zal het dan ook wel Lady blijven in de toekomst.
Ze is nog erg bang voor handen maar als ik haar mee neem samen met scooby (in de kooi) onder de douche en ze is een beetje nat dan kan ze niet goed vliegen en komt ze af en toe heel even op mijn vinger zitten om er snel weer af te vliegen.
Wel dufde ze op een bepaald moment op mijn arm te zitten en te stappen maar dan wel op de stof van mijn ochtend jas.
Maar alle begin is moeilijk dus proberen we het een paar keer per week op deze manier zodat ze er aan wend dat het niet eng is.
Maar buiten de badkamer om laat ik haar er nog niet uit.
Als scooby er wel uit is dan is het hier een behoorlijk geschreeuw in de kamer want dan wil ze dat scooby terug komt.
Als die dan weer op de kooi zit wordt ze weer rustig.
Ze slaapt nog steeds op de vita kraft steen en soms wil ze bij scooby op de schommel kruipen maar dan wordt ze er toch echt weg gejaagd want die schommel is maar voor 1 vogel
Toch wil scooby ook steeds weer terug naar de kooi naar Lady toe dus ook dat is wel een lief gezicht.

tot zo ver weer
groetjes Jolanda

ManjaV

Hoi Jolanda,

Wat fijn dat het zo goed gaat tussen Scooby en Lady. :D En Lady vind ik wel een mooie naam!
Lief dat ze zelfs naast Scooby op de schommel wil kruipen. Ja, dat gebeurt hier ook wel eens, dan wil Daisy naast Sunny op de schommel maar dan wordt ze er ook vanaf gejaagd.
En Lady zal vanzelf wel tammer worden want ze volgt natuurlijk ook Scooby's voorbeeld. ;)

Niet zo leuk voor het grasje,  :-\ maar heb je zelf ervaring met het kijken onder een microscoop? Dat hoor je ook niet vaak.
Ik hoop dat je de juiste medicatie kunt vinden want het is niet leuk voor het vogeltje.

Groetjes,
Manja

kimmie

Heey Jolanda,

Het duurde een tijdje voor ik je hele dagboek had gelezen...
Wat een leuke valkjes heb je...
Jammer dat Birdy maar 2 jaar is geworden, dat is veels te jong...
Leuk dat je nu een valkje hebt gevonden die op haar lijkt...
De naam Lady vind ik erg leuk, ook omdat ik over 3 weken een valkje krijg die ik ook Lady heb genoemt...

Je hebt een heel leuk dagboek...
Ik probeer vaker langs te komen...

Groetjes Kim
Groetjes Kim, Karel en Lady

jolandaW

Hoi Manja en Kimmie,

Ervaring heb ik niet echt dat ik dan weet wat het is maar ik weet dat het heel groot uitvergroot wordt als je iets onder de microscoop bekijkt dus zouden er iets van wormen of rare beesten in zitten bv moet je dat wel kunnen zien en verder ga ik het dan vergelijken met dat van de gezonde vogels.
Maar ik moet zeggen dat hij nu hij binnen is wel weer levendiger wordt. En het is nu niet meer alleen water wat er uit komt al plakt het nog wel vast aan zijn staart.
Verder heb ik het probleem van 1 schommel op gelost door er net maar 1 bij te kopen en hangen er nu 2 schommels in de kooi waar ze nu dus allebij niet op gaan zitten ???
En Kimmie leuk dat je mijn dagboekje ook gaat lezen.
en ik ga zeker de verhalen over jouw lady ook lezen.

Verder kwam ik er vanochtend achter dat Lady een stukje teen mist.
Ik zag het vanmorgen toen ze even stil zat op een stok.
Ze heeft geen nagel en ik denk dat er 1 kootje van haar teen ook weg is maar ze is niet gewond dus ik denk dat ze dat al had toen ik haar kreeg.
Ze heeft er geen last van maar ik ben wel naar de dierenwinkel geweest om het even te melden voor het geval ze er wel last van krijgt.
Misschien is het wel aangeboren maar dat kom ik niet aan de weet natuurlijk.
Ik hoop maar dat ze daar geen last van krijgt.

tot zo ver weer even.
oh ja met Brinte gaat het steeds beter ze zit niet meer tot bloedens toe aan haar teen te bijten.
Ik heb er ook een verse tak van een wilg in gezet en daar knagen ze allebij op.
Buurman was de boom aan het snoeien dus kreeg ik een paar takken voor de vogels.

groetjes Jolanda

jolandaW

Hallo allemaal,

Hier weer even een berichtje van mij.
Lady zit nu af en toe op mijn hand al gaat het nog niet echt van harte.
Ik zet de kooi dan in de badkamer zodat ze niet door de ramen van de kamer heen gaat vliegen( in de badkamer zit maar 1 klein raam)
Ik dek de spiegel af omdat ze anders denkt dat ze er door heen kan vliegen.
Dan haal ik scooby uit de kooi en laat Lady er zelf uit komen wat de ene keer sneller is dan de andere keer.
Als ze er echt niet uit wil komen dan ga ik met mijn hand in de kooi en als ze dan op de bodem zit ga ik weer naar achteren en dan komt ze vaak wel de kooi uit.
Als ze er dan uit is blijft ze in eerste instantie op de kooi tot ik wil dat ze op mijn hand gaat zitten en dan vliegt ze weg.
De landings plaatsen zijn het handoekrek of de handel van het raam op op de stapel handoeken maar het meeste land ze op mijn hoofd.
Als ik haar dan er af wil halen vliegt ze meestal weer weg maar soms stapt ze op mijn hand.
Als Scooby op mijn hand zit dan land ze rustig boven op scooby die dat niet al te leuk vind.
En mocht ze dan wel op mijn hand zitten dan probeer ik haar te leren over te stappen op de vinger van mijn andere hand wat ook steeds beter lukt.
Waar ze ook nog wel eens land is op mijn arm schouder of nek maar dat is alleen als scooby ook bij me zit.
Als ze de kooi in moet dan doe ik eerst Scooby in de kooi en meestal volgt ze dan vanzelf of als ze op mijn hand wil zitten dan zet ik haar zo in de kooi.
Met dit oeffenen ben ik dan meestal 1 à 2 uur per dag bezig.
Wel leuk is dat omdat je toch vooruitgang ziet al denk ik dat het wel lang zal duren voor ze echt tam wordt en niet bang meer is.

tot zo ver weer vandaag
groetjes Jolanda

jolandaW

En dan hier nog een paar foto's van Lady van gisteren op mijn hand

Nogmaals groetjes
Jolanda

Monky

Hi Jolanda,

Wat een schatje is Lady  :-*
Het geeft een hele voldoening als je ze kleine stapjes richting tamzijn nemen  :D Soms schrikken ze er zelf van hahaha.

Groetjes,
Monky

kimmie

Hoi Jolanda

Wat is Lady mooi...!!
Ze gaat ook goed vooruit met tam maken...!

Groetjes Kim
Groetjes Kim, Karel en Lady